syggt akkurat så vil jeg ha det.. hvilket vike brukte du bortsett fra 70x70 stolpene?
hva kostet ditt "gjerde" mvh Tim

Z Zba skrev:
syggt precis så vill jag har det.. vilket vike använde du förutom 70x70 stolparna?
vad kostade ditt "staket" mvh Tim
Det var vanlig trykkimpregnert virke fra Bauhaus.

Jeg gjorde en halv tabbe, kjøpte virke nov 2019 (bygget e 40%) og så virke på sommeren. Det ble forskjell i både farge og hvordan "virket" oppfører seg da det nyimpregnerte virket slår seg og krymper etter 1 sesong. De som jeg kjøpte i nov, året før, var ganske tørre og hadde ligget innbundet med andre virke, husker jeg. Så de var allerede rette og fine.

Stolpene
95x95 (på hjørner og hver ende, dvs slutt)
70x70

Ribber og lekter
70x45
45x28

Sjekket kalkylen min og det gikk på 4500-5000:-. Fikk minimalt med svinn, til tross for noen "oh shit". Tok lengre tid dog pga. det.. Man kan være gjerrig på enkelte ting og da får det ta den tid som trengs =).

Har måttet bytte 2 lekter på 48x28 lekten som løper øverst horisontalt.. Noen krympet som bare det og noen ingenting.

FYI, siden gjerdet buer, måtte jeg lage en rigg for å sage ribbene i ulike vinkler. Sikkert overkomplisert, men det var første gang. Men fint ble det.
Bygge av trebue i trykkimpregnert tre, med vertikale stolper festet til fundament av steinblokker, omgitt av fallne blader.
Bue som sagt

En arbeidsbenk med trykkimpregnert trevirke, en elektrisk sag fra Ryobi, måleverktøy og tekstiler i et utendørs byggeprosjekt.
Riggen for å sage vertikale ribber (sitter på stolpen)
Sirkelsag i bruk for å kutte trykkimpregnert treverk med sagflis rundt.

• Bygge av tregjerde i hage foran gult hus, med påbegynte stolper og horisontale ribber, samt verktøy og stoler rundt området.
  • Liker
Roga1337
  • Laddar…
hei, hvor høye er stolpene og hvor høyt er selve espalieren?

Z Zba skrev:
hei, hvor høye er stolpene og hvor høyt er selve espalie?
og hvor langt avstand mellom stolpene?
Synes det var kjempefint :)

110 cm mellom stolpene, men maks er 150 cm. Kan slå seg og også bøye seg (inn/ut, opp/ned) og da går skruene i stykker.

Lastet opp en tegning med mål. Det er to forskjellige mål pga. kortsiden er høyere.

Får se om den kom med. Det er en PDF.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.