Har en evne til å overanalysere det meste... Meeeen...
Jeg skal ha en UPE som lager for Peva samvirkeplater i et prosjekt der jeg lager kjeller-spa under garasjen, og denne UPE-bjelken skal stå på 4 stk. 100x100 VKR-rør. Av de 4 punktlastene er det en som er ekstra stor (rundt 65kN) da den også tar opp halve mønebjelken på garasjetaket ovenfor. Alle punktene er forsterket i platen etter beregning hos konstruktør, og dette punktet har vi dessuten støpt inn en 30mm stålplate i betongplaten.
Til spørsmålet..
Jeg har sett, og også i ett tilfelle gjort selv, at det er vanlig at man har en søyle som går over i en grovere gjengestang eller skrue, og dette er vel primært for å få et fleksibelt festepunkt og en sentrert lastoverføring tenker jeg? I mitt tilfelle var det for å kunne forspenne en flyttet avbærer av en eksisterende bjelke på en smidig måte.
Å gjøre så virker å være bra i mitt tilfelle fordi da kan jeg prefabrikere hele bjelken og dens ben i mitt verksted, og jeg kan også sikre at jeg får sveis hele veien rundt, sammenlignet med å sveise på stedet og uunngåelig få overflaten mot veggen åpen.
Noen som har en mening om det ene er bedre eller verre bortsett fra arbeidstid/kostnad?
Eller vil det bli like bra uansett hvordan jeg gjør det?
Bilder av min eksisterende søylefot med slik skrue inne i huset, samt platen med den innstøpte stålplaten, samt en CAD på hvordan jeg primært har tenkt å gjøre med helt konvensjonelle sveisede føtter.
Her er en variant hvor man rett og slett har satt 4 skruer for å få flere overføringspunkter, men føles som litt overkurs i mitt tilfelle da jeg allerede har 4 punkter som bærer opp bjelken, samt at den støpes sammen med bjelkelaget?
Jeg er helt enig med metoden, skal gjøre slik i visse tilleggspunktlaster i min gamle betongplate.
I denne nye platen som spørsmålet gjelder er dog det mest belastede punktet utstyrt med en innstøpt stålplate i betongen, som jeg har tenkt å sveise i. Men det går jo selvfølgelig an å gjøre som du beskriver likevel, med å distansere den opp med en sentralskrue og understøpe. Det er kun spørsmål om trykklaster.
Synes du fortsatt dette er den beste løsningen?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.