Jeg renoverer gangen og skal kjøpe to SKYTTA-dører til en garderobeløsning. Dørene kan kappes på høyden, men da kan man ikke lenger bruke Ikeas paneler i speilglass siden de er herdet og kan ikke sages i etterkant.

Så til spørsmålet; hørte med den lokale glassmesteren, og de sa at herdet glass er dyrt og må spesialbestilles, og derfor pleier de å sette vanlig speilglass med en beskyttelsesfolie på baksiden.

Boverket sier:
Termisk herdet sikkerhetsglass i henhold til SS-EN 12150-2, som tåler minst klasse 1(C)3 eller laminert sikkerhetsglass i henhold til SS-EN 14449 som tåler minst klasse 2(B)2 i henhold til SS-EN 12600 bør brukes i
- glassflater i innganger og kommunikasjonsområder om avstanden fra glassflatens nedre kant til gulvet eller bakken er mindre enn 1,5 meter,
Ville dere sagt at det er greit å ha vanlig speilglass med beskyttelsesfolie i en gang?

• Svart metallram som viser målene 231 cm i høyde og 102 cm i bredde, beregnet for skyvedør eller garderobløsning.

Beste svar

N
Ja det er ok. Men ikke engang Ikeas speilglass pleier å være herdet. Det finnes en annen tråd om noen som har kappet en av Ikeas skyvedører som skrev at de speilene ikke var herdet.
Hvis du har eller kjøper dørene, kan du ta speilglassene til glassmesteren så kan de fortelle om de er herdet eller ikke.

N
Alt annet glass bortsett fra rammeglass og speil er herdet på Ikea. Man pleier ikke å ha herdet glass til speil fordi overflaten alltid blir litt bølgete når man herder glasset.

Hadde nettopp en lang samtale med ikeas support der de hevder at Auli er herdet. Forsøkte å få dem til å forstå at det ikke er mulig med tanke på at flere enn en har klart å skjære dem. Men nei, den poletten falt ikke ned.

18.11.2024 10:21): System: Vent litt, vi hjelper deg over til IKEA livechat.

(18.11.2024 10:21): System: Akkurat nå er det mange som kontakter oss, men vi svarer så snart vi kan.

(18.11.2024 10:26): Alexandra: Hei! Mitt navn er Alexandra. Hvordan kan jeg hjelpe deg?

(18.11.2024 10:27): samuel : Hei, på noen steder skriver dere at det ikke går å kutte auli speilglass pga herdet. Men når man leser på nettet så ser det ikke ut til å være herdet og at det faktisk skal være mulig. Hva gjelder?

(18.11.2024 10:28): samuel :

(18.11.2024 10:31): samuel : Ser man på Svartisdal så står det:

(18.11.2024 10:31): samuel : "Om materialetHerdet glass, Keramisk farge

(18.11.2024 10:32): samuel : men på auli står det bare "Om materialet Glass, Plastfolie"

(18.11.2024 10:32): samuel : betyr det at det faktisk går å kutte i speilglasset da selv om personalet i varehuset sier motsatt?

(18.11.2024 10:33): Alexandra: For et godt spørsmål! Nei, det er absolutt ikke noe vi anbefaler.

(18.11.2024 10:34): samuel : men er glasset herdet eller ikke?

(18.11.2024 10:38): Alexandra: Jeg skal dobbeltsjekke det, hold på et øyeblikk bare.

(18.11.2024 10:39): samuel : takk. For det virker som at det bare er de gjennomsiktige glassene som er herdede. Ikke speilglasset.

(18.11.2024 10:44): Alexandra: Takk for at du har ventet! Det er litt uklart det forstår jeg, men det er herdet glass.

(18.11.2024 10:45): samuel : så de jeg viste fra bygge hus, hvordan har de klart det? Det går jo ikke å skjære i herdet glass og likevel har minst to i den tråden klart å gjøre det

(18.11.2024 10:46): Alexandra: Jeg kan ikke se bildet du har sendt, men glasset er herdet og det kan ikke kappes.

(18.11.2024 10:46): samuel :

(18.11.2024 10:47): samuel : [lenke]

(18.11.2024 10:48): samuel : men hvorfor står det i så fall "Glass, Plastfolie" på Auli og "Herdet glass" på Svartisdal? Om det nå er herdet så burde det vel stå på begge?

(18.11.2024 10:49): samuel : kan du koble meg til en slags produktsjef på dette?

(18.11.2024 10:49): Alexandra: Vi har ingen form for produktsjef, jeg snakker med våre spesialister akkurat nå, vent et øyeblikk så skal jeg undersøke!

(18.11.2024 10:57): Alexandra: Takk for at du har ventet! Ja, det er herdet glass, men vi anbefaler ikke å skjære i glass uten da får du lage en egen løsning som denne personen har gjort, da det er en helt egen løsning så om noe skjer dekkes han ikke av noen garanti dessuten.

(18.11.2024 10:58): Alexandra: Ingenting i denne lenkede teksten tyder på at det er holdbart på sikt å kutte da skader kan forårsake konsekvenser.

(18.11.2024 11:00): samuel : men altså enten er glasset herdet eller så er det ikke herdet. Om det er herdet kan man ikke kutte det som de to har klart. Men ok, skjønner at du ikke kan få frem mer info men det var dessverre et ikke-svar.

(18.11.2024 11:02): Alexandra: Jeg skriver tydelig at det er herdet og er det sånn at folk har klart å lage egne løsninger på dette er det noe som får stå for dem det er ikke noe vi kan støtte, de har jo i så fall tatt kontakt med en faghandel eller lignende. Vi anbefaler derfor ikke å kutte, vil du gjøre dette og noe blir feil dekkes ingen garanti.

N
Du vil nok aldri få Ikea til å godkjenne at du modifiserer deres produkter. Da vil de trolig kunne bli ansvarlige for det.

Derimot burde de jo kunne finne ut hva slags glass det er. Det er jo ikke umulig at de har endret til herdet speilglass, men jeg ser det som usannsynlig.

Det jeg hadde ønsket å få fra Ikea er:
  1. Panel Mehamn er laget i MDF og kan sages til for å passe en lavere dør.
  2. Panel Svartisdal og Björnöya er laget av herdet glass og kan ikke sages/skjæres.
  3. Panel Auli er laget av glass med beskyttelsesfilm og kan skjæres, men du gjør det på egen risiko. Ingen garanti gjelder hvis glasset knekker feil etc.

Å merke seg: Nesten hver eneste treningsanlegg har speilglass med sikkerhetsfolie på baksiden, sjelden at det er herdet av ovennevnte årsak blant annet, samt at en folie fungerer like bra. Prinsippet blir nesten som lamellglass, men uten doble (eller flerdoble) glassplater.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.