Skal slamme skorsteinen og har fått vite at mur-/pussmørtel B + lesket kalk er det jeg skal ha. Men hva er "lesket" kalk og hvor mye skal man ha i proporsjon til mørtelen?

Hvorfor er den ikke tent?
8-)

Hvis du drar til en proffbutikk (ekte personale, ikke kvisete snørunger) så tar de fram en sekk med ferdigblandet pussmørtel, med "riktig" blanding av kalk og sement et "kc-bruk".

Jeg har vanskelig for å se at du skal blande i lesket kalk i et b-bruk, da endrer du jo andelen bindemiddel og det er neppe et b-bruk lenger.

www.finja.se leser jeg at KC-mørtelen skal brukes på overflater som allerede er pusset med KC-mørtel. Men det har jeg jo ingen anelse om. Hvor viktig er det, tro?

Ubrent kalk finnes det noe som heter.. Kalles også snegledynamitt fordi det ekspanderer med et enormt trykk når det reagerer med vann.

fremag skrev:
Ubrent kalk finnes det noe som heter.. Kalles også snegledynamitt for det ekspanderer med et enormt trykk når det reagerer med vann.
Ubrent kalk er rettere sagt brent kalk ;). Man brenner kalkstein og får brent kalk av det og deretter slukkes den brente kalken med vann og derfor heter den slukket kalk :)
Om den kan sprenge steiner vet jeg ikke, men varmt blir det når man slukker brent kalk.
gaia

Dessverre ser det ut til at de som kan bruk har tatt ferie. :)

Det er lurt det der med bruk. Det finnes KC-bruk som ikke har KC først i navnet, for eksempel maxit sepro 135 som er et C-bruk. Det skal grunnlegges med et sterkere bruk.

Dessverre er maxits hjemmeside ikke særlig funksjonell, men om du søker på murbruk eller noe annet, får du fram produkter som ikke dukker opp i direkte lenker.

Den leskede kalken er akkurat som sementen (normalt portlandsement) bindemiddel, og andelen bindemiddel avgjør styrken på bruket.

Når man skal bruke sement vs kalk er meg en gåte, og det finnes nok et hundretalls forskjellige produkter, men spør en proff. Jeg fikk en lang forelesning om blandingsforhold osv. da jeg skulle reparere en skorstein.

Personlig ville jeg valgt maxits produkter fordi jeg oppfatter de som bedre, men jeg kan ikke bevise det. Det er ren følelse.

Kalkmørtel er det du sannsynligvis tenker å lage. Hydratkalk er en del av kalkmørtelen, som også kan kjøpes ferdig, men da betaler du dyrt for grus, omtrent som å kjøpe ferdigblandet tørrbetong, man kjøper portland, men mest grus for litt dyrere penger.

Du kan blande kalkmørtelen selv med hydratkalk og grus. Prøv hva som er passende for din anvendelse, det pleier som tommelfingerregel å være 20 volumprosent kalk og resten fin grus. Noen ganger fyller man på med litt kalkstein også.

Akkurat hvordan du skal gjøre i ditt tilfelle, kan en (eldre) murer sikkert gi tips om.

Kalkmørtel skal vanligvis brukes på eldre murverk som allerede har kalkmørtel.

OK, bildet klarnes men...

...pipen skal jo helst rengjøres.
Feiing klarer jeg men hvordan rengjør man alt klin og kliss som gjør at mørtelen kanskje ikke fester så bra - om man nå ikke er så liten at man kan krype ned i pipen? Noen som har tel.nr til Julenissen?
::)

Nå begynner det å klarne litt mer.

Det du mener er at du skal blande et b-bruk basert på lesket kalk?
Man kan nemlig blande på ren sement eller blandet sement og kalk.
For å komplisere det enda mer så finnes det hydraulisk og ikke-hydraulisk kalk.

Enklest ved små mengder er å kjøpe ferdig bruk, men skal du gjøre mye så blander man selv. Uansett trenger du et skikkelig råd/oppskrift.

Jeg trodde du skulle slamre utsiden av skorsteinen.
Nå er det innvendig, og da er ikke slamming godkjent som reparasjonsmetode har jeg hørt.
Vil du ha det typegodkjent skal det være typegodkjent (dyr) keramisk masse.

Men min feier sier at det går bra å pusse skorsteinen. Hovedsaken er at det blir tett mellom kanalene når han deretter trykktester den...
Hvem sier at det ikke lenger er OK å pusse skorsteinen innvendig for at den skal bli godkjent? For fem år siden ble vår skorstein pusset av herrer med flinke fingre. Skorsteinen ble godkjent. Den jeg nå skal pusse finnes på vårt landsted og er bygd på 30-tallet.
Hvis en feier godkjenner skorsteinen for fyring er det vel ikke mitt problem hvordan det er gjort? Det ser vel han eller må finne ut av?
Og hvordan rengjør jeg den for at mørtelen skal feste?

Opplysningene om kravet på typegodkjenning kommer fra en eller annen nettside husker ikke hvilken.
Når det gjelder feierens krav pleier de å variere. Sjekk med forsikringsselskapet for det er de som klager om noe skjer.
Hvem som bestemmer hva når det gjelder piper nå til dags vet jeg ikke for brannvesenloven har blitt endret.
Det er helt andre ansvarsfordelinger nå. Brannsikkerheten er huseierens ansvar.

Kan du få bort all sot sånn at et nytt lag fester?

Er skorsteinen frost-, fukt-skadet /opplukket?

Hvorfor ikke sette inn et rustfritt flexrör, ist?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.