Situasjonen er at jeg trenger å rette opp gulvet til samme nivå på en hel etasje da jeg skal ha samme parkett i alle rom uten terskler mellom rommene. Jeg har en Makita krysslaser, men kanskje trenger jeg en rotasjonslaser for å løse dette på den mest smidige måten?
Det som gjør det hele vanskelig er at jeg må begynne med å måle høyeste punkt i alle rom for deretter å bruke dette som referansemål til alle rom (7 stk). Huset er fra 1929 der bjelkene har rullet litt mens huset har satt seg gjennom tiårene.
Vaterfunksjonen på krysslaseren med den montert i ett av hjørnene på rommet fungerer bra om kun ett rom skal avrettes, mindre smidig når det gjelder en hel etasje hvor man ikke ser alle gulvbjelkene samtidig. Kom gjerne med tips! =)
Et annet spørsmål er hvordan man på den smidigste måten finner høyeste punkt i et rom? Laseren kommer ikke nærmere gulvbjelkenes overside enn ca. 100mm. Er det bare å gå rundt med en plankebit og prøve å måle mellom gulvbjelkens overside og linjen på plankebiten i et system over hele gulvet eller finnes det en smidigere metode (foruten murersnor og vaterpass)?
Takknemlig for svar.