For å slukke den lille brannen som oppsto for en uke siden var brannmennene nødt til å sage opp vårt gamle furugulv.
Nå vil vi selvsagt legge inn nytt virke der, men som dere vet gjaldt andre mål før i tiden...
Vi søker derfor etter spontede furuplanker med målene 108 x 28 mm - nytt som gammelt.
Enten finner man noe på finn.no eller byggigen, men det vil jo ta tid - så jeg lurer på om NOEN der ute har gode kontakter med et sagbruk som kan spesialsage ca 40 løpemeter til oss...
///litt desperate.
Nå vil vi selvsagt legge inn nytt virke der, men som dere vet gjaldt andre mål før i tiden...
Vi søker derfor etter spontede furuplanker med målene 108 x 28 mm - nytt som gammelt.
Enten finner man noe på finn.no eller byggigen, men det vil jo ta tid - så jeg lurer på om NOEN der ute har gode kontakter med et sagbruk som kan spesialsage ca 40 løpemeter til oss...
///litt desperate.
Vi la et nytt gulv ved siden av et gammelt gulv og gjorde slik:
Det nye gulvet var hakket tynnere, så vi la til bjelker med strimler av masonitt. Deretter sporret vi ut noten for å passe sammen med sponten på den andre gulvtypen. Så var det bare å klemme det på plass. Eventuelt kan man jo slipe ned det nye gulvet litt etterpå hvis det blir for høyt.
Å legge ny planke ved siden av ny planke er jo ikke noe større problem...
Lykke til!!
EDIT
løpende meter, kvadratmeter... Vanskelig med terminologien i denne bransjen... :-[
Det nye gulvet var hakket tynnere, så vi la til bjelker med strimler av masonitt. Deretter sporret vi ut noten for å passe sammen med sponten på den andre gulvtypen. Så var det bare å klemme det på plass. Eventuelt kan man jo slipe ned det nye gulvet litt etterpå hvis det blir for høyt.
Å legge ny planke ved siden av ny planke er jo ikke noe større problem...
Lykke til!!
EDIT
løpende meter, kvadratmeter... Vanskelig med terminologien i denne bransjen... :-[
Jo visst, men med en bedre valgt tittel på tråden så er jo sjansen større for å få gode svar, når jeg leser "Specialsågad furuplank" så er jo ikke høvlede, spontede 108*28 bord det første jeg tenker på, jeg forestilte meg vel omtrent to tommer tykke kilformede planker 20-40 cm brede, kanskje med løs not.......MathiasS skrev:
I dette tilfellet trodde vel trådstarteren at det var plankegulv vedkommende hadde, så det var vel mer "uheldig valgt tittel", derimot alle andre som har et spesifikt spørsmål men allikevel velger titler som "Nu börjar vi" "Jag bara måste" "Hur gör man" "Hur brukar ni" bare fordi man kanskje daglig starter tråder på denne måten i diverse "skitpratarforum" så er det kanskje ikke beste måten å få adekvate svar her!
*spent på hva MathiaS kontrer med* ;D
Æh vafan jeg er jo enig egentlig men vil bare kverulere litt.Haagbard skrev:Jo visst, men med en bedre valgt overskrift på tråden så er jo sjansen større for å få bra svar, når jeg leser "Specialsågad furuplank" så er jo ikke høvlede, spontede 108*28 bord det første jeg tenker på, jeg forestilte meg vel omtrent to tommer tykke kileformede planker 20-40 cm brede, kanskje med løs not.......
I dette tilfellet trodde vel trådstarter at det var plankegulv vedkommende hadde så det var vel mer "uheldig valgt overskrift", derimot alle andre som har et spesifikt spørsmål men likevel velger overskrifter såsom "Nå begynner vi" "Jeg bare må" "Hvordan gjør man" "Hvordan pleier dere" bare fordi man kanskje daglig starter tråder på denne måten i diverse "prateforum" så er det kanskje ikke beste måten å få adekvate svar her!
*spent venter på hva MathiaS kontrer med* ;D
Hvor er den der Fasting65 hen, jeg har jo BORDE som venter på å få et nytt hjem.
Hvor mye skal han betale? For man kan vel ikke gi bort så fine "brælaps"? Budgivning inntil F65 dukker opp - jo lenger han drøyer desto dyrere blir det..... ;D
Ojojoj, her har det gått livat til når man har jobbet hardt med huset (har tatt permisjon mandager for å kunne bygge i ro og mak en hel dag i uken).
Først må jeg be om unnskyldning for min noe slurvete byggterminologi.
Nåvel, tilbake til emnet....
Mandagen tilbrakte jeg med to telefoner installert i hvert øre for å koordinere saneringsfirma, elektriker som skal gjenopprette el-sentralen, isolasjonsfirma (abis, ekofiber), samtidig som jeg var til Fredells og sjekket Kungsäters Adderadörrar, men før det var jeg til et antall smeder og ba om pris på smijernsrekkverk. Jeg rakk også å dra forbi Lundell&Zetterberg for å be om pris på AJ-dørtrykk.
På vei hjem dro jeg forbi et snekkerverksted ifølge Jureits anbefalinger. Snekkeren skulle komme tilbake med pris - noe overrasket over at det ikke finnes noe ferdig i butikk.
