Satte opp taklister med byggmax hvitlakkert dykkert for lister. Visst - den hvite fargen på spikerhodene forsvant vel til stor del av hammerbruken. I går malte jeg over listene med takfarge. Nå har spikerhodene rustet gjennom malingen og jeg har rustbrune prikker langs hele taklisten. :confused:

Hva har jeg gjort feil og hva gjør jeg nå for å redde situasjonen? :(

Trøttende problemer...

• Liker
axn
  • Laddar…
Høres jo rart ut synes jeg. Men prøv med rustbeskyttelsesfarge på spikerhodet og så mal over. Skal egentlig ikke trenges men iblant får man jo ta situasjonen for hva det er.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
ClasseClas
Jeg har valgt å alltid bruke varmforsinket spiker også innendørs. Den typen av spiker sitter bedre enn vanlig elforsinket og så ruster den ikke. Det skal jo ikke være nødvendig innendørs egentlig, men den fungerer også i nymalte fuktige rom og også i kalde rom.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Om jeg hadde visst det tidligere. Sånn ser det uansett ut nå hver 30. centimeter:
Veggen med et lite hull og malingsmerker hver 30. centimeter.

Ugalvanisert spiker, lakkoverflaten borte, vannbasert maling -> rust, kanskje :confused:

Konklusjon: Ikke kjøp spiker på Byggmax.

Og jeg har også lurt på de der hvitmalte dykkertene (og listeskruen):
Den eneste delen som kommer til å være synlig er der malingen garantert forsvinner.
Hva er poenget egentlig :p

• Liker
RoBo og 2 andre
  • Laddar…
Det er nok som du sier. Fasiken, så kjedelig det føles i ettertid. Er det noe poeng å male over en gang til, eller vil rusten spre seg videre?

H
KnockOnWood skrev:
Ogalvanisert spiker, lakkoverflaten slått bort, vannbasert maling -> rust, kanskje :confused:

Konklusjon: Ikke kjøp spiker på Byggmax.

Og jeg har også lurt på de der hvitmalte dykkertene (og listeskrue):
Den eneste delen som kommer til å synes er der malingen garantert forsvinner.
Hva er poenget egentlig :p
Hvitmalte dykkert fungerer veldig bra synes jeg, men har aldri kjøpt fra Byggmax eller lignende

Jeg opplever at visse vannbaserte farger får alt ubehandlet jern til å ruste. Må være noe i malingen som gjør det. Verste eksempelet var da jeg kjøpte vannbasert elementmaling - mindre flekker av bart jern er jo vanskelig å unngå på en sektorsradiator. Når man fornyer slike med løsningsmiddelbasert maling, trengte man ikke rustbeskytte hver eneste lille bare flekk. Med vannbasert maling må man grunne alt om man ikke vil ha rustflekker.

I kjelleren der jeg har malt latexmaling på plankevegger spikret med blank spiker, ble det også brune flekker fra spikerhodene. Løste det med litt rustbeskyttende maling på alle spikerader først.

På lister med takmaling har jeg ikke opplevd problemet, men så pleier jeg å sparkle alle spikerhodene først også.

• Liker
Warleod
  • Laddar…
Totte_S
Sperremale med kvistlakk, du kan lage din egen kvistlakk ved å tynne ut vanlig trelim med litt vann så den blir strykbar.

plan-g skrev:
Om jeg bare hadde visst det før. Slik ser det uansett ut nå hver 30. centimeter:
[bilde]

A
Det er samme problem med slik spiker (fra spikerpistol) uten hode, som byggefirmaer bruker når de setter lister. Spikeren begynner å ruste med én gang. Å male over med vannbasert maling fungerer ikke.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.