Hei!
Startet renoveringen av gangen min i dag. Som innervegger der har man valgt sponplater som man deretter har tapetsert på. Den tapeten har jeg nå tatt ned og lurer på om det går an å sparkle på dette underlaget, med tanke på at treet beveger seg på grunn av luftfuktigheten. Vil dette bidra til sprekker i sparkelen?
Takk for svar.
Startet renoveringen av gangen min i dag. Som innervegger der har man valgt sponplater som man deretter har tapetsert på. Den tapeten har jeg nå tatt ned og lurer på om det går an å sparkle på dette underlaget, med tanke på at treet beveger seg på grunn av luftfuktigheten. Vil dette bidra til sprekker i sparkelen?
Takk for svar.
Som det ser ut nå så er det en masse tapetrester som sitter igjen på veggen. Så mot det fester nok sparkelen. Det er mest sprekkene pga bevegelsene i treet jeg bekymrer meg for. Hvor mye beveger egentlig en sponplate?
Det burde man vel kunne unngå ved å først male på en oljebasert maling som sperre.lajsiiwan skrev:
Var det min vegg skulle jeg nok ha lagt på et lag gips i stedet.
(Billig Bauhaus eller Byggmax-gips blir nok ikke så mye dyrere enn oljemaling + en masse sparkel.)
Sett med forskjøvne skjøter i forhold til sponplatene i så fall.
Har bestemt meg nå. Setter opp reparasjonsvev. Har noen lengder igjen fra da jeg renoverte stuen. Greia er at veggen kun er 178 cm lang og 79 cm høy så den består sannsynligvis av en sponplate.
Takk for alle svar.
Takk for alle svar.
Det bør gå bra å sparkle på sponplate. Bevegelsene innen en plate er ubetydelige og sparkelmassen sin elastisitet tar opp det. Platene kan bevege seg innbyrdes og i skjøtene bør man sparkle inn papirremser. Alle innerveggene i vårt hus fra -66 er laget med sponplate og sparklede skjøter med papirremse og det finnes ingen sprekker noen steder. Jeg har helsparklet på tapet med vanlig sandsparkel på flere vegger og det fungerer bra.
Har med tapetsert direkte på sponplate, etterlatt en liten sprekk mellom skjøtene samt bredsparkel + remse på det.
En annen ting som er viktig å tenke på er å prime sponplaten før tapetsering enten med tapetlim eller vanlig primer så den blir mettet.
Valgte selv en litt tykkere tapet pga bevegelser i tømmeret
En annen ting som er viktig å tenke på er å prime sponplaten før tapetsering enten med tapetlim eller vanlig primer så den blir mettet.
Valgte selv en litt tykkere tapet pga bevegelser i tømmeret
Klikk her for å svare