Har en evne til å overanalysere det meste... Meeeen... :)

Jeg skal ha en UPE som lager for Peva samvirkeplater i et prosjekt der jeg lager kjeller-spa under garasjen, og denne UPE-bjelken skal stå på 4 stk. 100x100 VKR-rør. Av de 4 punktlastene er det en som er ekstra stor (rundt 65kN) da den også tar opp halve mønebjelken på garasjetaket ovenfor. Alle punktene er forsterket i platen etter beregning hos konstruktør, og dette punktet har vi dessuten støpt inn en 30mm stålplate i betongplaten.

Til spørsmålet..

Jeg har sett, og også i ett tilfelle gjort selv, at det er vanlig at man har en søyle som går over i en grovere gjengestang eller skrue, og dette er vel primært for å få et fleksibelt festepunkt og en sentrert lastoverføring tenker jeg? I mitt tilfelle var det for å kunne forspenne en flyttet avbærer av en eksisterende bjelke på en smidig måte.

Å gjøre så virker å være bra i mitt tilfelle fordi da kan jeg prefabrikere hele bjelken og dens ben i mitt verksted, og jeg kan også sikre at jeg får sveis hele veien rundt, sammenlignet med å sveise på stedet og uunngåelig få overflaten mot veggen åpen.

Noen som har en mening om det ene er bedre eller verre bortsett fra arbeidstid/kostnad?

Eller vil det bli like bra uansett hvordan jeg gjør det?

Bilder av min eksisterende søylefot med slik skrue inne i huset, samt platen med den innstøpte stålplaten, samt en CAD på hvordan jeg primært har tenkt å gjøre med helt konvensjonelle sveisede føtter.

En person bruker en betongsliper på en nylagt betongplate med synlige rør og ledninger, omgitt av jord og byggematerialer. 3D-modell av en bygning med stålkonstruksjon og betong, inkludert blå bjelker, oransje rør, og grå vegger av betongblokker. Rød pelarfot montert på betonggulv med to bolter og en sentral gjenget stang for fleksibel infesting av konstruksjon.

Her er en variant hvor man rett og slett har satt 4 skruer for å få flere overføringspunkter, men føles som litt overkurs i mitt tilfelle da jeg allerede har 4 punkter som bærer opp bjelken, samt at den støpes sammen med bjelkelaget?

• Rød stålbjelke med fire skruer festet til en søyle, omgitt av murverk. Taket og veggen er delvis synlige i et bygge- eller renoveringsprosjekt.
  • Liker
Warleod
  • Laddar…
Gjør et forsøk på å få tilbakemelding her...

Hallonbåten
Mot plattan skulle jeg bruke Gängsstång med anker masse, Hev opp, bolte sammen stolpen med bjelken, støp under foten med ekspanderbetong...

Hei @Hallonbåten og takk for ditt svar.

Jeg er helt enig med metoden, skal gjøre slik i visse tilleggspunktlaster i min gamle betongplate.

I denne nye platen som spørsmålet gjelder er dog det mest belastede punktet utstyrt med en innstøpt stålplate i betongen, som jeg har tenkt å sveise i. Men det går jo selvfølgelig an å gjøre som du beskriver likevel, med å distansere den opp med en sentralskrue og understøpe. Det er kun spørsmål om trykklaster.

Synes du fortsatt dette er den beste løsningen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.