Jeg vet at gulvsponplate er 22mm tykk, men om man legger bjelkelag på kjøkkengulvet med 30 cc + tverrbjelker, kan man da legge følgende gulv:
1. Sponplate 12mm (not og fjær)
2. Gips 12mm
3. Fliser 6mm
Problemet er at det massive furugulvet er 30mm og jeg trenger å få kjøkkengulvet til samme nivå.
1. Sponplate 12mm (not og fjær)
2. Gips 12mm
3. Fliser 6mm
Problemet er at det massive furugulvet er 30mm og jeg trenger å få kjøkkengulvet til samme nivå.
Kapper tråden litt..
Vi skal legge gulvvarme på kjøkkenet og har kjøpt hjem sporplater. Bjelkelaget er cc60 og ligger oppå et betongbjelkelag. Tidligere lå det bord typ og parkett på gulvet som sviktet for mye, og nå er vi redd for at gulvet ikke vil bli stabilt nok med bare gulvsponplater og laminat. Vi har en hel del vanlige sponplater 12mm stående som vi vurderer å legge dobbelt og deretter gulvsponplater oppå det. Totalt 50mm altså. Hva tror dere om det? Burde ikke gulvet bli stabilt da? Og hvordan fester vi i så fall alt sammen?
Takknemlig for svar :0)
Sent from my LT18i using Byggahus
Vi skal legge gulvvarme på kjøkkenet og har kjøpt hjem sporplater. Bjelkelaget er cc60 og ligger oppå et betongbjelkelag. Tidligere lå det bord typ og parkett på gulvet som sviktet for mye, og nå er vi redd for at gulvet ikke vil bli stabilt nok med bare gulvsponplater og laminat. Vi har en hel del vanlige sponplater 12mm stående som vi vurderer å legge dobbelt og deretter gulvsponplater oppå det. Totalt 50mm altså. Hva tror dere om det? Burde ikke gulvet bli stabilt da? Og hvordan fester vi i så fall alt sammen?
Takknemlig for svar :0)
Om det er tilstrekkelig kan jeg ikke bedømme, men om det skal bli stivere så må de limes sammen over hele flaten, ellers er det ikke noe vunnet med den løsningen. Går det ikke an å legge inn en bjelke mellom de eksisterende så det blir cc30?
Dessverre ikke. Vi har all el og vvs trukket i dette gulvet.cecar33 skrev:
Har selv sporet gulvspon 22mm på cc 60 bjelker og laminat på kjøkkenet. Synes ikke det er noe problem at det skulle gi etter. Derimot ville jeg sørge for at vendingene havner på en bjelke eller forsterke på en eller annen måte. Det blir ikke mye igjen som holder opp. Nå gjorde jeg ikke så på kjøkkenet, men kommer til å gjøre det i kommende rom. Testet å stå på en vending på et ben som havnet under skap og ga etter med mine 80kg, og det holdt, hoppe turte jeg ikke. Men jeg unngikk å gå på vendingene under byggetiden til laminatgulvet var på plass.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Segge skrev:Har selv sporet gulvspån 22mm på cc 60 bjelker og laminat i kjøkkenet. Synes ikke det er noe problem at det skulle svikte. Derimot ville jeg sørget for at skjøtene havner på en bjelke eller forsterket på en eller annen måte. Det blir ikke mye igjen som holder oppe. Nå gjorde jeg ikke det på kjøkkenet, men kommer til å gjøre det i kommende rom. Testet å stå på en skjøt på ett ben som havnet under skap og sviktet med mine 80kg og det holdt, hoppe turte jeg ikke. Men jeg unngikk å gå på skjøtene under byggetiden til laminatgulvet var på plass.
Men TS skal jo legge fliser og da får det ikke bøye seg overhodet for da sprekker gulvflisene /løsner
Skal ikke legge fliser lenger. Overga den ideen etter 85kvm fliser på kjellergulv. Spyr på fliser nå..
Men vi vil ha et fast gulv uansett
Men vi vil ha et fast gulv uansett
Så og jeg gjør sånn her:
1. limer bjelkelaget, legger på 12mm sponplate, skruer fast
2. limer hele sponplaten, legger på neste 12mm plate, skruer fast
3. limer hele sponplaten, legger på 22mm gulvsponplater, sørger for at skjøtene ikke kommer på samme sted, skruer fast
Blir det riktig da?
1. limer bjelkelaget, legger på 12mm sponplate, skruer fast
2. limer hele sponplaten, legger på neste 12mm plate, skruer fast
3. limer hele sponplaten, legger på 22mm gulvsponplater, sørger for at skjøtene ikke kommer på samme sted, skruer fast
Blir det riktig da?
Skulle ærlig talt føles mer riktig å legge ekte gulvspon i bunnen som skrus og limes. Det burde stabilisere bedre enn det første laget 12mm spon.
Og om det virkelig er et stabilt gulv du er ute etter, la 12mm sponen vente til neste prosjekt og legg et nytt lag gulvspon på tvers over det første laget..... Det er antagelig overkill og litt uvanlig, men det burde bli veldig stabilt. Dyrere men stabilt.
Og om det virkelig er et stabilt gulv du er ute etter, la 12mm sponen vente til neste prosjekt og legg et nytt lag gulvspon på tvers over det første laget..... Det er antagelig overkill og litt uvanlig, men det burde bli veldig stabilt. Dyrere men stabilt.
det er klart. saken er jo den at vi har disse 12mm sponplater bare så det koster oss ikke en eneste ekstra. Tanken var altså å ha 2*12mm plate og deretter gulvsponplate a 22mm.
Kan jeg feste det som beskrevet ovenfor? blir det riktig?
Kan jeg feste det som beskrevet ovenfor? blir det riktig?
festegulvplatene er sporet til gulvvarme..