OK, ikke et kjempestort problem, men jeg vil ha synspunkter uansett!

Vi har tenkt å lage en sengegavl som skal kles med stopping og stoff, altså kommer man ikke til å se selve platematerialet. For å få litt visuell tykkelse kommer jeg til å sette på lekter rundt om.

Jeg vet at det vanligste for innredningssnekring er MDF, og i de guide jeg har sett på nettet er det alltid det som foreslås. Men så lurer jeg på om OSB er et alternativ...
OSB inneholder jo mindre lim, noe som mange hevder er sunnere. Litt billigere, men prisen er ikke avgjørende for min del.

Finnes det andre fordeler/ulemper som kan være avgjørende? Jeg innbiller meg at stifter fester bedre i OSB, eller at det til og med kan være vanskelig å få inn stiften i MDF. Hvilket er stivest? Selv om jeg skal sette på lekter, vet man ikke om disse vrir seg, og da påvirker det jo platen.

Jeg ville ha brukt
a) kryssfiner, eller i andre hånd
b) sponplate.

Litt gammeldags tenkning kanskje :(

Begge alternativene føles veldig oldschool. ;-)
Plywood er nok langt bedre enn OSB, men det er mye dyrere. Og sponplate inneholder vel mye lim og er vel ikke like vridstivt. Eller tar jeg feil?

Skal sengegavlen ha noen bærende funksjon?

J justusandersson skrev:
Skal sengegavlen ha noen bærende funksjon?
Nope!

12 mm K-plywood er ikke så mye dyrere enn MDF (100 kr/m2 respektive 70 kr/m2 hos Beijers) men mye lettere å feste klammer, skruer mm i.

Den eneste ulempen med OSB er at den fliser lettere når du sager. Ta det du finner billigst i riktig størrelse

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.