Hei,

Holder på med å gjøre i stand kjelleren og har på 2 vegger lagt på 8-10mm puss (Finja B-bruk) på innerveggene. Nå når det har begynt å tørke ordentlig (3 døgn siden pussing) ser jeg at det har begynt å komme små sprekker her og der. Hva kan det komme av og hva bør man gjøre? Ser ikke ut til å være noen "ordentlige" sprekker, de er korte og tynne, ca. 4-8cm på et par ulike steder. Bare male over? Bruker ingen armering da man sa til meg at det ikke var nødvendig på vegger av leca innendørs.

Jeg fikk en skorstein pusset for en stund siden og den fikk akkurat som du litt småsprekker i pussen. De forsvant da jeg malte skorsteinen og alt ser bra ut nå.
Nå er jeg ingen ekspert på området, men dette er bare min erfaring.

Om det er små fine sprekker, er det med største sannsynlighet såkalte krympsprekker som trolig skyldes for rask uttørking.
For å unngå dette skal man sørge for å forvatte veggen og i løpet av tiden pussen brenner også ettervatte pussens overflate.
Normalt spiller denne typen sprekker ingen rolle for holdbarheten, så lenge du ikke har fått "bom", dvs. at pussen ikke har festet seg til underlaget. Du hører det om du banker på overflaten.

Om det er tydelige sprekker, kan man filte i dem med mørtel, men mye av de hårstråfine sprekkene dekkes når du maler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.