Jeg rotar litt rundt i en eldre skolebygning hvor jeg blant annet skal rive en mellomvegg. Alt tyder på at den ikke er bærende, men jeg tenkte å dobbeltjekke om noen har peiling på hvilken spennvidde bjelkelaget burde tåle?
- Nesten ni meter mellom ytterveggene
- Bjelkelaget består av stokker, ca 160x210 mm
- c/c 750 mm
- Uinnredet kaldt loft på oversiden med spikret, uspontet, tregulv.
- Bord, vassmatte og puss på undersiden.
- Nesten ni meter mellom ytterveggene
- Bjelkelaget består av stokker, ca 160x210 mm
- c/c 750 mm
- Uinnredet kaldt loft på oversiden med spikret, uspontet, tregulv.
- Bord, vassmatte og puss på undersiden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om vinden er helt uinnredet og ikke brukes til lagring, og man kan regne med en egenvekt rundt 1 kN/kvm, så ligger den maksimale spennvidden på ca 7,5 meter. Men da får man ikke bruke vinden som dansegulv eller lignende.
Takk. Kjenner du til om det finnes noen app eller nettverktøy som man kan bruke for lignende enkle overslagsberegninger som likevel går utenfor hva Träguiden's lathund klarer? Jeg kappet bjelkene i veggen i dag uten et tilløp til nyp i sagbladet, men da kanskje det er best å sette inn en eller annen form for bjelke likevel.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Virkeskvaliteten er en ukjent variabel i denne sammenhengen. Jeg regnet som om bjelkene dine var C 24, men de kan ha vært mye bedre.
Selv bruker jeg aldri apper eller online-programmer, fordi jeg ikke stoler helt på dem. Den rå elastisitetsteorien er best. Träguidens tabeller bruker jeg selvfølgelig når det passer. De er enormt pålitelige. Det du kan gjøre når du kommer på uvanlige dimensjoner, er å regne dem om til standardiserte sådanne. Treghetsmomentet er en geometrisk størrelsesorden som man bruker når man beregner f.eks. nedbøyning. Det beregnes etter formelen bxh^3/12. Bredden ganger høyden opphøyd til tre delt på tolv. Man kan bruke hvilken enhet man vil, så lenge man er konsekvent. Selv bruker jeg centimeter av gammel vane. Treghetsmomentet for 16x21 cm blir da 12448 cm4. Det tilsvarer f.eks. 4,5x32. Man kan bare sammenligne virke av samme klass.
Selv bruker jeg aldri apper eller online-programmer, fordi jeg ikke stoler helt på dem. Den rå elastisitetsteorien er best. Träguidens tabeller bruker jeg selvfølgelig når det passer. De er enormt pålitelige. Det du kan gjøre når du kommer på uvanlige dimensjoner, er å regne dem om til standardiserte sådanne. Treghetsmomentet er en geometrisk størrelsesorden som man bruker når man beregner f.eks. nedbøyning. Det beregnes etter formelen bxh^3/12. Bredden ganger høyden opphøyd til tre delt på tolv. Man kan bruke hvilken enhet man vil, så lenge man er konsekvent. Selv bruker jeg centimeter av gammel vane. Treghetsmomentet for 16x21 cm blir da 12448 cm4. Det tilsvarer f.eks. 4,5x32. Man kan bare sammenligne virke av samme klass.
Klikk her for å svare