Hei!
Mitt første innlegg på dette forumet nå, har sett meg rundt og sett at det ser ut til å være mange dyktige folk her som kommer med gode råd og tips :)

Det er nå slik at jeg har en 2a på 65kvm..
Soverommet er på 18kvm og skal renoveres suksessivt nå når penger kommer inn.
Det som er gjort akkurat i skrivende stund er at jeg har revet ut de gamle garderobene fra ca. 1945 og har tenkt å bygge opp en ny stor "walk in closet" med skyvedører.
Har tatt ned løs puss fra innertaket da det bokstavelig talt hang løse biter puss =(

Gulvet (klikkgulv) skal rives ut når taket er ferdig.

Det som skal gjøres kommende uke er å rydde ut det siste skrotet, så måle opp ordentlig rundt hele soverommet.
For taket skal senkes, så jeg kommer til å kjøpe U-stålstendere for å bygge en ramme, så 45x45 trelekt å legge imellom med cc300 for deretter å skru opp gipsplater i taket, dvs. senke taket 50-70mm omtrent og montere spotlights.
Nåværende tak er betong/puss så det er vel helt greit som brannbeskyttelse? Og tenker jeg riktig generelt hva gjelder metode for senkingen?

Og garderobens størrelse skal måles opp, skyvedører skal kjøpes så jeg vet mål på hvor stor åpning på garderoben det skal være.
Garderoben ellers kommer til å holde målene 2500mm bred og 600-700mm dyp.
Antakeligvis kommer et Elfa hyllesystem eller noe eget å bygges inni.

Gipsplater må opp på veggen der den gamle garderoben sto, for bak den garderoben er noen deler av pussen (Har rødtegl i alle vegger) helt borte, så må dekke skadene, hvordan får man enklest festet gipsplatene på puss?
Lime? Regle med noe og skru fast? Borre og plugge i pussen/teglet?
Er ute etter å få det til å sitte ordentlig og se bra ut, vil gjøre dette tipptopp og ikke noe slurvete arbeid...

Gulvet vil så bli et flytende tregulv i hele soverommet inkludert garderoben.
Planen er som sagt å fikse taket først, så ut med det gamle gulvet og så inn med det nye, derimellom kanskje jeg maler veggene/tapetserer dem.
Sist men ikke minst, litt gulvlister.

Ble litt uvanlig satt sammen alt, men den som orker ta seg tid til å svare er jeg evig takknemlig..

/Fredrik

Med tanke på at du blir evig takknemlig så svarer jeg gjerne.d^_^b

Tak er enklest om du kjører med kun stål for tak.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=7370

Veggen inne i hjørnet kan du hvis det er veldig ujevnt i hjørnene pusse med betong så det blir rettere. (Hvis det trengs) Deretter er det bare å lime (Konstruksjonslim) gipsen sammen med ca 8-12 plugger, avhengig av hvor nøye du er. Sitter også bare med lim hvis du sperrer, men går like fort å plugge.

Angående spotter i taket så finnes det spotter som er godkjent for ditt formål. google.

Lykke til

Har vel ikke så mye mer å tilføye, men jeg har limt gipsplater på pusset vegg og jeg valgte å først pusse igjen store skader for å få en bedre anlegg mot veggen. Vår vegg var litt bølgete så jeg valgte å sette i noen plugger/skruer ved skjøten mellom platene men ellers stilte jeg bare platene mot veggen og trykket til. Jeg brukte PL 400 som fungerte utmerket. Vi bygde en elfagarderobe også når vi pusset opp soverommet. Personlig foretrekker jeg deres system foran IKEAs siden det gir mer plass og større fleksibilitet men fy f...n hvor dyre dørene var :O Vi valgte deres billigste dører som duger bra men det er klart det er forskjell i stabilitet og utseende.

barajag skrev:
Med tanke på att du blir evig takknemlig så svarer jeg gjerne.d^_^b

Taket er enklest om du kjører med bare med stål for tak.
[lenke]

Lykke til
Bare stål?
Hvordan i all verden skal jeg feste gipset da? :S

Du henger opp profiler i vater som du hengende bolter i taket (trengs ingen eksakt mål), på det skrur du takprofiler med cc30 og til slutt monterer du gipsen på takprofilene med gipsskruer ment for stål.

Ps: Det er ikke stålbjelker, omtrent som vanlige veggregler i stål, men ment for tak.Ds.

Men spør du i byggevarehandelen så viser de deg, det er jo bedre når man holder materialet i hånden.

regler og greier er handlet nå iallfall og skal vel opp om ikke altforlenge...

I går rev jeg ut det gamle tregulvet..
Under der så ligger det 2 stk linoliummatter, de lukter ikke rullekake..
Så de skal rives ut også.
Så et spørsmål om Gulv..
Går det bra å legge ut Foam direkte på betongen, og så på med nytt tregulv?

Noen forarbeider å tenke på?

Freddo26 skrev:
reglar o grejer är innkjøpt nå i alle fall og skal opp om ikke altfor lenge..

I går rev jeg ut det gamle tregulvet..
Under der så ligger det 2 stk linoleumsmatter, de lukter ikke rullekake..
Så de skal rives ut med.
Så et spørsmål om Gulv..
Går det bra å legge ut Foam direkte på betongen, og så på med nytt tregulv?

Noen forarbeider å tenke på?
Du kan jo kikke i denne tråden for å se om du blir klokere.:)

http://www.byggahus.se/forum/golv/142410-ta-bort-plastgolvet.html

barajag skrev:
Du kan jo ta en titt i denne tråden for å se om du blir klokere. :)

[lenke]
Takk =)

I stedet for å lage ny tråd da problemet jeg nå har fått gjelder nettopp senkingen av mitt innertak...
Har som jeg har forklart, festet stålprofiler i veggen i en ramme rundt hele rommet, i de stålprofilene ligger det trelekter med 300mm CC.
Har skrudd opp gipsen i taket, sparklet alle skruehull og skjøter med minimalt med sparkel, slipte deretter alt og malte et lag maling for å se om det trengtes litt mer underarbeid, noe det selvfølgelig gjorde...
Så, sparklet igjen, et veldig tynt og bredt lag for å få en stor, rett og jevn overflate over skjøtene, det var nettopp skjøtene som trøblet, for de har sprukket opp =/
Etter 4 malinger og gjort om sparklingen 4 ganger, så er jeg nå lei av dette :P
Sist så skar jeg opp en V-lignende "grøft" i skjøtene mellom gipsen i taket og fylte med malerfug, for å få noe elastisk tenkte jeg...
Dette fungerte jo selvfølgelig heller ikke, men det har sprukket opp som vanlig...

Så, finnes det tips på hva man kan gjøre?
En ting jeg funderer på er å lime på en vev over skjøtene og så sparkle over den, fungerer det mon tro?

Hadde du ingen remse i skjøtene?

Remse?
Jeg skrudde bare opp gipsen kant i kant og deretter sparklet skruehull samt skjøtene, så bra ut da man hadde slipt osv, men det ble dårlig da man malte..

Ja, da vet vi hvorfor det sprakk i alle fall. Hvilke plater har du brukt? Vanlige gipsplater med forsenket kant eller takk-gips med faset kant?

Du må sette enten glassfiberstrimmel eller papirstrimmel.

Ja, der ser man, får fikse det i morgen og skrape endel sparkel som sitter der nå =)
Takk for svaret!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.