Da dro jeg også til trelastlageret og fikk vite at det finnes glattpanel som er 28 mm x 120 mm - inkludert noten.
Dekkende overflate er 110 mm, og det krymper sannsynligvis 2 mm - noe som blir veldig prima som erstatning. Det koster like under 20 kr/løpemeter.
Jeg tok en prøvebit hjem og sammenlignet - midt i blinken!
...så MathiasS, dine planker er jo brukte, skitne og sannsynligvis skjeve - skal vi si 18 kroner/løpemeter? 8)
ps. Tydeligvis hadde man ofte gran som gulv før - mindre sorte og store kvister.
Først må jeg be om unnskyldning for min noe slurvete byggterminologi.
Nåvel, tilbake til emnet....
Mandagen tilbrakte jeg med to telefoner installert i hvert øre for å koordinere saneringsfirma, elektriker som skal gjenopprette el-sentralen, isolasjonsfirma (abis, ekofiber), samtidig som jeg var til Fredells og sjekket Kungsäters Adderadörrar, men før det var jeg til et antall smeder og ba om pris på smijernsrekkverk. Jeg rakk også å dra forbi Lundell&Zetterberg for å be om pris på AJ-dørtrykk.
På vei hjem dro jeg forbi et snekkerverksted ifølge Jureits anbefalinger. Snekkeren skulle komme tilbake med pris - noe overrasket over at det ikke finnes noe ferdig i butikk.
Da dro jeg også til trelastlageret og fikk vite at det finnes glattpanel som er 28 mm x 120 mm - inkludert noten.
Dekkende overflate er 110 mm, og det krymper sannsynligvis 2 mm - noe som blir veldig prima som erstatning. Det koster like under 20 kr/løpemeter.
Jeg tok en prøvebit hjem og sammenlignet - midt i blinken!
...så MathiasS, dine planker er jo brukte, skitne og sannsynligvis skjeve - skal vi si 18 kroner/løpemeter? 8)
ps. Tydeligvis hadde man ofte gran som gulv før - mindre sorte og store kvister.
Dette er jo skikkelig moro...Fasting65 skrev:Oioioi, her har det gått livat til når man har jobbet hardt med huset (har tatt tjenestefri mandager for å kunne bygge i ro og fred en hel dag i uken).
Først må jeg be om unnskyldning for min noe slurvete byggterminologi.
Nåvel, tilbake til emnet...
Mandagen tilbrakte jeg med to telefoner implantert i hvert øre for å koordinere saneringsfirma, elektriker som skal gjenopprette el-sentralen, isolasjonsfirma (abis, ekofiber), samtidig som jeg var til Fredells og så på Kungsäters Adderadører, men før det var jeg til et antall smeder og ba om pris på smijernsgjerde. Jeg rakk også å kjøre forbi Lundell&Zetterberg for å be om pris på AJ-dørhåndtak.
På veien hjem kjørte jeg forbi et snekkeri i henhold til Jureits anbefalinger. Snekkeren skulle komme tilbake med pris - noe brydd over at det ikke finnes noe ferdig i butikk.
Da kjørte jeg også til bordtomta og fikk vite at det finnes glattpanel som er 28 mm x 120 mm - inkludert noten.
Dekket overflate er 110 mm, og det krymper sikkert 2 mm - noe som blir helt perfekt som erstatning. Det koster litt under 20 kr/løpemeter.
Jeg tok en prøvbit hjem og sammenlignet - klokkeren!
...så MathiasS, dine bord er jo brukte, skitne og sannsynligvis skjeve - skal vi si 18 kroner/løpemeter? 8)
ps. Tydeligvis hadde man oftest gran som gulv før - mindre svarte og store kvister.
Mine bord er brukte. De har ligget flatt på gulvet siden 1947. De kommer ikke til å krympe, de er ikke skjeve, noten er hel. Det går ikke an å kjøpe rettere bord på noen bordtomme - disse er rettere enn vateret mitt i aluminium....:=)
Du kan få dem hjemlevert også - du bor bare 5 minutter unna - på feil side av motorveien....
Om du betaler 18sek per meter for skjeve, skitne bord, hva gir du da for FINE bord? 8)
PM meg så fikser vi noe, dette er jo samme dimensjon som du allerede har på bjelkelaget (er det ikke et gammelt boro hus - samme produsent som jeg har) så det er jo enklere enn å legge nytt som skal vri seg og krympe....
MathiasS: Det er vel ikke helt umulig at vi kan bli enige. Har sendt en PM.
Vårt hus er ikke et Borohus... men husene er nok ganske like uansett.
"feil side motorveien" ?! - på tide med en kaste-pai krig over avgassgrøfta?!
Vårt hus er ikke et Borohus... men husene er nok ganske like uansett.
"feil side motorveien" ?! - på tide med en kaste-pai krig over avgassgrøfta?!
Du bor i Mälarhöjden, jeg bor i Herrängen.....Fasting65 skrev:
Ingen kastekrig, selv Mälarhöjden er hjemmebane. Jeg er oppvokst i Herrängen men min mormor og morfar bodde i nærheten av kinoen, mälarhöjdsvägen heter vel gaten...