Tja, ikke mye til spørsmål kanskje da jeg selv tror at begge fungerer, men iallfall. Skal klemme opp en hel del innertak, hvitfoliert sponplate, i et eksisterende eldre tak (skrudd råspont). Tenkte å skyte det opp med noen av pickene. Råsponten er jo bare 17mm så det blir kanskje ikke mer enn 20mm spiker noen steder. Hva ville dere valgt? 16Ga dykkert eller en tanke som slo meg om at 20-25mm klammer kanskje faktisk sitter bedre?

Skrue tror jeg for det brukte jeg. Men jeg har ingenting å skyte med så det påvirket selvfølgelig valget der. Men snekkeren som hjalp meg skrudde han også:)

Jeg skal snart sette opp et lignende tak (byggmax) i 17mm råspont.
Jeg kommer til å skyte det med 20mm dykkert og dykkertpistol.
Hvis det er interesse, kan jeg rapportere neste uke når det er gjort?

Kan selv rapportere nå, jeg sto i valget og kvalet mellom dykkert (16Ga, har forsåvidt en 18Ga også, men hvorfor bruke den puslete :P) og klammer (kjøpte på meg alle pickor når jeg først var i gang). Har prøvd litt og det blir klammer, det føles som at det sitter en anelse bedre, men spikeren sitter også skikkelig godt så jeg tror det fungerer utmerket for deg også :)

Og ja, det er samme byggamax tak jeg har satt opp (halve iallfall i dag), i akkurat 17mm råspont.

Om du skal sette det selv kan jeg anbefale en raskstøtte, kjøpte en billig for en stund siden for ca 150 kr og her har den virkelig hjulpet. Det letter arbeidet å kunne presse opp platen ordentlig og så rolig og sindig spikre den fast. Spikeren/Klammeren kan ikke dra noe særlig, om man ikke presser opp platen ordentlig har de en tendens til bare å gå rett gjennom den tynne spånkanten (for meg iallfall :D)

Det går derimot fort som bare det og jeg er mer enn fornøyd med at jeg har spik/klammer pickan her :D

Typ en sånn her har jeg, men jeg fant min i en lokal butikk for 149 og kjøpte den på ren impuls. Nå er første gang jeg har tatt den fram og den fyller virkelig sin funksjon.

Sist redigert:
Jeg har satt opp, ja, milliarders m2 foliebelagt sponplate, nesten..
Skrue eller klammer er det som gjelder.
Visst går det med dykkert også, men det har hendt at det har sluppet, og er det da midt på taket, så angrer man sitt valg kan jeg si..

Jo, det føltes som at klammerne "bet" litt bedre, det er jo tross alt i hvert fall den lille bøyle som holder i stedet for det minimale dykkerspikerhodet.

Du kanskje skal vurdere klammer istedenfor Gabbe1 om du har en sånn pick?

Huntonit som er store produsenter anbefaler både klammer og dykkert hvis man holder riktig lengde på disse.

Jeg satte opp 70m2 i dag, og det gikk fint med 20mm dykkert.
Men jeg skulle nok valgt stift om jeg hadde hatt spredt panel, men siden jeg hadde rupanel kunne jeg sette en dykkert hver 7-8cm, og taket sitter som støpt.

Når vi klammrer, kjører vi minst annenhver cm..

Hehe jo, jeg har også vært ganske frikostig med klammerne, typ 5-10cm mellom, det sitter stødig iallfall, og jeg tror som Gabbe har satt med dykkert at det sitter ganske så bra også hvis man kan sette så tett.

Har revet ned foliebelagt sponplater, som satt ganske glissent med dykkert. Taksplatene satt så jævlig at platene gikk i stykker, og igjen satt små biter med dykkert igjen!

Mäster skrev:
Når vi klamrer, kjører vi minst annenhver cm..
Annenhver cm! Jævlar hva klammer det skal gå, lærer jo låte som begynnelsen menige Ryan når dere skyter tak! :)

Har man fått reist ut på garantijobb et par ganger, så klamrer man ordentlig deretter :)
Det er ikke klammeren i seg selv som slipper, men kanten er såpass tynn, at den gjerne gir seg
Det kan også ha å gjøre med at en ny kåk kanskje vil bevege seg litt i begynnelsen...
Nå har vi funnet bredere klammer som sprer ut belastningen bedre, de gamle var 5 mm brede eller noe sånt..
Motek har greiene som trengs, hvis noen leter..

johanzz
Jeg bruker skruer fremfor alt annet. Har sett flere tak hvor klammer løsner. Også spiker kan løsne, men skruer sitter og kan tas ned enkelt igjen hvis man skal gjøre taksenkning eller noe annet.

• Liker
John McRea
  • Laddar…
RoTe
Skrudde huntonitplatene fordi det gamle taket var festet med dykkert = grunnen til det helt nye taket...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.