Etter å ha hatt snekkere hjemme så har jeg tatt ned en ikke-bærende plankvegg.
Sagete siste planken med buesagen og den satt ikke fast, men nå noen uker senere har det satt seg litt så planken sitter fast litt.
Den går å ta ned og sette tilbake men ikke like enkelt som tidligere.

Plankveggen var spikret i takstolen men bar ikke noe, det var hulrom over plankveggen.
Siste planken holder derimot opp rammen rundt skorsteinen.
En av snekkerne som jeg rådførte med før var her og sjekket etter jeg hadde tatt ned veggen og han sa at jeg ikke skulle være bekymret MEN det er jeg dog litt...

Sånn så det ut før jeg begynte å rive og de gule veggene er bærende og de røde har jeg tatt ned:

Plantegning viser bærende vegger i gult, fjernede vegger i rødt, og markering av skorstein og konsol. Indikerer nåværende og tidligere veggplasseringer.

Sånn ser det ut i dag:

Interiør med en delvis revet vegg, viser trepanel, gipsoverflate, synlige ledninger og en stege ved siden av en radiator og vindu.

I dag laget jeg en konsoll i 45X5mm flattjern og 2mm plate som jeg tenkte å sette fast i murstocken.
Er dette en god idé eller er jeg ute på feil spor?

Metallkonsoll laget av 45x5mm plattjern og 2mm plate, plassert på et slitt tregulv, ment for montering ved murstocken.

Hvis dette er riktig vei å gå hva skal jeg bruke som festemetode i teglsteinen?
Plastplugg føles litt feil og ikke så stabilt men det blir 5 skruer som fordeler lasten.

Nå sitter konsollen på plass og snekkeren har vært her og inspisert.
Han trodde fortsatt ikke det trengtes å gjøre noen ekstra forsterkning så dette er kanskje overkurs men jeg kan i alle fall sove bedre om natten...

Metallkonsoll montert på hjørnet av en murvegg med franske skruer og gjenget stang, brukt for ekstra støtte og stabilitet.

Satte den med noen franske treskruer i nylonplugg og noen gjengestenger i ankermasse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.