2.472 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Spiller fargen på lateksfuging noen rolle når den skal males over?
Hei,
Jeg skal legge en hel del latexfog i taket (mellom hver plate) men så nå at den jeg har er en Bostik mørk grå. Taket skal males hvitt etter fugingen med Beckers farge 2 lag. Spiller fargen på fugemassen noen rolle? Skal jeg sørge for å kjøpe en hvit? Vet jo fra tidligere at mørke underfarger kan synes gjennom, men det gjelder kanskje bare når det er lavt pigment i malingen?
Alternativet er som sagt å dra av gårde og kjøpe hvit, og da har jeg følgende merker å velge mellom: Tremco, Illbruck og Casco.
Jeg skal legge en hel del latexfog i taket (mellom hver plate) men så nå at den jeg har er en Bostik mørk grå. Taket skal males hvitt etter fugingen med Beckers farge 2 lag. Spiller fargen på fugemassen noen rolle? Skal jeg sørge for å kjøpe en hvit? Vet jo fra tidligere at mørke underfarger kan synes gjennom, men det gjelder kanskje bare når det er lavt pigment i malingen?
Alternativet er som sagt å dra av gårde og kjøpe hvit, og da har jeg følgende merker å velge mellom: Tremco, Illbruck og Casco.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Du skal ikke ha noe latexfug overhodet i taket mellom platene. (Antar gipsplater)
Platene består av tynn(2mm) masonitt, hulrom med noe slags papir, tynn(2mm) masonitt igjen, dette sitter på en massiv ramme. Hver plate er antageligvis 150 x 40 cm. Fugene er noe faset, noe som danner et mønster i taket.

Det samme taket går gjennom hele villaen fra rom til rom, og man kan se flere steder der platene har fått en liten(maks 1 mm) glipe(svart) mellom hverandre. Min tanke nå før maling er å sette en liten liten latexfug for å unngå at malingen deretter sprekker opp her.
http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg

Det samme taket går gjennom hele villaen fra rom til rom, og man kan se flere steder der platene har fått en liten(maks 1 mm) glipe(svart) mellom hverandre. Min tanke nå før maling er å sette en liten liten latexfug for å unngå at malingen deretter sprekker opp her.
http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg
Valgte å kjøpe hvit fugemasse, man vet aldri om det sprekker og fargen gir etter så man ser fugemassen under. Nå har dette taket stått siden 70-tallet, så det burde ikke bevege seg så veldig mye mer, men bedre å være sikker.
Nå er fugene på plass, og det ser riktig bra ut, hvordan det fungerer på lengre sikt gjenstår å se, men det er bedre enn å bare male uten latexfug.
Nå er fugene på plass, og det ser riktig bra ut, hvordan det fungerer på lengre sikt gjenstår å se, men det er bedre enn å bare male uten latexfug.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Jeg trodde at du skulle fylle for å få et helt slett tak. Så i ditt tilfelle har du valgt rett.
Det kan være bra å vite at det har kommet nye latexfuger med opptil 25% bevegelighet i stedet for det normale 5%.
Det kan være bra å vite at det har kommet nye latexfuger med opptil 25% bevegelighet i stedet for det normale 5%.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vad jag för fel när färgen blir fårig, grynig och torkar för snabbt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Någon som har Benders Palema Brilliant i färgen koppar?
Tak & Vind -
Problem med latexfog, färgen krackelerar
Färg, Måla & Tapetsera -
Fargen på nedløpsrørene, spiller det noen rolle ?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
latexfogmassan syns igenom färgen vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera