Har i dag et gipstak med synlige skårer som jeg vurderer å sparkle igjen skårerne på. Tanken er å legge i sparkel i skåren og deretter lime på papirremser som så sparkles.
Er det noen som har gjort dette? Hvordan blir det med "åsene" der skårerne har vært?
Er det noen som har gjort dette? Hvordan blir det med "åsene" der skårerne har vært?
Jeg har gjort så, bortsett fra at jeg brukte glassfiber istedenfor papirremsor. Tror at papirremsor er bedre. Dog, som Stefan N skriver, så blir det ikke helt usynlig. Her avhenger det imidlertid av hvor høyt det er til taket, og hvor nøye man er med hvilket utseende man vil ha. (Om man tiltrekkes den moderne looken med store helt glatte, livløse flater, eller som jeg vil ha liv, variasjon og struktur.)
Selv om vi har lavt under taket (2,25 m), er det ikke noe som stikker i øynene, (med vanlig matt hvit takfarge). Hvis man derimot ser opp i taket og studerer det nærmere, så synes det. Jo bedre man er på å sparkle, og jo mer man bredsparkler, jo bedre blir det. Men, det er en tidkrevende jobb, og hvis man har svake takstoler som vi har, så er det stor risiko for at det sprekker i skjøtene når taket beveger seg (storm og når store snøras slipper fra taket). Det kan tillegges at uprofesjonell maling av taket synes minst like mye som sparkling... Hadde det vært høyere under taket hadde det sannsynligvis ikke vært synlig.
Selv om vi har lavt under taket (2,25 m), er det ikke noe som stikker i øynene, (med vanlig matt hvit takfarge). Hvis man derimot ser opp i taket og studerer det nærmere, så synes det. Jo bedre man er på å sparkle, og jo mer man bredsparkler, jo bedre blir det. Men, det er en tidkrevende jobb, og hvis man har svake takstoler som vi har, så er det stor risiko for at det sprekker i skjøtene når taket beveger seg (storm og når store snøras slipper fra taket). Det kan tillegges at uprofesjonell maling av taket synes minst like mye som sparkling... Hadde det vært høyere under taket hadde det sannsynligvis ikke vært synlig.
Jeg har nettopp vært i fargebutikken og spurt om det samme. De sier at man skal sparkle i sporene uten remser, slipe glatt og deretter lime på microlite. De er helt sikre på at det ikke vil sprekke.
Siden jeg har vært sugen på å få bort stripene i taket ganske mange år nå, kjøpte jeg sparkel, microlite, lim for vevtapet til microliten og billig takmaling for å grunne microliten med.
Noen som har prøvd den metoden? Virker det rimelig å gjøre det slik?
Siden jeg har vært sugen på å få bort stripene i taket ganske mange år nå, kjøpte jeg sparkel, microlite, lim for vevtapet til microliten og billig takmaling for å grunne microliten med.
Noen som har prøvd den metoden? Virker det rimelig å gjøre det slik?
Da må du sette microlite i hele taket, noe som ikke er lett å få bra. Microlite blir slapp og vanskelig å håndtere oppover, så det krever litt erfaring å sette den.wadbat75 skrev:Jeg har nettopp vært i fargebutikken og spurt om det samme. De sier at man skal sparkle i sporene uten remser, slipe glatt og deretter lime på microlite. De er helt sikre på at det ikke kommer til å sprekke.
Siden jeg har hatt lyst til å få bort stripene i taket ganske mange år nå, så kjøpte jeg sparkel, microlite, lim for vevtapet til microliten og billig takmaling å grunne microliten med.
Noen som har prøvd den metoden? Virker det rimelig å gjøre det sånn?
Å fylle sprekkene og så papirremsen som sparkles bort, er nok en enklere jobb. Hvis du bruker en bred sparkel, vil det ikke synes, og man trenger ikke å sparkle hele taket, bare remsene.
Men hvis du setter microlite i hele taket og får det jevnt uten rynker eller åpninger mellom vådene, er det en ypperlig måte å gjøre det på.
Sist redigert:
Jeg har gjort begge deler for å fjerne "v"-folden i gipstak. Første gang sparklet jeg igjen sporene og la opp microlit i hele taket. Det ble ekstremt mange folder og dårlige skjøter... Jeg skar så bort foldene og helsparklet hele taket...
Andre gangen fylte jeg først foldene med gipsuts og helsparklet taket (uten remser) og malte.
Skulle jeg gjøre det igjen, ville jeg valgt metode 2 alle dager i uken! Microlit i tak krever sin mann (eller rettere sagt menn)!
Andre gangen fylte jeg først foldene med gipsuts og helsparklet taket (uten remser) og malte.
Skulle jeg gjøre det igjen, ville jeg valgt metode 2 alle dager i uken! Microlit i tak krever sin mann (eller rettere sagt menn)!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 innlegg
Jeg ville ikke stole på microlit som eneste "armering" av skjøtene. Microlit er først og fremst en måte å få en jevn fin overflate på, tåler ikke så mye strekkbelastning..
Sparkle, slip sparkle, til skjøtene er helt usynlige. Lim papirremse, sparkle et antall omganger (minst 2 ganger), slip, sparkle igjen. Når det er "helt jevnt" lim microlit.
Sparkle, slip sparkle, til skjøtene er helt usynlige. Lim papirremse, sparkle et antall omganger (minst 2 ganger), slip, sparkle igjen. Når det er "helt jevnt" lim microlit.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 innlegg
Jeg har satt microlit i vårt kjøkkentak, ca 35 kvm. Det var ikke gøy. Det gjelder først og fremst å ha rikelig med lim, så det ikke rekker å tørke før du får på plass duken, og man vil gjerne ha noen sekunder til å justere duken. Man bør være 2 eller evt. 3 personer. Typ en som hele tiden ruller lim foran "fronten". En som setter opp duk, og ideelt en som holder orden på dukrullen, evt. går og etterstryker duken (tapetbørste) for å få bort evt. bobler.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 innlegg
Når jeg gjorde det så jeg en instruksjon om at man skal sette duken med overlapp, og deretter skjære skjøten, dra bort de skjærte remsene, dvs. også den først limte remsen. Det fungerte ikke. Man måtte ha jobbet 100 ganger raskere om den nedre remsen skulle kunne dras bort, når man nettopp hadde fått på den andre våden. Den hadde allerede tørket fast. Heldigvis oppdaget jeg det allerede når jeg begynte med våd nr to.
jeg satte isteden kant i kant, det ble bra.
jeg satte isteden kant i kant, det ble bra.