10.580 lest ·
10 svar
11k lest
10 svar
Sparkle betongvegg og lettbetongvegg i kjeller
Har en kjeller uten fuktproblemer, men vil fortsatt være på den sikre siden og bruke riktige ting og uorganisk og diffusjonsåpent materiale når jeg skal jevne ut et par vegger. To innervegger i betong og to yttervegger i lettbetongelement ("isolasjon" ikke bærende).
Har forstått at det virker å være sementbasert puss (C-puss?) som gjelder, men har brukt det utvendig på grunnmur tidligere og synes det er vanskelig å bruke. Nå snakker vi i tillegg om veldig små nivåforskjeller som skal jevnes ut (se bilder nedenfor).
Hva har vi av erfaringer her? Har søkt på gamle tråder men ikke sett så mye om akkurat kjeller og potensielt fuktige miljøer. Hadde jo arbeidsmessig helst villet jobbe med noe typ vanlig sandspakkel, men det går vel ikke med mine krav på fuktig miljø antar jeg?
edit: glemte å si at alle tapetrester (det brunaktige) naturligvis omhyggelig skal fjernes.

(faktisk bare den venstre veggen på det siste bildet, som har lettbetong - om noen skulle lure).
Har forstått at det virker å være sementbasert puss (C-puss?) som gjelder, men har brukt det utvendig på grunnmur tidligere og synes det er vanskelig å bruke. Nå snakker vi i tillegg om veldig små nivåforskjeller som skal jevnes ut (se bilder nedenfor).
Hva har vi av erfaringer her? Har søkt på gamle tråder men ikke sett så mye om akkurat kjeller og potensielt fuktige miljøer. Hadde jo arbeidsmessig helst villet jobbe med noe typ vanlig sandspakkel, men det går vel ikke med mine krav på fuktig miljø antar jeg?
edit: glemte å si at alle tapetrester (det brunaktige) naturligvis omhyggelig skal fjernes.

(faktisk bare den venstre veggen på det siste bildet, som har lettbetong - om noen skulle lure).
ser nå en tråd her: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-bruk-till-puts-av-kaellarvaegg.477664/ som er liknende, men der er litt grovere ujevnheter, tenkte om man kunne klare seg med noe enklere enn mine mm-dype groper.
Ser i Finjas guide som var lenket i det innlegget at det kanskje er snakk om edelpuss ... ? (bør "helst appliseres av fagperson") ... kan dette være en passende metode?
https://www.finja.se/storage/ma/3e1...4A4B883A52B0F3A7BFF0/Hjälp vid - putsning.pdf
Ser i Finjas guide som var lenket i det innlegget at det kanskje er snakk om edelpuss ... ? (bør "helst appliseres av fagperson") ... kan dette være en passende metode?
https://www.finja.se/storage/ma/3e1...4A4B883A52B0F3A7BFF0/Hjälp vid - putsning.pdf
Jeg freste av overflatene og gikk på med et lag Weber 135 før jeg malte med silikatmaling.
Her ser du litt hva jeg gjorde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/p-plats-renovering-fran-da-till-nu.307201/#post-2859521
Her ser du litt hva jeg gjorde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/p-plats-renovering-fran-da-till-nu.307201/#post-2859521
Bygningsnybegynner
· Göteborg
· 229 innlegg
Ser ikke så farlig ut, vurder å bare fjerne løst og male med silikatmaling...
@P-plats: Interessant, ser ut som Weber c-puts på posen? hvordan påfører du pussen? med bredsparkel?
Når jeg skulle kjøpe silikatmaling i malebutikken, så spurte de om jeg hadde fuktproblemer - noe jeg ikke har for øyeblikket (drenerte 5 år siden) - da anbefalte de "betongmaling" (Alcro i det tilfellet), det tekniske navnet ser ut til å være styrenakrylat .. men litt usikker.
Vil gjerne få til så glatt overflate som mulig.
@M.sandström har prøvd å male med den betongmaling jeg kjøpte, men får ikke et godt resultat - ingen bilder her - trengs tydeligvis mer arbeid for å få det glatt. fortsatt dog usikker på akkurat hvordan ..
