Dette er kanskje ikke direkte husrelatert men muttere er vel det. Nåja.
Dette er en bolt med mutter som sitter på et par inlines. Muttern har falt av og jeg søker altså en lignende mutter. Usikker på dimensjonen, M5 skulle jeg tro.
Det finnes nok en grunn til at du ikke kan kjøpe bare mutteren. På skruen finnes det en slags rosa gjengelås, og bytter du bare mutteren er det ikke sannsynlig at den blir sittende der så lenge, uten gjengelås.
Finnes nok en grunn til at du ikke kan kjøpe kun mutteren. På skruen er det en slags rosa gjengetetning, og hvis du bytter kun mutteren er det ikke sannsynlig at den sitter der så lenge, uten gjengetetning.
Nok sant. Men det eneste de selger er en komplett pakke med bolter og muttere til åtte hjul så det fristet ikke direkte.
Dessuten er gjengetetningen til der bolten skrus fast i rammen. Muteren skrus så fast lenger ut der det ikke finnes noen låsning.
Nå er jo hovedproblemet at muteren har løsnet (fabrikkmontert men på gamle inlines) så neste gang kommer jeg selv til å legge på litt gjengetetning.
Dessverre er det slik nå, at mye selges i store pakker og ikke enkeltvis. Nå så jeg at en hel sats koster 229 Kr og det er da åtte skruer og muttere. Trolig blir det betydelig dyrere om du skal la noen produsere eller modde en mutter, så den passer. Du får kjøpe en komplett pakke og ta den mutteren du trenger og så selge de andre for 50 Kr stk på Blocket eller Tradera...
Det der er lett fikset for den som har en dreiebenk, burde koste litt kaffemat. Men jeg hadde nok uansett kjøpt et sett for 229 kroner i stedet for å bruke energi på å lete rundt (om man nå ikke tilfeldigvis har en flink dreier i nærmeste omgangskrets, eller enda bedre en egen dreiebenk).
Dessverre har jeg ikke kjøpt dreiebenk ennå. Hvis du ikke har løst problemet før jeg har funnet en slik, så lover jeg å dreie en mutter gratis bare fordi det er så gøy!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.