Hei,
Håper jeg har lagt dette i riktig emne.
Det er slik at jeg lurer på hvordan man skal sparkle, har søkt på nettet og testet litt nå men ønsker likevel kommentarer om det er riktig det jeg har gjort.
Det er ellers en fyr som holder på å gjøre det for meg men han kommer bare litt nå og da når han har tid og jeg vil gjøre det så raskt som mulig.
Kan ikke gå til byen og spørre heller nå når det er stengt.

1. Mellom 2 gipsplater eller tak og vegg, har jeg kastet opp sparkel og rett etter det satt opp en sånn glassfiberremse så sparkelen ikke skal sprekke.

2. Er det riktig slik eller skal man først sette opp glassfiberremsen og så sparkle??

3. Etter det har tørket noen timer skal jeg pusse det og så sparkle igjen eller pusser man bare til slutt når man har sparklet ferdig alle de lagene man trenger??

4. Skal jeg lukke bøtta med sparkel hver gang jeg holder på eller kan jeg vente med det til jeg har gjort alt ferdig, rekker det å tørke ellers?

5. Hvilken type sparkel skal man bruke i baderommet oppe i taket mellom 2 gipsplatene?
Har bare Medium hjemme og lurer på om man bruker samme som i rommene?
Hvorfor finnes det forskjellige og når bruker man de?

Takk for alle svar

1,2. man pleier å sette remsen først og sparkle over den.
(spiller ingen rolle om man gjør motsatt heller for den delen)

3 man sparkler en runde og så når det har tørket ser man om det ser ok
ut kan du slipe og se er det glatt trenger du ikke sparkle mer.

4 det kommer an på hvor mange timer du tenker stå med den oppe ::)
men lukk den så slipper den tørke

5. i baderom og våtrom tak som vegg som gulv alltid alltid godkjent våtromssparkel
og godkjente produkter for våtrom helst alt fra samme system (produsent)
da vet du at det ikke blir komplikasjoner mellom alle beskyttende lag....

Tusen takk for det gode og raske svaret.

Gå inn på gipsplateprodusentenes (Gyproc, norgips, Danogips etc.) Der finnes det gode anvisninger både for hvordan man skal montere plater, men også hvordan man sparkler.

Hvis man skal tro produsentene så har du allerede gjort feil hvis du bruker glassfiberremse, det skal være papirremse (den er faktisk sterkere, hvor merkelig det enn høres ut).

På en av de der nettstedene (glemt hvor jeg så det) finnes det også fine bilder på i hvilken rekkefølge man skal sparkle, hvordan man vinkler sparkelen etc. for best resultat.

OK, takk for svarene, det var ganske vanskelig å sparkle ved taket.
Så at det fantes glassfiberremse og papirremse som så ut som en dorull, men har ikke sett hvor han brukte rullen til, bare glassfiberremsen.

Det funker iallfall finfint med glassfiberremsen så ikke bekymre deg for den.

Det knepet en god venn lærte meg var for det første aldri å få småstrenger med tørket sparkel på siden av skjøten. Disse er nemlig plagsomme å slipe bort.

Så skal/bør man sparkle flere lag for et penere resultat. Jeg pleier å kjøre med et relativt tykt førstelag. Når det er tørt legger jeg på et andre lag for å fylle opp gropene i førstelaget. Så sliper jeg første gang. Tid for sparkleomgang tre og til slutt andre slipingen. Det er bedre å ha en myk topp på sparklingen enn en grop. Den senere synes mye mer.

Glemte å legge til at jeg har fått rimelige resultater med ovenstående og billig byggmax sparkel.

