Hei
Jeg planlegger å bygge et spiskammers i hjørnet av vårt verksted. Den delen av huset er isolert, men strømmen er ikke på der, så det blir kaldt om vinteren, nesten fryst.
Min idé er å bygge et spiskammers i hjørnet som man ser på bildet i vinkel for å få et sted der det er mørkt og en plass der temperaturen ikke varierer så mye spesielt under høst og vår. Om sommeren blir det veldig varmt da bygningen står mot sør uten skygge.

Min tanke er om det er verdt å isolere panelen jeg hadde tenkt å sette opp med trefiberisolasjon, ventilasjon (ut i boden blir det jo i så fall, hvor det er nesten utetemperatur, altså ikke isolert), og dampsperre for å ikke skape et område der fuktighet trives, og dermed kanskje jevne ut temperaturene. Og jeg vil også vite hvordan jeg skal tenke med døren som er en tynn uisolert dør, skal man sette på isolasjon der også?

Ellers kommer ventilasjonen fra over 3 vinduer i rommet der det sitter en ventil.

Jeg har forsøkt å lese mye om dette, men jeg finner egentlig ikke noen med lignende situasjon så jeg har vanskelig for å forstå hvordan fuktighet og temperatur vil reagere om man bygger inn et spiskammers. Hjelp meg gjerne å forstå hvordan det der fungerer. Jeg er innforstått med at forskjellen ikke blir markant da jeg ikke tenker å gjøre noe med at temperaturen svinger mye både mellom dag og natt, sommer og vinter i rommet. Men kanskje kan jeg kan lette det noe.

• Tegning av romplan med temperaturangivelse, viser et hjørne for et planlagt spiskammer i et uisolert rom, og markerer områder som "UTE" og "FORRÅD".
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.