V
Hei!

Vi skal ha sprutebeskyttelse i vårt kjøkken i kompositt som skal opp ca 25cm over benkeplaten. De skal måle opp for den om ca en uke. Akkurat nå er det en gipsplate der. Nå lurer jeg på om veggen skal sparkles også der sprutebeskyttelsen skal sitte eller ikke? Noen som vet?

V VOEKA skrev:
Hei!

Vi skal ha sprutbeskyttelse på kjøkkenet vårt i kompositt som skal opp ca 25cm over benkeplaten. De skal måle for den om ca en uke. Akkurat nå er det en gipsplate der. Nå lurer jeg på om veggen skal sparkles også der sprutbeskyttelsen skal monteres eller ikke? Noen som vet?
Hei! Hvordan gjorde dere her?

Paul-Staffanstorp
Er det glatt gips så er det ingen grunn til å sparkle skjøter etc. mer enn om det skal males over.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Er det slett gips så finnes det ingen grunn til å sparkle skjøter etc. mer enn om det skal males ovenfor.
Personlig har jeg litt annerledes enn TS iom at jeg har betongvegg. Jeg fått bort det gamle fixet hyfast. Det skal males mellom stänkskyddet og overskapene. Vurderer dog liksom TS om sparkel funker under stänkskyddet eller om man trenger flisfix eller lignende.

Paul-Staffanstorp
Grussladd Grussladd skrev:
Personlig har jeg litt annerledes enn TS iom at jeg har betongvegg. Jeg har fått bort det gamle fixet hyfast. Det skal males mellom sprutbeskyttelsen og overskapene. Vurderer dog som TS om sparkel fungerer under sprutbeskyttelsen eller om man trenger flislim eller lignende.
Ok, men hvorfor ikke fjerne alt fix ned til glatt overflate i stedet for beste resultat. ;)
Finnes kjempefine freser til dette å leie. :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/renoverings-saneringsfraes-festool-protool-rgp-80-11.324285/

Ok, men hvorfor ikke fjerne alt ned til en jevn overflate for best resultat. ;)
Det finnes veldig fine fresemaskiner for dette å leie. :)

[lenke]
Har vurdert det! Men det blir jo uansett ikke helt jevnt - det er en del groper og hull. Kan man fylle det med vanlig sparkel i så fall?

Paul-Staffanstorp
Ja men porer og andre små hull i betongen synes vel ikke om du skal sette et stänkskydd der senere... 😱
Poenget er jo å få et tilstrekkelig glatt underlag å lime stänkskyddet mot, så små groper og hulrom som går innover spiller jo ingen rolle i det tilfellet.
Fyll du om du vil, men det spiller jo som sagt ingen rolle da det viktige er å få bort det som stikker ut.

Ja men porer og andre små hull i betongen synes vel ikke om du skal sette en sprutbeskyttelse der senere... 😱
Poenget er jo å få et tilstrekkelig glatt underlag å lime sprutbeskyttelsen mot, så små groper og hulrom som går innover spiller jo ingen rolle i den situasjonen.
Fyll du om du vil, men det spiller jo som sagt ingen rolle da det viktige er å få bort det som stikker ut.
Det er sant! Men sprutbeskyttelsen når bare 30 cm opp. Over det er det malt 30 cm. Så overskap. Der vil jeg ha det glatt og fint :)

Paul-Staffanstorp
Det er sant! Men sprutbeskyttelsen når bare 30 cm opp. Over det er det malt 30 cm. Så overskap. Der vil jeg ha det glatt og fint :)
Akkurat som jeg skrev i mitt første innlegg #3 ;)

Akkurat som jeg skrev i mitt første innlegg #3 ;)
Beklager, enten er jeg litt treg i hodet eller så uttrykker jeg meg dårlig. Men mitt dilemma er at jeg både vil ha det noenlunde jevnt under sprutbeskyttelsen samt veldig jevnt over der jeg skal male. Jeg tenkte først å helsparkle alt men vet ikke om det vil holde for sprutbeskyttelsen som veier en del. Alternativt kjøre renoveringsgips, men det har jeg ingen erfaring med fra før.

Hvordan mener du - få bort alle forhøyninger under platen er jeg med på, men tenker du da at man bare sparkler den delen som man skal male?

Paul-Staffanstorp
Sorry, enten er jeg litt treg i hodet eller så uttrykker jeg meg dårlig. Men mitt dilemma er at jeg både vil ha det noenlunde plant under sprutbeskyttelsen samt veldig plant over der jeg skal male. Jeg tenkte først å bredsparkle alt men vet ikke om det kommer til å holde for sprutbeskyttelsen som uansett veier en del. Evt. kjøre renoveringsgips, men det har jeg ingen erfaring med fra før.

Hva mener du - få bort alle forhøyninger under platen er jeg med på, men tenker du da at man bare sparkler på den delen som man skal male?
Ja, man freser bort fikset på hele overflaten og deretter sparkler og maler man den delen som kommer til å bli synlig.
Så limes sprutbeskyttelsen på plass, og da kan man legge en mykfuge på oversiden av dette og sluttmale den malte delen en siste gang.
Voila 😜🤣

• Liker
Grussladd
  • Laddar…
Ja, man freser bort fixet på hele overflaten og så sparkler og maler man den delen som kommer bli synlig.
Så limes sprutbeskyttelsen dit og da kan man legge en myk fugemasse på oversiden av denne og sluttmale den malte delen en siste gang.
Voila 😜🤣
Kan meddele at denne prosedyren fungerte utmerket! Jeg fikk ikke tak i en fres, men siden jeg hadde et biltilbehør til borhammeren kunne jeg bruke det for å få bort majoriteten av fixet, så tok jeg resten med et gammelt stemjern og hammer. Jeg bredsparklet så den øvre delen og malte, mens den nedre delen fikk være litt grov (unntatt et gammelt doseringshull som ble fylt med gips). Ble strålende når sprutbeskyttelsen kom på. Takk for hjelpen!

• Oppussing av kjøkken med nye hvite skap uten fronter, en lys benkeplate og klargjorte stikkontakter. Umontert vinkelkjøkken på tregulv.
  • Elsker
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.