Hei!
Jeg leter etter noen type beslag for å sette sammen to plater (stavlimt eik) i hverandre, parallelt med en avstand på ca 250 mm.
Det skal altså være som et "rør" eller noe med runde skiver i endene som skrus i platen. Så en mindre plate kan "henge" i fire beslag under en større... Og det gjør ikke noe om beslaget i seg ser litt fint ut... Metall, blankt eller matt i krom/sølvfarge eller noe sånt...
Har forsøkt å se hos kjøkkenprodusentene for jeg tenkte at de kanskje har noe lignende for montering av hyller/bardisker etc, men uten resultat...
Noen som har sett noe lignende? Skal jeg virkelig måtte la produsere dem? Føles ikke som noe veldig avansert, men jeg har helt stoppet opp og kan ikke komme på hvor det kan finnes noe lignende...
Jeg leter etter noen type beslag for å sette sammen to plater (stavlimt eik) i hverandre, parallelt med en avstand på ca 250 mm.
Det skal altså være som et "rør" eller noe med runde skiver i endene som skrus i platen. Så en mindre plate kan "henge" i fire beslag under en større... Og det gjør ikke noe om beslaget i seg ser litt fint ut... Metall, blankt eller matt i krom/sølvfarge eller noe sånt...
Har forsøkt å se hos kjøkkenprodusentene for jeg tenkte at de kanskje har noe lignende for montering av hyller/bardisker etc, men uten resultat...
Noen som har sett noe lignende? Skal jeg virkelig måtte la produsere dem? Føles ikke som noe veldig avansert, men jeg har helt stoppet opp og kan ikke komme på hvor det kan finnes noe lignende...
Kjøp vanlige forkrommede vannrør hos rørleggeren (ca. 10-15 mm i diameter) og kapp dem til ønsket lengde. Ta deretter en gjengestang i passende dimensjon (M8-M12) og kutt til. Træ røret på gjengestangen og forsenk en mutter med skive på over- og undersiden i hylleplatene med et kvistbor. Enklere kan det ikke bli.
Eller så kan du ta en titt på http://www.hettich.com som er den største beslagprodusenten.
Du kan også se på http://www.theofils.se som fører både Hettich og Blums beslagsortiment + andre ting.
Oh! Jeg forsto nesten alt! Og du virker til å ha forstått akkurat hva jeg var ute etter å finne ut av! Men, du må forklare det der med å forsænke mutteren... Jeg skjønner ideen, men... GÅR det an å gjøre det tror du slik at man ikke ser mutteren fra oversiden av platen på en eller annen måte? Det skal jo fungere som en bordplate med en hylle under, og helst vil jeg at mutteren ikke skal synes på oversiden av platen. Fra undersiden spiller det ingen rolle... Kan man borre (med et kvistbor??!?!) bare gjennom halve platen og bruke noe superduper lim og lime mutteren??!!? Eller feste mutteren på en annen hemmelig måte? Hyllen skal bare holde for en liten nattlampe, en vekkerklokke og typisk en liten barnebok. Og kanskje en treåring som får for seg å prøve å klatre... (Nei, det der siste trenger det ikke holde for!)
Jeg kom nok på det selv...
Kan man bore inn og forsinke mutteren (uten å gå helt gjennom platen (forutsetter selvfølgelig at mutteren ikke er tykkere enn platen)) og så sette en STOR skive (kanskje 30 mm i diameter og et sentralt hull like stort som mutterens hull) mellom mutteren og gjengestangen (hette det så?) som man lager ekstra hull i rundt sentralhullet og skruer i treplaten? Det burde vel kunne funke?
//A
Kan man bore inn og forsinke mutteren (uten å gå helt gjennom platen (forutsetter selvfølgelig at mutteren ikke er tykkere enn platen)) og så sette en STOR skive (kanskje 30 mm i diameter og et sentralt hull like stort som mutterens hull) mellom mutteren og gjengestangen (hette det så?) som man lager ekstra hull i rundt sentralhullet og skruer i treplaten? Det burde vel kunne funke?
