Hei!

Holder på å isolere mitt dobbeltgarasje og benyttet anledningen til å ta ned veggen som delte garasjen.

Nå til mitt spørsmål, jeg skulle gjerne tatt bort 70x70 regelen i midten som støtter takstolen for å få mer svingrom i garasjen, de to reglene nærmest hver vegg vil bli beholdt og gipset, spennvidden mellom de resterende reglene nærmest midten blir i så fall 4 meter, takstolen består av en 115x40 & 140x40, tør jeg ta bort stolpen i midten uten å risikere at taket blir kraftig svekket? Takets overflate er 48 m2.

Garasjeinteriør med fjernet vegg, synlige trebjelker og isolasjon. En åpen garasjeport vises i taket.

Takk på forhånd

Det er en hjemmelaget fagverkskonstruksjon. Jeg skulle helst ønske å se hele takstolen før jeg uttaler meg, men med utgangspunkt i det jeg kan se tror jeg ikke at du kan fjerne stplpen.

Ja, man har virkelig brukt det man hadde når man har spikret sammen takstolen, tar takknemlig imot forslag på hvordan jeg kan forsterke den. Av kosmetiske grunner, da den er så synlig, vurderer jeg å kle den med enten gips eller råspont.

Føles litt slitsomt om man skulle bli nødt til å rive alt og sette inn en skikkelig bjelke for å bli kvitt stolpen.

Laster opp litt flere bilder i løpet av morgendagen.

Men når du har alt såpass åpent tenker jeg det raskeste / enkleste kanskje er nettopp å dra opp en limtrebjelke og finne en god måte å fordele ned lasten i platen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.