Hei! Jeg har nettopp kjøpt et rekkehus bygget i 1984. Etter overtakelse tok jeg inn en takstmann for fuktmåling i underetasjen, veggen mot jordmassen. Det er en kledd kjellervegg samt ellers plate på mark.

I den kledde veggen mot betongen (kun totalt 7m vegg mot jordmassen) ble det målt en fuktighetskvot på 19,9% i en slags 50-plate som lå bak gipsen. Lenger inn i rommet ca. 2 meter tok vi en måling mot svillen, viste kun 11,8.

Jeg har fått konstruksjonstegninger men får det ikke til å stemme. Ifølge bildet er det gips, plast, 50-plate og deretter isopor? Ser ikke denne oppstillingen under veggtyper. Merk at det er boret lengst nede i det ene hjørnet.

Drenering er ikke utført. For øvrig ingen bemerkninger, steinplater utvendig, skråner fint nedover, ingen vannansamlinger. Fine renner og nedløpsrør. Hva anbefales for tiltak?

• Hull i vegg med synlig isolasjon av hvit polystyren bak gips. Veggen har blitt boret i nedre hjørne for fuktundersøkelse.
  • En person holder en rund treplate med flere små hull i midten, trolig tatt fra en vegg for inspeksjon av fukt. Veggen er nevnt å være i et eldre radhus.
  • Fuktmåler viser 19,7% i vegg bak gips i kjeller, nær gulvlister. En del av veggen er boret. Visuell inspeksjon av fuktrelaterte spørsmål.
  • Tegning med detaljerte beskrivelser av veggtyper og materialer, inkludert betong, gips og mineralull. Viser isolasjonsoppsett for en byggevegg.
Farstatjej90
Det er vel helt forventet at det er fuktig der? Det tilsvarer jo kjeller. Hvilke problemer har fukten gitt siden 1984 da? Altså, hva foruten verdien på måleren er det du skal utbedre?🤔
Det enkleste svaret er jo riv ut det som er fuktig.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.