Takk for svarene

Jeg vil huske (tror det var fra norgips side) at man først legger sparkel med en ganske smal sparkel i fordypningen i skjøten, smal slik at sparkelen ikke ligger oppå kanten. Fester fugebåndet av papir. Når dette har tørket så legger man med en ganske bred sparkel to strenger sparkel litt på siden slik at det blir en svak bue over midten (den krymper en del), lar dette tørke. Deretter legger man en siste streng med sparkel rett oppå midten. Når dette har tørket så sliper man. Jeg selv prøvde å kjøre dette mønsteret, gikk greit, men måtte gå over det hele og "finsparkle" litt hull etterpå, selv om det ikke var noen stor vanskelighet.

Derimot hadde jeg problemer med at fugebåndet ikke festet ordentlig overalt. Det ble små buler når jeg kom med andre og tredje laget, som fuktet opp båndet. Måtte skjære bort bulene og var nødt til å sparkle gropene etter utskjæringen 2-3 ganger. Trodde først at det skyldtes på billig sparkel fra byggmax, men "ekspertene" på Alviks maleri hvor jeg senere kjøpte svindyrt sparkel var ærlige nok til å si at det trolig ikke skyldtes på at jeg hadde kjøpt billig sparkel. Selv om jeg brukte dyrt etterpå som et sikkerhetstiltak.

Det finnes sparkel som er utviklet spesielt for å feste papirremse (fra Nordsjö heter det EU special). Det er i prinsippet det samme som mediumsparkel, men det inneholder mer vann og er altså løsere. Dette gjør at papirremsen fester bedre. Det fungerer selvsagt bra med vanlig mediumsparkel, men hvis man vet at man har en masse gipsskjøter å sparkle, synes jeg det er en idé å kjøpe begge typene. Specialsparkelen er litt vel løs hvis man skal sparkle igjen større groper og hulrom.

Jo har nå begynt å sparkle osv, damn det er slitsomt å pusse selv med en sånn lang stang.
Uansett, så har jeg kommet til kanter hvor jeg ikke vet om fyren som sparklet for meg tidligere har lagt glassfiberremse, og jeg lurer på - hva skjer om jeg legger en der, selv om det allerede ligger en under laget?
Blir det dårligere/bedre eller bare sløsing med remse selv om det funker?
For vil heller være sikker og legge en remse uansett.

Takk for deres kommentarer

Slipe du for hånd? Det finnes små slipemaskiner for en hundrelapp som duger utmerket til å slipe sparkel med. Legg en "remse for sikkerhets skyld" om du er i tvil. Det gjør i alle fall ingen skade.

Her er det en video om hvordan man kan sparkle. Jeg bruker samme teknikk og verktøy som i videoklippet, og det fungerer utmerket. Jeg har aldri sett noen gjøre det på den måten i Sverige, men vi har vel forskjellige tradisjoner.

http://www.taunton.com/finehomebuilding/pages/hvt050.asp

Milkshaken
Det var veldig mye sparkel han brukte, synes personlig at det blir vanskeligere å "føre" tapeten med for mye sparkel,,,, men visst så gjør jeg med men med mindre sparkel...

vnsouljah: jeg synes det høres ut som at du har litt hastverk,, ta det rolig med sparkel og alt, for sprekker det så blir det ikke moro under tapeten eller malingen senere...
jeg tror du skal stille litt krav til maleren og be ham komme litt oftere om det er så, ellers kanskje han gjør andre momenter samtidig når han er hos deg, og istedenfor å reise fram og tilbake en masse ganger så gjør han sikkert sitt beste hos deg ved å ta flere momenter...

Når jeg sparkler så bruker jeg en 20-25 cm bred sparkel. Fiberremse med lim på og mediumsparkel.

Iimremse fast over skjøten, legger på sparkel og sørger for å skrape av slik at det bare er sparkel i fordypningen.

Lar dette tørke ordentlig, legger på et nytt lag, samme sak her, skraper av det ordentlig. Lar det tørke og sliper deretter med 120 sandpapir.

Setter sparkelen over skjøten og ser om det er noen spalte mellom sparkel og vegg. Er det en slik så sparkler jeg en gang til.

Store spalter bruker jeg gipssparkel til, dette synker ikke når det tørker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.