6.442 lest ·
13 svar
6k lest
13 svar
Snekkeren har satt OSB ned mot betonggulv - risiko for fuktproblemer?
Hei!
Har snekkere hjemme som innreder rom i kjelleren. Ser under én av fire vegger at det ikke er noe papp ned mot det underliggende og nygulvet betonggulvet. Skal man være bekymret for fuktproblemer her (at fukt suges opp fra betongen og bakliggende leca (se bilder)?
Den røde veggen på bildet er den som mangler papp under. Det er en "innevegg" som altså står på en rad med Leca-blokker. Øvrige vegger har papp under.
Bør jeg be snekkerne om å gjøre om under den "røde veggen" slik at det legges papp også der? (Se bildet med grønn markering og teksten "Bedre?").
Det gjenstår også et lag med flytsparkel (10-15 mm) for å få et jevnt gulv. Antar at de vil støpe direkte mot veggene (mot gipsen)
Har snekkere hjemme som innreder rom i kjelleren. Ser under én av fire vegger at det ikke er noe papp ned mot det underliggende og nygulvet betonggulvet. Skal man være bekymret for fuktproblemer her (at fukt suges opp fra betongen og bakliggende leca (se bilder)?
Den røde veggen på bildet er den som mangler papp under. Det er en "innevegg" som altså står på en rad med Leca-blokker. Øvrige vegger har papp under.
Bør jeg be snekkerne om å gjøre om under den "røde veggen" slik at det legges papp også der? (Se bildet med grønn markering og teksten "Bedre?").
Det gjenstår også et lag med flytsparkel (10-15 mm) for å få et jevnt gulv. Antar at de vil støpe direkte mot veggene (mot gipsen)
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 294 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.294 innlegg
H hemmafixaren98 skrev:Hei!
Har snekkere hjemme som innreder rom i kjelleren. Ser under en av fire vegger at det ikke er noen papp ned mot det underliggende og nystøpte betonggulvet. Skal man være bekymret for fuktproblemer her (at fukt suges opp fra betongen og den bakliggende lecaen (se bilder)?
Bør jeg be snekkerne å gjøre om under den "røde veggen" så det legges papp også der? (Se bilde med grønn markering og tekst "Bedre?").
Det gjenstår også et lag med flytsparkel (10-15 mm) for å få et jevnt gulv. Antar at de kommer til å støpe direkte mot veggene (mot gipsen)
Ja det finnes en risiko, jeg monterte mine osb-plater 0,5 cm over betongoverflaten så var det problemet løst
Takk for tilbakemeldingen. Man kunne frese/sage av i nederkant - men ligger fortsatt mot Leca-raden i bakkant... (for meg)S SueCia skrev:
Lurer på om jeg skal si fra nå eller ikke? Kjipt å "gjøre om" veggen, men enklere nå enn senere...
Sist redigert:
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 294 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.294 innlegg
jeg er ingen ekspert men basert på egne erfaringer hadde jeg sagt ifra.H hemmafixaren98 skrev:
jeg vet dog ikke hvordan Leca fungerer med fukt så noen andre kanskje kan svare bedre
Jeg vil påstå høy risiko
Vi hadde litt tre i kjelleren som var i kontakt med betong uten noen syllpapp imellom. Det har sakte men sikkert typ råtnet bort nedenfra. Men for oss har det vært en ekstremt langsom prosess som har tatt tiår.
Avhenger sikkert enormt mye av hvor drenert huset er, hvilken temp man har innendørs med mer. Jeg kan ikke bedømme hvor risikabelt det er, men det føles feil i ryggmargen å ha tre i direkte kontakt med lecablokker/betong.
Avhenger sikkert enormt mye av hvor drenert huset er, hvilken temp man har innendørs med mer. Jeg kan ikke bedømme hvor risikabelt det er, men det føles feil i ryggmargen å ha tre i direkte kontakt med lecablokker/betong.
Risikoen i en innervegg føles ganske liten, men på den andre siden så finnes den, og innsatsen nå for å skru dem ned, legge syllpapp og skru tilbake er så liten at det ikke finnes noen grunn til å overse det.
Takk for all tilbakemelding - settes pris på 
Ringte og snakket med snekkeren om det. Han stod på sitt at det ikke trengs da det er en innervegg...
(han sa at man selvfølgelig kan skru ned og gjøre om, men syntes ikke det var nødvendig)
Tok fram min gamle byggeteknikkbok fra -89. Står ikke helt tydelig angående innervegger. Yttervegger er derimot nevnt spesifikt (og ikke minst trestendere). Nå gjelder det metallstendere men også OSB er da organisk...
Helt klart så ville det beste vært å ha papp under, men spørsmålet er om jeg orker å stå på mitt. Kjenner 50/50 akkurat nå.
Ringte og snakket med snekkeren om det. Han stod på sitt at det ikke trengs da det er en innervegg...
(han sa at man selvfølgelig kan skru ned og gjøre om, men syntes ikke det var nødvendig)
Tok fram min gamle byggeteknikkbok fra -89. Står ikke helt tydelig angående innervegger. Yttervegger er derimot nevnt spesifikt (og ikke minst trestendere). Nå gjelder det metallstendere men også OSB er da organisk...
Helt klart så ville det beste vært å ha papp under, men spørsmålet er om jeg orker å stå på mitt. Kjenner 50/50 akkurat nå.
Ting blir ikke fuktig bare fordi det berører betong.
Det ligger cellplast under som vil motvirke fuktvandring, og det er varme i gulvet som vil holde gulvet varmere enn omgivelsene så lenge vannet sirkulerer => ingen fukt vil inn.
For egen del har jeg mer cellplast under og kapillærbrytende sjikt og en aldringsbestandig plast under samt på sidene av betongen. I tillegg sirkulasjon på gulvvarme året rundt. Min plate betrakter jeg som helt tørr.
Platen i dette tilfellet har eventuelt ikke like gode forutsetninger, men jeg ville nok blitt litt overrasket om det ble problemer.
Det ligger cellplast under som vil motvirke fuktvandring, og det er varme i gulvet som vil holde gulvet varmere enn omgivelsene så lenge vannet sirkulerer => ingen fukt vil inn.
For egen del har jeg mer cellplast under og kapillærbrytende sjikt og en aldringsbestandig plast under samt på sidene av betongen. I tillegg sirkulasjon på gulvvarme året rundt. Min plate betrakter jeg som helt tørr.
Platen i dette tilfellet har eventuelt ikke like gode forutsetninger, men jeg ville nok blitt litt overrasket om det ble problemer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan jag sätta ångbroms utanpå OSB istället för bakom?
Isolering -
Sette opp 15kg speil med ÉN skrue i OSB Gips, hva for skrue?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sette opp TV på OSB-plate?
Moderne erstatning for OSB + gips i vegg?
Kan jag sätta plast mellan pakosb och gips ovan detta lösull??
Tak & Vind