Hva er den beste løsningen for en skråning etasje. Vi skal ha et soverom, inngang, fyrrom, vaskerom og dusj der.

-Isolert lecamur (isoblock eller hva det heter)+platon matte

-Uisolert lecamur med isodrän som isolasjon utvendig

-Betong blokk??

Hvordan skal bjelkelaget til neste etasje gjøres? Tre, betong???
 
Bjelkelag over fyrrom er kanskje best å ha av betong? Det kan hende det finnes krav om at det skal være ikke brennbart? Planlegges kjøkken, toalett ovenpå det så blir det kanskje enklere å legge fliser direkte på betongen om man nå skal ha fliser? Vi har slik løsning i et gammelt hus og når man fyrer i fyrrommet får vi "varmegulv" i lilla toalettet ovenpå og en del i kjøkkenet ;). I kjøkkenet ligger eikeplanker så de blir tørre og krymper noe (sprekkene utvides) så der ville det passet bedre med fliser også :). Det er bare et tips å utnytte muligheter/unngå besvær ;) gaia
 
Det finnes lecablokker med innstøpt celleplastisolasjon. Betongdekke er å foretrekke med hensyn til brannsikkerhet og hvis du planlegger å ha tung vedovn.
 
er det virkelig slik at man må ha betongbjelkelag hvis man skal ha fyrrom i kjelleren?
 
Jeg vet ikke om man må. Hvorfor skulle du ikke ha det? Sjekk med din lokale brannsjef.
 
Ettersom det ser ut til å være vanligst med trebjelkelag over krypkjellere trodde jeg at det var vanligst over en sokkeletasje også. Betong høres for øvrig solid og bra ut.

Hvordan gjør man med "neste" etasjes gulv om man vil ha gulvvarme? Kan den også være innebygd i betongen, eller legger man opp på noen måte og legger slyngene ovenpå?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.