28.109 lest ·
20 svar
28k lest
20 svar
Sponplate eller kryssfiner bak gips???
Side 1 av 2
Hei holder på å rette veggene på innsiden av huset og vil ha noe bra å skru i bak gipsen...
Hva er billigst + best å sette bak gipsen??? 10mm sponplate?, 12mm kryssfinér?
eller finnes det noe annet bra billig???
Hva er vanligst?
Takknemlig for svar
Hva er billigst + best å sette bak gipsen??? 10mm sponplate?, 12mm kryssfinér?
eller finnes det noe annet bra billig???
Hva er vanligst?
Takknemlig for svar
Mitt standardsvar: Kjøp plywood hvis du har råd. Kjøp OSB hvis du vil spare noen kroner per plate. Dropp sponplaten. Det er det dårligste alternativet - smuldrer bare når du virkelig trenger det.
Ditt motspørsmål er sikkert: "Hva er OSB?" Jo, det er en grovfibret trefiberplate som fremstilles gjennom høyt trykk. Orient Strand Board har jeg for meg det står for. Uansett hvilken plate du velger, sett dem med noen millimeters glippe. De KAN svelle og skape trøbbel ellers.
Det finnes utallige forumbrukere som har satt platene tett inntil hverandre og aaaaaaldrig hatt noen problemer. Jeg er en av dem, men gjør rett fra starten så slipper du iallfall å bli utsatt for sprekkingsrisikoen.
Ditt motspørsmål er sikkert: "Hva er OSB?" Jo, det er en grovfibret trefiberplate som fremstilles gjennom høyt trykk. Orient Strand Board har jeg for meg det står for. Uansett hvilken plate du velger, sett dem med noen millimeters glippe. De KAN svelle og skape trøbbel ellers.
Det finnes utallige forumbrukere som har satt platene tett inntil hverandre og aaaaaaldrig hatt noen problemer. Jeg er en av dem, men gjør rett fra starten så slipper du iallfall å bli utsatt for sprekkingsrisikoen.
ok takk for de raske svarene... Tror nok at jeg kjøper en gjeng 12mm kryssfinerplater på byggmax.. er jo ikke så dyrt der... Og som dere sier surt om man skal skru opp noe og sponplaten bare smuldrer seg...
Takk ..
Takk ..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 innlegg
Bruker du høy-kvalitets sponplater, f.eks. Byggelit, SKAL disse limes både mot trelekten og i kortskjøtene. Platene SKAL monteres tett mot hverandre, unntatt i innerhjørnene der man lar det være et par millimeter. Er platene limt har de "ingen steder å ta veien".
OSB har målet 1197mm for c/c 600-lekter. Det forklarer vel ganske tydelig at glippe skal være ved HVER skjøt.
OSB har målet 1197mm for c/c 600-lekter. Det forklarer vel ganske tydelig at glippe skal være ved HVER skjøt.
Mye lettere? Prosentvis eller gram?Tommy_S skrev:
Det vites ikke, men når jeg selv bærer en OSB så er det mye pusting og stønning, en kryssfiner forårsaker ikke samme anstrengelse.