Hei, står og pusser opp huset og tenkte å bytte ut gipsplatene da det blir enklere for meg å fikse alt da. Opp dukker da spørsmålet om jeg skal skru opp en sponplate først og så gipse utenpå det for å få noe enkelt å kunne feste i senere når jeg vil skru opp ting på veggene.
Spørsmålet er da, skal jeg ha 10 eller 12 mm sponplate? Er det stor forskjell på hvor tunge ting jeg kan skru opp senere? Jeg har ikke tenkt på noen direkte supertunge ting, men en flat-TV blir det nok utover høsten kan jeg tenke meg.
Siden er jo sponplatene og gipsen like brede, tenker at jeg kanskje skal legge dem om hverandre eller spiller det noen rolle om skjøtene kommer på samme sted? Begge er jo 1200 brede.
Hmm..det var nok alt jeg funderte på akkurat nå, kommer sikkert på flere ting etter hvert :-)

//Snurren

Jeg skulle skru opp 12mm spon (eller 11mm OSB eller plyfa) og deretter gips. For å unngå skjøter på samme sted forskyver du rett og slett gipsen en halv eller en tredjedels bredde (det pleier å løse seg automatisk om du begynner med en hel gips der du avsluttet med en delt underliggende plate).

Det er ikke så dumt å sette 900 mm brede gipsplater. Håndteringen blir mye lettere og skjøtene forskyves. Sparklingen blir jo på den andre siden litt mer omfattende.

Kjørte selv med OSB bak, men det finnes noen tråder her på forumet der det argumenteres mer om hva man "skal" bruke.

H_L skrev:
Det er ikke så dumt å sette opp 900 mm brede gipsplater. Håndteringen blir mye lettere og skjøtene forskyves. Sparklingen blir jo på den andre siden litt mer omfattende.

Nei, det er utrolig praktisk med 90 plater, men også 30 prosent dyrere.

Plyfa? Blir det bra å sette det bak? Hvor tykk plyfa bør det være da? Ser 11mm men blir det mer holdbart eller smidigere enn det andre materialet? Har allerede kjøpt 1200 brede gipsplater så det får bli det :-)

OSB, er det det samme som sponplate eller hva er det? ha ha Vet dessverre ikke...

snurren skrev:
Plyfa? Blir det bra å sette det bak? Hvor tykk plyfa bør det være da? Ser 11mm, men blir det holdbarere eller smidigere enn det andre materialet? Har allerede kjøpt 1200 brede gipsplater så det får bli det :-)

OSB, er det det samme som sponplate eller hva er det? ha ha Vet dessverre ikke...
Det finnes en mengde tråder om hva man setter bak gipsplaten og tifold flere meninger om hva som er rett eller galt. Bruk den ypperlige søkefunksjonen.

Hvis du velger sponplater (som jeg selv), ta 12mm av god kvalitet og lim + skru mot veggkonstruktionen med sponplateskruer. Platene skal ligge kant-i-kant over veggen. La det være en åpning på 3-5 mm i innerhjørner/oppe/nede. Gipset forskyver man selvfølgelig, men gjør det helst på en slik måte at du kan dra gipsskruen i en regel bak sponplaten. Ellers skruer du gipset med 400 mm åpning mellom radene på dine 1200mm brede plater. 150mm mellom skruene som vanlig.

Gunverth:

Har forsøkt å sette meg inn i hele dette nå med OSB eller sponplater og må innrømme at jeg ikke blir mye klokere av de andre trådene selv om jeg nå har mer kunnskap om dem.

Hvis jeg velger en 12mm sponplate fra f.eks. Byggmax ligger den på 80kr /stk mens OSB-platen som er 11mm koster 149kr /stk. Kostnaden er jo nesten den dobbelte men spørsmålet jeg ikke helt føler at jeg får svar på er hvilken som er best å henge opp ting på. Hvis jeg velger sponplate, kan jeg bare skru rett inn i platen da uten plugg og er det det samme med OSB-platen? Det er vel ingen direkte tunge saker, litt hyller og sånn antar jeg.

