3.891 lest ·
29 svar
4k lest
29 svar
Smale av lekter eller fylle ut?
Hei alle sammen!
Ja, kanskje en rar tittel. Men det er slik. Tidligere eier rev en bærende vegg mellom to soverom og gjorde dette til en spisestue da de var et eldre par.
Vi er derimot i 25-årsalderen og trenger rommene igjen om noen år for barn.
Har bare tenkt å ha ett soverom og det andre som et allrom/lekerom så lenge.
Det sitter jo i dag en limtrebjelke i taket. Jeg vil jo bygge igjen uten at det synes at det er en bjelke. Problemet er at bjelken er 112mm bred..
Så har grublet over to ulike løsninger.
Enten bruke 45x95 stendere og sette kant i kant på den ene siden. Så andre siden mangler det jo da 17mm.. Da ser jeg et alternativ som å sette 11mm OSB og deretter 6mm rehabiliteringsgips for å bygge det ut til samme nivå som limtrebjelken og deretter gipse begge sider helt opp til taket.
Alternativ to er vel å kjøpe 45x120 stendere og skjære alle bitene i en bordsag med anlegg på 112mm og da slippe OSB og rehabiliteringsgips. Men det blir jo vanskeligere med isolering.. skal man likevel bruke 120 isolering og bare klemme den litt sammen?
Med innerdør må jeg uansett få Sala ut den.. så det føles som det spiller ingen rolle hvilket alternativ..
Hvordan ville dere her gjort det?
//Robin.
Ja, kanskje en rar tittel. Men det er slik. Tidligere eier rev en bærende vegg mellom to soverom og gjorde dette til en spisestue da de var et eldre par.
Vi er derimot i 25-årsalderen og trenger rommene igjen om noen år for barn.
Har bare tenkt å ha ett soverom og det andre som et allrom/lekerom så lenge.
Det sitter jo i dag en limtrebjelke i taket. Jeg vil jo bygge igjen uten at det synes at det er en bjelke. Problemet er at bjelken er 112mm bred..
Så har grublet over to ulike løsninger.
Enten bruke 45x95 stendere og sette kant i kant på den ene siden. Så andre siden mangler det jo da 17mm.. Da ser jeg et alternativ som å sette 11mm OSB og deretter 6mm rehabiliteringsgips for å bygge det ut til samme nivå som limtrebjelken og deretter gipse begge sider helt opp til taket.
Alternativ to er vel å kjøpe 45x120 stendere og skjære alle bitene i en bordsag med anlegg på 112mm og da slippe OSB og rehabiliteringsgips. Men det blir jo vanskeligere med isolering.. skal man likevel bruke 120 isolering og bare klemme den litt sammen?
Med innerdør må jeg uansett få Sala ut den.. så det føles som det spiller ingen rolle hvilket alternativ..
Hvordan ville dere her gjort det?
//Robin.
Høvle ned regler fra 120mm til 112 er mitt forslag.
// Daniel
// Daniel
ja det føles som at det blir det beste..D Daaaaaniel skrev:
Og også billigste da jeg ikke trenger osb.. men det er ikke dumt om man skal skru opp mye saker..
men blir jo billigere å høvle.
Hvordan hadde du gjort med isolasjon?
120 eller 95?
Jeg selv hadde brukt med håndsag og anhold til ønsket mål, har du bordsag burde det være lett og smidig å justere reglene.
Jeg velger steinull om jeg vil ha lyddemping, det spiller nok ingen større rolle hvilken tykkelse du velger på isolasjonen om du bare har en standard innerdør uten tetningslister.
Jeg velger steinull om jeg vil ha lyddemping, det spiller nok ingen større rolle hvilken tykkelse du velger på isolasjonen om du bare har en standard innerdør uten tetningslister.
Osb, regel, osb. Deretter har du et lag 2,5 mm trefiberskive på hver side (eller to på den ene siden) av limtrebjelken. Så er det bare å gipset alt. Da blir det ingen merkelig isolasjonstykkelse heller. Typ...
Takk for svar!
Det siste om å gjøre reglene 101mm og så kjøre osb var ingen dum idé. Skal tenke på det.
da blir det jo ikke at en 95mm isolering er kjempeløs
Isoleringen er vel mest for å dempe litt. Man pleier vel isolere alle innervegger?
Eller er det bedre å droppe det?
Får se hva det blir. Tror likevel det heller mot å høvle dem ned til 112. Så om jeg bruker håndsirkelsag eller låner onkels bordsirkelsag får vi se da!
Det siste om å gjøre reglene 101mm og så kjøre osb var ingen dum idé. Skal tenke på det.
da blir det jo ikke at en 95mm isolering er kjempeløs
Isoleringen er vel mest for å dempe litt. Man pleier vel isolere alle innervegger?
Eller er det bedre å droppe det?
Får se hva det blir. Tror likevel det heller mot å høvle dem ned til 112. Så om jeg bruker håndsirkelsag eller låner onkels bordsirkelsag får vi se da!
ja ok!T tergo skrev:
Men kanskje kan det være bra med noe isolasjon for å unngå ekko?
Det vil bli barnerom. Rommet utenfor lekerom, typ som så er åpen bue til hall/kjøkken.
Dobbeltgips dersom det er fuget mot alle gulv, vegger og tak i begge lagene demper lyd bra. Det er jo mye mer praktisk å plate første laget med osb så det er lett å feste hyller og sånt i veggene.
Der sa du noe!F fribygg skrev:
Det hørtes jo ganske enkelt ut faktisk.. som to like moduler så døråpningen havner på samme sted