Hei,

Jeg skal legge en hel del latexfog i taket (mellom hver plate) men så nå at den jeg har er en Bostik mørk grå. Taket skal males hvitt etter fugingen med Beckers farge 2 lag. Spiller fargen på fugemassen noen rolle? Skal jeg sørge for å kjøpe en hvit? Vet jo fra tidligere at mørke underfarger kan synes gjennom, men det gjelder kanskje bare når det er lavt pigment i malingen?

Alternativet er som sagt å dra av gårde og kjøpe hvit, og da har jeg følgende merker å velge mellom: Tremco, Illbruck og Casco.

Du skal ikke ha noe latexfug overhodet i taket mellom platene. (Antar gipsplater)

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
Som oven skrev: formoder gipsplater. De skal sparkles med medium sparkel og papirremse. Du må være mer tydelig på hva slags plater det er.

Platene består av tynn(2mm) masonitt, hulrom med noe slags papir, tynn(2mm) masonitt igjen, dette sitter på en massiv ramme. Hver plate er antageligvis 150 x 40 cm. Fugene er noe faset, noe som danner et mønster i taket.

6aTepMs.jpg
ebxjIl4.jpg

Det samme taket går gjennom hele villaen fra rom til rom, og man kan se flere steder der platene har fått en liten(maks 1 mm) glipe(svart) mellom hverandre. Min tanke nå før maling er å sette en liten liten latexfug for å unngå at malingen deretter sprekker opp her.

0YztaiY.jpg
http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg

Valgte å kjøpe hvit fugemasse, man vet aldri om det sprekker og fargen gir etter så man ser fugemassen under. Nå har dette taket stått siden 70-tallet, så det burde ikke bevege seg så veldig mye mer, men bedre å være sikker.

Nå er fugene på plass, og det ser riktig bra ut, hvordan det fungerer på lengre sikt gjenstår å se, men det er bedre enn å bare male uten latexfug.

Det kommer med største sannsynlighet til å sprekke etter hvert. Jeg har kjempet med mange slike tak og det går aldri an å unngå sprekker i malingen i lengden. Man må leve med det.

Jeg trodde at du skulle fylle for å få et helt slett tak. Så i ditt tilfelle har du valgt rett.
Det kan være bra å vite at det har kommet nye latexfuger med opptil 25% bevegelighet i stedet for det normale 5%.

• Liker
Björn Melander
  • Laddar…
Klarer de 25% også etter 10 år? Vanlig lateksfugemasse blir jo i prinsippet helt hard med tiden.

Den fugen jeg kjørte med tar bevegelser opp opptil 12,5%, om det holder i lengden får vi se, men det kan ikke bli verre enn å ikke kjøre med det i det hele tatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.