Hei!

Startet renoveringen av gangen min i dag. Som innervegger der har man valgt sponplater som man deretter har tapetsert på. Den tapeten har jeg nå tatt ned og lurer på om det går an å sparkle på dette underlaget, med tanke på at treet beveger seg på grunn av luftfuktigheten. Vil dette bidra til sprekker i sparkelen?

Takk for svar.
 
Du kan sparkle med akrylsparkel hva jeg vet, men det er dyrt som poker. Renoveringsgips? VET ikke, men jeg har hørt og antar at vanlig sparkel fester dårlig mot tre eller som du sier sprekker med tiden.
 
Som det ser ut nå så er det en masse tapetrester som sitter igjen på veggen. Så mot det fester nok sparkelen. Det er mest sprekkene pga bevegelsene i treet jeg bekymrer meg for. Hvor mye beveger egentlig en sponplate?
 
Et annet problem kan være at vannet i sparkelen får tapetresterne til å slippe. Eller ja.. problem og problem men bare så du er klar over det.

En sponplate beveger seg for øvrig nok ikke så mye vil jeg tro.
 
gipse i stedet.. alt tre beveger seg og det blir sprekker i tapetet.. jeg har selv vært gjerrig og må gjøre det om igjen
 
  • Liker
Anders Sellgren
  • Laddar…
Mikael_L
lajsiiwan skrev:
Et annet problem kan være at vannet i sparklet får tapetresterne til å løsne. Eller ja.. problem og problem men bare så du tenker på det.
Det burde man vel kunne unngå ved å først male på en oljebasert maling som sperre.

Var det min vegg skulle jeg nok ha lagt på et lag gips i stedet.
(Billig Bauhaus eller Byggmax-gips blir nok ikke så mye dyrere enn oljemaling + en masse sparkel.)

Sett med forskjøvne skjøter i forhold til sponplatene i så fall.
 
Har bestemt meg nå. Setter opp reparasjonsvev. Har noen lengder igjen fra da jeg renoverte stuen. Greia er at veggen kun er 178 cm lang og 79 cm høy så den består sannsynligvis av en sponplate.

Takk for alle svar.
 
Det bør gå bra å sparkle på sponplate. Bevegelsene innen en plate er ubetydelige og sparkelmassen sin elastisitet tar opp det. Platene kan bevege seg innbyrdes og i skjøtene bør man sparkle inn papirremser. Alle innerveggene i vårt hus fra -66 er laget med sponplate og sparklede skjøter med papirremse og det finnes ingen sprekker noen steder. Jeg har helsparklet på tapet med vanlig sandsparkel på flere vegger og det fungerer bra.
 
T
På alle nye Älvsbyhus tapetseres det direkte på sponplate, ingen problemer!
 
jeg har også sponplater og det er ingen problemer med å sparkle på og tapeten henger fortsatt etter 33 år
 
Har med tapetsert direkte på sponplate, etterlatt en liten sprekk mellom skjøtene samt bredsparkel + remse på det.

En annen ting som er viktig å tenke på er å prime sponplaten før tapetsering enten med tapetlim eller vanlig primer så den blir mettet.

Valgte selv en litt tykkere tapet pga bevegelser i tømmeret :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.