Jeg tenkte å ønske meg en spikerpistol i 30-årsgave da jeg tenkte at det kan være bra å ha til vårt husbygging. Nå lurer jeg bare på hvilken pistol jeg bør ønske meg. Det som skal spikres er vel i første omgang lister og utvendig panel. Går det i det hele tatt an å bruke en spikerpistol til det?
Og om det går, er det noen som har tips?
Takknemlig for raske svar for jeg har bursdag på tirsdag
Og om det går, er det noen som har tips?
Takknemlig for raske svar for jeg har bursdag på tirsdag
Det er to forskjellige bruksområder som krever to forskjellige typer verktøy.
Til lister trenger du en dykkertpistol, som skyter 15-50mm dykkert.
Til panelet trenger du en spikerpistol, som skyter 50-90 mm spiker.
Begge verktøyene er utmerkede å bruke til respektive bruksområde.
Har du kompressor? Ellers kan du begynne med å ønske deg det i gave.
Til lister trenger du en dykkertpistol, som skyter 15-50mm dykkert.
Til panelet trenger du en spikerpistol, som skyter 50-90 mm spiker.
Begge verktøyene er utmerkede å bruke til respektive bruksområde.
Har du kompressor? Ellers kan du begynne med å ønske deg det i gave.
Ønsk deg gjerne en litt dyrere variant enn de aller billigste. Ikke nødvendigvis bedre driftssikkerhet, men derimot enklere håndtering. Velg gjerne en spikerpistol med justerbar anslagskraft på pistolen, for eksempel, så du slipper å stå og fikle med trykkregulatoren på kompressoren for å få pistolen til å slå inn spikeren passe hardt.
Jeg har ikke noen kompressor, visste ikke engang at det trengtes... Og det var jo ikke bra at det trengs to forskjellige pistoler for det jeg vil bruke den til. Kanskje jeg burde satse på en som skyter 50-90mm for det føles enklere å spikre listene med hammer. Så føles det kanskje litt mer anvendelig hvis jeg tenker videre på garasje- og terrassebygging også.
Enkelt bruk er definitivt noe jeg vil ha. Og når det gjelder prislappen så er det vel noen tusenlapper. Min søster fikk en kano da hun ble 30, så omtrent samme prisklasse som en kano er vel retningslinjen
Takk for tipsene. Noen forslag til merke og modell noen?
Enkelt bruk er definitivt noe jeg vil ha. Og når det gjelder prislappen så er det vel noen tusenlapper. Min søster fikk en kano da hun ble 30, så omtrent samme prisklasse som en kano er vel retningslinjen
Takk for tipsene. Noen forslag til merke og modell noen?
Skulle denne her rekke? Det er en Senco angitt med navnet Spikerpistol 50 – 90 mm A900FN 1/4". Frame pro 602 ser ut til å koste det dobbelte.
http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-1-4-123795
Hva er det mer man trenger å kjøpe i tillegg? En kompressor? Noe annet?
http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-1-4-123795
Hva er det mer man trenger å kjøpe i tillegg? En kompressor? Noe annet?
Jeg kan ikke anbefale Senco's spikerpistol. Senco er et mellomklassemerke som Dewalt eller Bosch, men definitivt ikke ledende innen spikerverktøy.
Har selv tre stykker og er ikke fornøyd. Hovedsakelig bruker jeg meg av Haubolds spikerpistol som Cramo eller Ramirent låner ut. Også kostnader for spiker er noe man skal tenke på.
Rullebundet Coilspiker er 30% billigere enn rettbåndet.
Berliner
Har selv tre stykker og er ikke fornøyd. Hovedsakelig bruker jeg meg av Haubolds spikerpistol som Cramo eller Ramirent låner ut. Også kostnader for spiker er noe man skal tenke på.
Rullebundet Coilspiker er 30% billigere enn rettbåndet.
Berliner
Den rekker bra til stamme og panelslikking.byggankan skrev:
Kan tipse om Biltemas 50-90mm pistol, koster like under 1500:- og har fungert fint for meg under garasjebyggingen.
Kanskje kan være et alt. hvis du ikke vil bruke en større sum, eller trenger/vil kjøpe 2 pistoler.
At Senco skulle være et mellomklassemærke synes jeg høres litt merkelig ut.
Da funker nok Biltemas til meg også. Da kan jeg jo kjøpe en mindre til min samboer når han har bursdag så får vi 2
Har lest en annen diskusjon om Biltemas spiker, om de er tilstrekkelig bra for fasaden eller om de ville ruste. Noen mening om det?
Jeg tror en jobbekompis kjøpte Biltemas til sitt garasje, for noen år siden, har ikke hørt han klage noe.
Selv handlet jeg Essve´s iom at de fantes på stedet der jeg handler alt øvrig byggemateriale.
Selv handlet jeg Essve´s iom at de fantes på stedet der jeg handler alt øvrig byggemateriale.
Medlem
· Västragötaland
· 8 innlegg
Jeg har også langtgående tanker om å kjøpe en pistol, mer mot spikerpistolen da jeg primært skal bruke den til å sette perlepanel i tak og lister... noen som kan anbefale meg en bra en? Har lest på forumet at 18ga (1,2mm), er for svakt... stemmer dette?
16g sies å være 'den rette veien' å gå for takspikingen.
Det kan sikkert fungere med 18g, men spørsmålet er om det er verdt å ta sjansen?
Jeg valgte en 18g i troen på at den fungerer til alt, men må nok kjøpe en 16g når/om tak skal spikres.
Senco FP18MG fra www.tools-plus.com endte på ca 1300:- inkludert frakt og avgifter, er virkelig fornøyd med kjøpet så langt, har listet en stue så langt.
Det kan sikkert fungere med 18g, men spørsmålet er om det er verdt å ta sjansen?
Jeg valgte en 18g i troen på at den fungerer til alt, men må nok kjøpe en 16g når/om tak skal spikres.
Senco FP18MG fra www.tools-plus.com endte på ca 1300:- inkludert frakt og avgifter, er virkelig fornøyd med kjøpet så langt, har listet en stue så langt.
Jeg kjøpte et sett med 2 pistoler, en for dykkert og en for spiker opp til 90mm. 1.400:- kostet alt hos: http://www.verktygsboden.se
Fungerer perfekt også sammen med en billig kompressor for 1.300:-
Kjøpte til en pappspikerpistol og det er nok det beste kjøpet jeg har gjort. Underbart enkelt og tidsbesparende å spikre fast pappen på taket.
Fungerer perfekt også sammen med en billig kompressor for 1.300:-
Kjøpte til en pappspikerpistol og det er nok det beste kjøpet jeg har gjort. Underbart enkelt og tidsbesparende å spikre fast pappen på taket.
Det høres jo bra ut. Hvor kjøpte du kompressoren?titanium skrev:Jeg kjøpte et sett med 2 pistoler, en for dykkert og en for spiker opp til 90mm. 1.400:- kostet alt hos: [lenke]
Fungerer perfekt også sammen med en billig kompressor for 1.300:-
Kjøpte til en pappspikerpistol og det er nok det beste kjøpet jeg har gjort. Herlig enkelt og tidsbesparende å spikre fast pappen på taket.![]()