Når jeg skulle kjøpe silikatmaling i malebutikken, så spurte de om jeg hadde fuktproblemer - noe jeg ikke har for øyeblikket (drenerte 5 år siden) - da anbefalte de "betongmaling" (Alcro i det tilfellet), det tekniske navnet ser ut til å være styrenakrylat .. men litt usikker.
Vil gjerne få til så glatt overflate som mulig.
@M.sandström har prøvd å male med den betongmaling jeg kjøpte, men får ikke et godt resultat - ingen bilder her - trengs tydeligvis mer arbeid for å få det glatt. fortsatt dog usikker på akkurat hvordan ..
På Webers hjemmeside finnes masse info og også film på hvordan man går frem:KJD skrev:
@P-plats: Interessant, ser ut som Weber c-puss på posen? hvordan appliserer du pussen? med bredsparkel?
Når jeg skulle kjøpe silikatmaling i fargebutikken, så spurte de om jeg hadde fuktproblemer - noe jeg ikke har for øyeblikket (drenerte for 5 år siden) - da anbefalte de "betongmaling" (Alcro i det tilfellet), det tekniske navnet ser ut til å være styrenakrylat .. men litt usikker.
Ønsker gjerne å få til en så glatt overflate som mulig.
@M.sandström har prøvd å male med den betongmaling jeg kjøpte, men får ikke et godt resultat - ingen bilder her - trenger tydeligvis mer arbeid for å få det glatt. fortsatt usikker på akkurat hvordan ..
https://www.se.weber/fasad-puts-och...system/putsbruk/weberbase-135-putsbruk-c-hand
Akkurat dette produktet likte jeg som entusiastisk amatør å jobbe med, men det krever litt trening for å få et godt resultat.
Når det gjelder valg av maling så tror jeg personlig at fargehandleren gjør feil der, for selv om det ikke er problem i dag så kan det bli problemer, og da stenger man inne fukten.
Selv har jeg malt med Alcros Silikatmaling og er riktig fornøyd så her noen år senere.
Ok, det er helt uorganisk og gjennomtrengelig da gjetter jeg?joakim_j skrev:
Fant dette angående Husfix her på forumet:
"I Cascos produktblad for GipsFiller står det at den skal brukes til innendørsbruk og på flater som kan utsettes for fukt anbefales istedenfor HusFix."
Det høres jo lovende ut - får se om jeg kan finne info om dette hos Casco f.eks.
KJD skrev:
Ok, det er helt uorganisk og gjennomtrengelig da gjetter jeg?
Fant dette ang Husfix her på forumet:
"I Cascos produktblad for GipsFiller står det at den skal brukes for innendørsbruk og på overflater som kan utsettes for fukt anbefales i stedet HusFix."
Det høres jo lovende ut - får se om jeg kan finne info om dette hos Casco f.eks.
flott, den videoen var typisk det jeg lette etter ser jeg nå. nice. takkerP-plats skrev:
På Webers nettside finnes masse info og også film på hvordan man går frem:
[lenke]
Akkurat dette produktet likte jeg som glad amatør å jobbe med, men det kreves litt trening for å få bra resultat.
Når det gjelder valg av farge så tror jeg personlig at fargehandleren gjør feil der for selv om det ikke er problem i dag, så kan det bli problem og da stenger man inn fukten.
Selv har jeg malt med Alcros Silikatfarge og er skikkelig fornøyd sånn her noen år senere.
Ja, det er sementbasert sparkel som jeg forstår det. Så typ som puss, men mer finkornet og lettarbeidet, det er nesten som vanlig sparkel å jobbe med.KJD skrev:
Ok, det er helt uorganisk og gjennomtrengelig da gjetter jeg?
Fant dette angående Husfix her på forumet:
"I Cascos produktblad for GipsFiller står det at den skal brukes for innendørs bruk og på overflater som kan utsettes for fukt anbefales i stedet HusFix."
fikk tips om å se på Finja/Björn Cs video der han pusser innvendige vegger, og nevner reparasjon og "finpussing" - så anbefaler han C pussmørtel fin 0-1 mm, det tenker jeg å prøvejoakim_j skrev:
https://k-bygg.se/sortiment/byggmaterial/bruk-bindemedel/bruk/950219
Klikk her for å svare