Hva gjør man nå?
Snekkeren har spikret fast ytpappen. I stedet for at spikerhodene havner under pappen/klistrekanten er alle synlige ovenfra.

Han hevder at det vil være tett uansett. Kan man stole på det eller trenger jeg å gjøre noe?

Legge takmasse på eller legge om pappen?

• Takpapp med synlige spikerhoder overflate-montert, viser søm der papir overlapper.
Skulle ikke godkjent det om det ikke uttrykkelig står i monteringsanvisningen.

Når jeg la om mitt tak som hadde klammer på akkurat samme måte, så hadde jeg råte og måtte bytte ut hver rad av råsponten under skjøtene. Så nei, om det der ikke er en spesialmodell hvor det spesifikt er godkjent/anbefalt av produsenten, så finnes det ingen grunn til å akseptere det der.

Det er risiko for at spikeren vandrer hvis det beveger seg, så nei det er ikke ok.

• Liker
PärreC
  • Laddar…
Hva trenger jeg å gjøre?
Legge ny papp oppå eller er det nok å legge på takmasse på spikrene?

Alle monteringsanvisninger jeg finner snakker om skjult spikring, neste våd skal limes over, så der der hadde jeg nok sagt "Gjør Om, Gjør Riktig!" til.
Be om henvisning til monteringsanvisning fra produsenten hvis man påstår at det der fungerer.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
H Hälva skrev:
Hva trenger jeg å gjøre?
Legge ny papp oppå eller holder det med å legge på takmasse på spikrene?
Kun takmasse på spikrene er jo i praksis som å kun reparere et kommende hull med takmasse og håpe at det ikke skades av spikrene over tid. Det vil sikkert fungere for mange av spikrene, men det er mange spikre...

Følg produsentens anvisning om hvordan man reparerer hull i overflatepappen.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Den der "snekkeren" skulle nok trenge å bli spikret fast selv på en passende måte, med oppfølgingsspørsmål om det også duger og føles bra?
For en PAPPSKALLE!
Bare å rive og gjøre om avhengig av hva forutsetningene er.

S
Aksepter ingen sparkelløsninger.. taket skal være korrekt utført ellers kunne du jo ha dritt i det i det hele tatt.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
Det er ikke bare overflaten som må byttes etter en slik bommert. Begge lag må fjernes og erstattes etter at underlaget nøye er kontrollert slik at ingen spiker sitter igjen uten hode, eller andre skarpe ting etter riving. Det er et skikkelig jobb som skal gjøres, og de blir neppe glad, men dessverre er det så noen ganger når kroppen er raskere enn hodet.

Jeg ville ikke akseptert å legge et lag til oppå heller, som kan være snekkerens enkleste løsning. Da vil du få enda flere forhøyninger der vann samler seg, et stort antall spiker med ganske tykke lag papp under som gir etter når man går på taket, og som kan arbeide seg gjennom neste lag.

• Liker
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Etter litt om og men så ble taket lagt om med ny papp. Snekkeren gjorde om og gjorde rett. (;

• Liker
SC Aero og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.