Har en diskusjon som jeg skulle ønske å ta videre inn til dette forumet og se hva dere mener.

Hvis man har stående sponplater samt gipsplater med forskjøvne skjøter på liggende lekter så burde det ikke oppstå sprekker ved f.eks. maling?!

Samt at ved OSB-plater skal det være noen millimeter mellom platene pga. eventuelle bevegelser, mens det ved sponplater ikke trenger å være noe mellomrom mellom platene eller ved gulv/tak...

Hva mener dere?

VH Fridhem:D

fridhem skrev:
Om man har stående sponplater samt gipsplater med forskjøvede skjøter på liggende lekter så burde det ikke oppstå sprekker ved f.eks maling?!
Så har jeg gjort og de ser ut til å bli helt stabile.

fridhem skrev:
Samt at ved OSB plater skal det være noen millimeter imellom platene pga ev. bevegelser mens ved sponplater ikke trenger å være noe mellomrom mellom platene eller ved gulv/tak...
Det stemmer også. OSB er jo ikke 1200 mm brede, men 1197, nettopp for at det skal bli en liten glipe.

fridhem skrev:
H...mens ved sponplater ikke behøver være noe mellomrom mellom platene eller ved gulv/tak...

Hva mener dere?

VH Fridhem:D
Gjelder altså ved alle sammenhengende flater opp til 10m. I alle fall vinklete overganger (innerhjørner, vegg mot tak) bør man ha et par millimeters mellomrom. For å få det skikkelig bra skrur og limer man sponplaten mot trelekter. Litt pirk, men belønningen er skikkelig stabile vegger.

Satte mine spon med glippe også, man vet jo aldri :) Skal man ha gips over er det jo ingen større idé å lage supernøyaktige glipper annet enn for egoet.

Mikael_L
v-g skrev:
Satte mine spon med glippe også, man vet jo aldri :) Skal man ha gips over er det jo ingen stor vits å lage supernøyaktige glipper annet enn for egoet.
Men å få bruk for bladmålet er vel ikke så dumt heller ... :D

Men som TS skriver får jeg for meg at han mener liggende bjelker, så stående sponplate så stående gipsplate med forskjøvne skjøter...

I så fall er det vel bedre med: liggende bjelker, liggende spon så stående gips... eller?

Jeg kanskje misforsto oppbyggingen ...

Mikael_L skrev:
...Isåfall er det vel bedre med: liggende bjelker, liggende spon så stående gips... eller?

Jeg har kanskje misforstått oppbyggingen ...
Jo, det er jo lettere om de liggende er c/c 60cm, hvilket pleier å være tilfellet. Kan jo være lurt å skru gipsen i litt tettere rader også, typ c/c 40cm i loddrette rader.

Dere mener altså at det er bedre om man "legger" gipsen ned? Hovedsak må vel uansett være at man forskyver skjøtene? Men gipsen må jo iaf være så tett sammen som mulig om man skal male, må jo lette ved sparkling. Eller tar jeg feil...

fridhem skrev:
Dere mener altså at det er bedre om man "legger" gipsen ned? Hovedsak må vel uansett være at man forskyver skjøtene? Men gipsen må jo uansett være så tett sammen som mulig om man skal male, må jo lette ved sparkling. Eller tar jeg feil...
Nei. Du legger sponplatene ned, skrur fast disse og skrur deretter gipsen stående på sponplatene. Gips blir veldig tungvint å sparkle og slipe med liggende skjøter.

Kan ikke forstå poenget med å legge sponplaten ned i stedet for å bare kjøre både spon og gipsplate stående. Stabilt blir det jo uansett.

Gipsplaten må hele tiden skjøtes ved en bjelke eller holder det med sponplaten, må antagelig gjøre det da det ikke er cc 60 overalt. :confused:

Kalles spill og er like kjedelig hver gang for snåljåper som meg f.eks. Spar dem i håp om fremtidig bruk. Tenker man på det når man setter reglene så kan man minimere plateavfall.

fridhem skrev:
Kan ikke forstå poenget med å legge sponplaten ned i stedet for å bare kjøre både spon og gipsplate stående. Stabilt blir det jo uansett.

Gipsplaten må den hele tiden skjøtes ved en stender eller holder det med sponplaten, må antagelig gjøre det da det ikke er cc 60 overalt. :confused:
Liggende sponplater får færre antall loddrette skjøter, typ halvparten så mange.

Om du har stående plater har du med stor sannsynlighet tilstrekkelig lange plater for å ikke skjøte dem på kortsiden. Langsideskjøten møter jo aldri noen stender, så sponplaten er eneste festepunktet.

Mikael_L
fridhem, om du har liggende bjelker så passer vel sponplatene bra liggende med.
Så tror jeg at det er nok med sponplate bak gipsplatesskjøtene, men da får det selvfølgelig ikke bli skjøt i både spon og gips samtidig. Men gipsen stående iallfall.
Så ville iallfall jeg ha turt å gjøre det slik.

Har dessverre innermål på 247 cm (lang historie) så det blir dessverre feil om jeg legger sponplaten ned men ellers så kjøper jeg den teknikken. Har pga av byggefirma som murte grunnmuren for meg fått mye jobb nå i etterkant. Takk for delt kunnskap.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.