//A
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 innlegg
For å sørge for at ingenting vises fra oversiden, kan du skru i rampamuffer under bordplaten som du deretter fester gjengestangen i.
http://www.thuressontrading.com/productcatalogue.php?script=prodcat&id=112&itemid=447#
http://www.thuressontrading.com/productcatalogue.php?script=prodcat&id=112&itemid=447#
Lillblomma skrev:Jeg kom nok på det selv...
Kan man bore inn og forsenke mutteren (uten å gå helt gjennom platen (forutsetter selvfølgelig at mutteren ikke er tykkere enn platen)) og så sette en STOOOR skive (kanskje 30 mm i diameter og et senterhull lik mutterens hull) mellom mutteren og gjengestangen (het det så?) som man lager ekstra hull i rundt senterhullet og skrur i treplaten? Det burde vel kunne funke?
//A
Rampamuffar, som it-fyren foreslår, blir nok best. Den gjenger du i øvre hylleplanet (minst 16 mm tykt*) fra undersiden og M6 gjenge og gjengestang (til rør som da ikke trenger å ha større innv. diameter enn 8 mm) holder for den belastningen du nevner, selv om 3-åringen skulle finne på å klatre på hyllen. For øvrig som du er inne på.
Og kvistbor kan man bore med. (Det går t.o.m. an å file ned spissen til et minimum for at den ikke skal trenge igjennom, f.eks. ved boring for gryter til skjulte hengsler m.m.)
*Har du tynnere hylleplan enn 16 mm kommer rampamuffene sannsynligvis til å gå igjennom. De krever minst 12 mm + det som skal være igjen av hyllen over mutteren. I så fall får du gjøre som du tenkt. Bore nedenfra og lime fast en mutter. Men da foreslår jeg en mutter som kalles Møbelknapp av Clas Ohlson (art. nr: 11-1230). Poenget med den er at du får en større limflate opp mot treoverflaten og 'knappen' er såpass tynn at du kan slå inn små spiker i sideveggene på hullet og så 'mure igjen' resten med Plastic Padding for ytterligere holdbarhet. Også den har M6 gjenge. Så gjengestang, skive og rør.
Hadde nok tenkt 20 mm plate så det blir bra. Takk dessuten for tipset om å file ned spissen på boret. Har ei skapdør som står umontert på risikoen for å gå igjennom når man borer for hengselet og den har vi liksom bare ikke orket å ta tak i. Men nå tør vi det også!
Takk!
//A
Kan man kjøpe sånne rampamuffar "hvor som helst"? Vanlig byggevarehandel typ K-rauta eller Bauhaus?
Hadde nok tenkt 20 mm plate så det blir bra. Takk dessuten for tipset om å file ned spissen på boret. Har ei skapdør som står umontert på risikoen for å gå igjennom når man borer for hengselet og den har vi liksom bare ikke orket å ta tak i. Men nå tør vi det også!
Takk!
//A
Vet ikke så nøye hva Bauhaus og de andre har. Jeg pleier å kjøpe hos Theofils som er beslagsspesialist. Finnes bl.a. i Sthlm, Göteborg, Malmö og Jönköping (hovedkontor). Leverer også på postordre.Lillblomma skrev:Perfekt!
Kan man kjøpe slike rampamuffar "hvor som helst"? Vanlig byggevarehandel som K-rauta eller Bauhaus?
Jeg hadde tenkt å bruke 20 mm plate så det blir bra. Takk dessuten for tipset om å file ned spissen på boret. Har en skapdør som står umontert i risiko for å gå gjennom når man borer for hengslet, og den har vi liksom bare ikke orket å ta tak i. Men nå tør vi det!
Takk!
//A
Men bor for 17 hullene i skapdøren med søylebormaskin. Ellers får dere ikke hullene vinkelrett for hengselet, og det er ikke lett å holde kvistboren (fi 45 mm) på plass i starten heller.