É
Jeg skal ha en døråpning av lecablokker nær yttervegg og trenger da en søyle i henhold til bildet. Kan man mure en søyle slik som dette eller finnes det bedre metoder?

Leca blokker er hullete så der kan man sette armeringsjern og helle i betong hele veien, noe som burde bli skikkelig stabilt. Men jeg tror det blir ganske dårlig isolering siden det da kun blir 50mm fasadeskive utenpå for å være jevn med trestammen som også har det utenpå. På den andre siden vil raden nederst også bare ha 50mm cellplast utenpå, så alt i alt kanskje en søyle ikke påvirker den totale isoleringen så mye?

Det finnes Isoblock søyleblokk som vil gi litt bedre isolering, men da kan jeg ikke armere på samme måte, kun korte biter horisontalt. Det vil imidlertid ikke være noen laster på dette mer enn at jeg tenkte at den kunne samarbeide med trestammen for å bli stabil.
https://www.se.weber/leca/lecar-isoblock-20/lecar-isoblock-20-30-pelarblock

Skal jeg bruke lecahulblokker med armering+betong, eller isoblock, eller noe helt annet?
I konstruksjonstegningen er det laget en stålbjelke over døråpningen og deretter en stålsøyle ned, men det er ikke lenger noe behov for stålbjelke der, så jeg hadde helst sluppet å holde på med det.

Byggetegning som viser en døråpning med Lecablokk-murer og en frittstående Leca-pilar på betonggulv, med målmarkeringer for dør og pilar.

É
Nå har jeg kommet frem til at jeg reduserer bredden til 20 cm i stedet og bruker hule blokker som jeg da kan armere og støpe så det føles mer stabilt. Da får jeg plass med ytterligere 5 cm utenfor søylen, altså 5+5 cm totalt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.