Hei holder på å rette veggene på innsiden av huset og vil ha noe bra å skru i bak gipsen...

Hva er billigst + best å sette bak gipsen??? 10mm sponplate?, 12mm kryssfinér?

eller finnes det noe annet bra billig???
Hva er vanligst?

Takknemlig for svar
 
Mitt standardsvar: Kjøp plywood hvis du har råd. Kjøp OSB hvis du vil spare noen kroner per plate. Dropp sponplaten. Det er det dårligste alternativet - smuldrer bare når du virkelig trenger det.

Ditt motspørsmål er sikkert: "Hva er OSB?" Jo, det er en grovfibret trefiberplate som fremstilles gjennom høyt trykk. Orient Strand Board har jeg for meg det står for. Uansett hvilken plate du velger, sett dem med noen millimeters glippe. De KAN svelle og skape trøbbel ellers.

Det finnes utallige forumbrukere som har satt platene tett inntil hverandre og aaaaaaldrig hatt noen problemer. Jeg er en av dem, men gjør rett fra starten så slipper du iallfall å bli utsatt for sprekkingsrisikoen.
 
Presis - "aaaaaldrig". ;)

Jeg ville også gått for plyfa hvis jeg hadde råd, spesielt fordi 12mm plyfa er mye lettere enn en OSB-plate.
 
ok takk for de raske svarene... Tror nok at jeg kjøper en gjeng 12mm kryssfinerplater på byggmax.. er jo ikke så dyrt der... Og som dere sier surt om man skal skru opp noe og sponplaten bare smuldrer seg...


Takk ..
 
Bruker du høy-kvalitets sponplater, f.eks. Byggelit, SKAL disse limes både mot trelekten og i kortskjøtene. Platene SKAL monteres tett mot hverandre, unntatt i innerhjørnene der man lar det være et par millimeter. Er platene limt har de "ingen steder å ta veien".

OSB har målet 1197mm for c/c 600-lekter. Det forklarer vel ganske tydelig at glippe skal være ved HVER skjøt.
 
Hvis man absolutt må ha rette vegger (ikke sviktende eller ustabile), hva skal man da ha bak gipsen? Spon, kryssfiner eller OSB? Og hvilken tykkelse? Uten å overdrive! Har cc30.

Skal ha store fliser på veggene...
 
Butcher: Det blir nok stumt uansett løsning (spon, kryssfiner, gips) om du har cc300 mm.

Hvis du derimot vil ha utrolig rette vegger, bruk metallstendere i stedet for tre.
 
  • Liker
kiddunka
  • Laddar…
Fasting65 skrev:
Om du derimot vil ha sykt rette vegger så bruk stålstendere istedenfor tre.
;D ;D
 
Fasting65 skrev:
kjør med stålregler i stedet for tre.
Det er kjørt med stålregler for jeg har tre. Men er det ingenting som er bedre eller dårligere da?
 
Ja, vil du ha et svar så er det klart at av samme tykkelse skal du ha plyfa.

Det går dog like bra med OSB 11mm + gips, hvilket for øvrig sammenfaller med mitt valg ;)
 
Hvordan står råspont seg mot platematerialet kostnadsmessig, for lett å sette opp er det jo.
 
Byggmax tar 3,99 for 1 lpm råspont 17 mm tykk. Den er 95 mm bred.
Det går altså med ca 10 løpemeter... si 11 løpemeter for 1 m2.
 
MathiasS skrev:
Precis - "aaaaaldrig".  ;)

Jeg ville også brukt plywood hvis jeg hadde råd, først og fremst fordi 12mm plywood er mye lettere enn en OSBplate.
Mye lettere? Prosentvis eller gram? ;)
 
Tommy_S skrev:
[quote author=MathiasS link=1132574190/0#2 date=1132575294]Akkurat - "aaaaaldrig". ;)

Jeg ville også valgt kryssfiner hvis jeg hadde råd, først og fremst fordi 12mm kryssfiner er mye lettere enn en OSB-plate.
Mye lettere? Prosentvis eller gram? ;)[/quote]


Det vites ikke, men når jeg selv bærer en OSB så er det mye pusting og stønning, en kryssfiner forårsaker ikke samme anstrengelse.
 
osb:n synes jeg er ganske ok å bære. 120-gipsskiver er litt mer slitsomme - spesielt siden de er mer skjøre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.