Fikk en liten tanke med, veggen der jeg skal ha den vegghengte TV´en, kunne man ha en kryssfiner bare i den platen og fortsatte med f.eks. OSB eller spon resten? Forutsatt at det selvfølgelig er samme tykkelse :-)

Hadde jeg valgt 12mm kryssfiner hadde jeg kunnet skru uten plugg det skjønner jeg men den koster altfor mye for økonomien akkurat nå å ha i hele huset.

//Snurren

Jeg ville tro (uten å ha gjort noen vitenskapelige undersøkelser) at OSB er litt bedre å feste ting i enn spon. Men spon er tilstrekkelig bra. Hvis du allerede nå vet hvor du skal henge opp ekstra tunge ting på veggene, er det jo hensiktsmessig å sette kortlinger (altså en bit regel på tvers mellom de stående) der.

Fra tidligere diskusjoner tror jeg vi er enige om at en utfordring er å avgjøre om man kjøper spon av god kvalitet eller ikke.

Den praktiske forskjellen mellom kryssfiner og OSB er minimal og du tjener ingenting på å bytte ut platen bak TV-en. Den største fordelen jeg ser med kryssfiner er at den er mye lettere å bære enn OSB-platen.

Vil du i ettertid lage en mer stabil vegg bak TV-en og du ikke kan treffe stendere på riktig sted, vil jeg foreslå at du limer gipsen på den bakenforliggende platen (spon/OSB/kryssfiner). Det skaper en utrolig stabil vegg. Hvordan du enn gjør det, kommer ikke TV-en til å falle ned.

Mathias

Så, nå har jeg tenkt og fundert og bestemt meg for en 11 mm OSB-plate før gipsen. Siden jeg ikke kunne ha skjøtene over hverandre skal jeg dele en OSB-plate i midten det første jeg gjør og begynne derfra eller hvordan gjør jeg best? Den har jo målene 1197x2440 og gipsen er 1200x2400. Funker det om jeg legger den ned på siden sånn å si, så skiller det 4 cm første platen som deretter øker litt hver gang, eller er det ikke et bra alternativ? Antar at om jeg lar den stå opp kan jeg kappe første gipsplaten på halvdelen så den blir 1200x1200, antar at stenderne i veggen kanskje sitter med 600cc?
Hvor mange skruer skal jeg feste opp OSB-plate med? Tenker at den festes jo ytterligere når jeg skrur fast gipsen sen gjennom den?

Takk gode gud for dette forum ha ha, uten deres hjelp hadde jeg nok aldri kommet noen vei!

Siste OSB-platen blir jo rimeligvis skåret på bredden. Begynn med en hel gips i den enden så har du jo løst overlappingsproblemet.

Du kan jo legge OSB-platen ned, men det virker kronglete å få opp plate nr 2 i høyden. Høres ut som en unødvendig krevende manøver bare for å få til overlappingen som uansett løser seg.

Jeg pleier å skru OSB-platen med 40mm gipsskruer med 15-20cm mellom skruene langs kantene og større avstand midt på. Gipsen skrur jeg på samme måte og oftest med samme skrue.

Tenk bare på at du skal ca 3 mm avstand mellom OSB-platene, for de beveger seg avhengig av luftfuktigheten. (Det har jeg lært meg på dette forumet; kanskje et eksempel på kunnskapsoverføring i sin reneste form:))

MVH
Ronnie

Takk for hjelpen, i dag begynner rivingen av veggene og kanskje rekker jeg å sette opp litt av platene også :-)
Kanskje jeg skulle ta med et kamera og dokumentere hele renoveringen ha ha, så man aldri glemmer hva man nå gir seg i kast med :-)

Jeg har spikret all min osb med 60 spiker, deretter skrudd med 40mm gipsskrue, det blir hus stabilt som helst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.