28.439 lest ·
33 svar
28k lest
33 svar
spilepanel på takstolene for takgips
Side 1 av 3
hei!
har i garasjen takstoler på cc600
jeg tenkte å montere 1 lag takkledning
har tenkt å montere 28x70 på cc300 - blir det bra?
jeg så at min trelasthandler har endespontet 28x70, kan jeg da skjøte i "luften" (forutsatt at man forskyver skjøtene) eller bør jeg kappe og skjøte på takstolen likevel?
hvordan pleier man å legge el osv i garasjetak?
det er ca 130 m2 med 4,4 meters takhøyde...
har i garasjen takstoler på cc600
jeg tenkte å montere 1 lag takkledning
har tenkt å montere 28x70 på cc300 - blir det bra?
jeg så at min trelasthandler har endespontet 28x70, kan jeg da skjøte i "luften" (forutsatt at man forskyver skjøtene) eller bør jeg kappe og skjøte på takstolen likevel?
hvordan pleier man å legge el osv i garasjetak?
det er ca 130 m2 med 4,4 meters takhøyde...
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du kan nok skjøte fritt mellom takstolene, men ikke to skjøter i bredden uten et par mellomliggende "hele" gles.
Strømmen drar du helst i taket i mellomrommet som glespanelet skaper.
Ellers drar jeg personlig gjerne strømmen utvendig i komplementbygningene.
Strømmen drar du helst i taket i mellomrommet som glespanelet skaper.
Ellers drar jeg personlig gjerne strømmen utvendig i komplementbygningene.
omtrent som jeg har tenkt da,
både med gles samt med elen som trolig blir utenpåliggende.
hvor mye bedre blir det med dobbeltgips i taket? det blir jo mye tyngre med dobbeltgips iallfall, 1400 kg vs 2800 kg typ...
jeg gjetter man bør sparkle med remse likt innendørs... puuuh for en jobb på 135 m2
både med gles samt med elen som trolig blir utenpåliggende.
hvor mye bedre blir det med dobbeltgips i taket? det blir jo mye tyngre med dobbeltgips iallfall, 1400 kg vs 2800 kg typ...
jeg gjetter man bør sparkle med remse likt innendørs... puuuh for en jobb på 135 m2
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
brannvern tenkte jeg..
Du trenger ikke sparkle skjøtene på takgips, platene har fasade kanter og er ment å ha synlige skjøter.
Jeg har selv et lignende prosjekt foran meg der jeg skal sette takgips i en garasje med 45 graders takvinkel og 5,5 meter i mønehøyde. Siden jeg ikke er veldig nøye med finishen i garasjen, planlegger jeg å male gipsplatene med takmaling før montering og å ha med en boks hvit snickerispackel under monteringen, slik at jeg kan sparkle igjen skruehodene med en gang. Det er ikke morsomt å male tak i høyden...
Mvh, Magnus
Jeg har selv et lignende prosjekt foran meg der jeg skal sette takgips i en garasje med 45 graders takvinkel og 5,5 meter i mønehøyde. Siden jeg ikke er veldig nøye med finishen i garasjen, planlegger jeg å male gipsplatene med takmaling før montering og å ha med en boks hvit snickerispackel under monteringen, slik at jeg kan sparkle igjen skruehodene med en gang. Det er ikke morsomt å male tak i høyden...
Mvh, Magnus
jeg har tenkt å bruke vanlig gips 1200*2400/2500
det burde vel fungere like bra?
det burde vel fungere like bra?
Tror også at det er en god idé å bruke plater der alle fire kanter er faset hvis du skal sette opp "vanlig" gips. Etter min mening er det mye penere med et glatt tak (som du får med "vanlige" plater og sparkling), men jeg er enig i "puuh for en jobb på 135 m2". 
Tror dog du sparer en del penger på å droppe takgipsplater, tror at vanlige plater ligger på omtrent halve kvadratmeterprisen(?).
Tror dog du sparer en del penger på å droppe takgipsplater, tror at vanlige plater ligger på omtrent halve kvadratmeterprisen(?).
MEEN
trenger jeg virkelig så grovt virke som 28x70 for å glese når jeg har takstolene på cc600
kunne man ikke ha vanlig panel, typ 21x70 i stedet? skiller typ 2:- meteren som gjør 1000:- på dette bygge...
trenger jeg virkelig så grovt virke som 28x70 for å glese når jeg har takstolene på cc600
kunne man ikke ha vanlig panel, typ 21x70 i stedet? skiller typ 2:- meteren som gjør 1000:- på dette bygge...
Ser ingen direkte problemer med det - Du kommer til å legge på cc30 hvilket gjør det nokså bærende i hvert fall.
Så hadde jeg, personlig, dvs om du ikke har en skivlyft valgt å jobbe med 900 skiver i stedet for 1200 - De er tunge altså!
Skruautomat er å anbefale.
Så hadde jeg, personlig, dvs om du ikke har en skivlyft valgt å jobbe med 900 skiver i stedet for 1200 - De er tunge altså!
Skruautomat er å anbefale.
eller kan det bli nedbøyning mellom takstolene med tiden hvis man bruker spinklere treverk?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Trenger og trenger...camaro1969 skrev:
c-c 600 mellom takstolenes underrammer/takbjelker er "standard", som 28x70 glissepanel.
Hva gjør en tusenlapp på dette kjempebygget?
er ikke cc1200 standard mellom takstoler?
derfor oppsto min "idé" om at jeg hadde dobbelt så tett og derfor kunne kjøre med glisnere virke.
en tusenlapp gjør ikke så mye... men en tusenlapp på hvert moment i byggingen gjør en hel del penger... mange bekker små...
derfor oppsto min "idé" om at jeg hadde dobbelt så tett og derfor kunne kjøre med glisnere virke.
en tusenlapp gjør ikke så mye... men en tusenlapp på hvert moment i byggingen gjør en hel del penger... mange bekker små...