God fortsettelse alle sammen. Jeg er i oppussingstakter sånn før 2022 og har nettopp slått opp gips i et rom, men innså akkurat etter andre sparklingen at jeg har gjort en feil, jeg satte "armeringen" i sprekkene mot gipsen, av det jeg har lært skal man egentlig sparkle litt og deretter sette teipen eller nettet i sparkelen. Kommer dette til å påvirke eller blir effekten den samme selv om det ikke er sparkel bak?

Mvh,
Gustav.

Om det er armeringsnett så spiller det nok mindre rolle.

Har du satt glassfiberremser eller papirremser? Har du satt glassfiberremser så kommer jo sparkel bak uansett.

D
Det finnes til og med armeringsnett med klebemiddel, laget for å klistres på først, for deretter å sparkle over. Malernes regler tvinger dem for øvrig til å bruke papirremse som armering. Papirremsene anses å være (og er nok) sterkere, men jeg har alltid hatet å arbeide med papirremsene, og ingen av mine fuger med nett har sprukket. Det avgjøres nok om bevegelsesretningen går riktig i forhold til nettet.

Jeg har selv nettopp øvd på en vegg med papirremse og det ble ok, på to tredjedeler :rolleyes:

Man må ha peiling på sparkeltyper også tydeligvis, som passer til papirremser. Nå legger jeg først sparkel i forsinkelsene, deretter våtromslim til remsene og til sist et lag sparkel til med tørketid mellom alle momentene. Er man maler gjør man alt med riktig produkter og gjennomfører det som ett moment med bare papirremse og sparkel…

Glassfiber/armeringsnett er betydelig enklere på den måten.

Jeg brukte fibernett, hittil har ingenting sprukket og resultatet ble bra. Jeg kommer nok til å gjøre på samme måte i neste rom da det var betydelig mindre klissete og slitsomt etter min mening

• Liker
1977bjorn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.