Hei,

Vi har satt inn 4 nye innerdører i vår gang, og siden dette var første gang vi monterte dører, gjorde vi dessverre en skikkelig kjedelig feil. Vi regnet ikke med at parkettgulvet skulle gå under karmene, men satset i stedet på å sette små overgangslister mellom parkett og terskel (som man har gjort tidligere i huset). Dette viste seg å være en stygg løsning og noe man skal unngå så langt det går, noe vi i etterkant er enige i.

En annen feil vi gjorde i forbindelse med gulvleggingen var at vi holdt litt for store marginer rundt dørene, noe som gjør at det blir omstendelig å dekke opp hull med fugemasse og karmlister.

Slik ser det ut i dag:

#1 Åpning mot kjøkken, her er det ingen dør:

uo4ISvE.jpg
Man kan se at det finnes et hull som ikke kan dekkes med en fugelist (for å håndtere renoveringsgipset (6 mm)).

For øvrig er vår tanke å ha en liten metallist for å dekke sprekken, akkurat som vi hadde med det forrige gulvet.

#2 Åpning mot stue

RSrGmO1.jpg

Det er kanskje vanskelig å se, men gulvet i stuen (eldre parkett) går ikke inn under terskelen, hvilket gjorde at vi valgte samme løsning på andre siden. I fremtiden vil karm og terskel fjernes her.

Igjen kan man skimte hull der det blir vanskelig å dekke opp med fugelisten.

#3 Dør mot soverom 1

xAz6ANF.jpg

Dette er 1/4 dører vi har satt inn, og vi har satt den akkurat som tidligere dør sto, uten å tenke på at parketten burde gå under karmen. Vi kan også se her at vi har vært altfor generøse med plassen rundt karmene, det blir igjen vanskelig å unngå sprekker.

#4 Dør mot soverom 2

unlf3Wn.jpg

Lignende problem som med #3

#5 Dør mot soverom 3

366gp9l.jpg

Igjen lignende problem som #3

#6 Dør mot toalett

C2HaMh3.jpg
Her har vi lignende problem selv om døren åpnes utover. Trolig vil det også her bli problemer med sprekker.

Gulvet er lagt med 6-10 mm avstand på alle sider, basert på gulvprodusentens råd via telefon.

Slik jeg ser det, finnes det følgende løsninger:

1. Ta ned alle nye karmer, sage opp døråpningene ytterligere, legge gulvet, og til slutt montere dørene igjen. Dette er trolig den "rette" løsningen, men også den som innebærer ganske mye ekstra arbeid, spesielt med tanke på at vi allerede har tapetsert med ganske dyre tapeter. Badet er flislagt, så der måtte jeg dessuten sage med vinkelsliper, noe som ikke var så populært ;)

2. Kappe karmene ca. 1 cm fra gulvet på stedet med multiverktøy, sage av dørene 1 cm med sirkelsag. Det blir imidlertid fortsatt problemer med å stikke gulvet under uten å ta ned karmene. Man kan kanskje figurskjære gulvet etter karmene, men det føles dømt til å mislykkes.

3. Kappe dørene og lage ekstra brede, flate terskler. Dette innebærer at man må figurskjære tersklene slik at de passer fug og dørlist. Jeg har allerede prøvd å sage til en mal i kryssfiner for dette, hvilket tok ca. 20 min.

4. Droppe terskelen og la gulvet i gangen møte gulvene i tilstøtende rom, og deretter sette en tynn metallist over skjøten. Siden gulvet tidligere sluttet ved terskelen, vil det innebære at metallisten kommer til å havne ganske langt inn mot rommene i stedet for midt under karmen. Det kan imidlertid rettes opp når gulvene i de andre rommene skal legges om. Dette medfører noen andre ting: skal gulvet gå under karmen for å unngå gliper, må karmen sages eller heves. Skal den sages, kan dette trolig gjøres på stedet, men for å få parketten under må karmen uansett ned.

Uansett løsning må jeg legge om gulvplatene som finnes rundt dørene, da vi har vært altfor generøse med marginene. Jeg har en uåpnet pakke parkett igjen som jeg håper er nok til å gjøre disse endringene med. I verste fall må jeg bestille en pakke til.

Hvordan ville dere løst dette?

Stikker gipsen ut utenfor sidelistene sin bredde? Har dere ikke brukt dørkarm?

Hvis det ikke er spesielle grunner, trenger man ikke terskler under innerdører. Den enkleste løsningen er å bestille eikestykker hos et spesialsnekkeri som går inn under dørene og som tar opp eventuell høydeforskjell. Disse stykkene skal være like brede som karmen med eventuell pålegging. Se vedlagt skisse.

Skisse av innvendig dør med ekstykket under for å kompensere nivåforskjell. Viser karm og uten synlig dørterskel.

Det stemmer gipset stikker ut 6 mm utenfor karmen og det er egentlig ikke noe rart. Setter man dobbeltgips så er det oftest salningslister man setter for å kompensere. I dette tilfellet er det dog kun 6 mm så da skal en fuge list som er 8 mm fungere bra. Ovenpå dette kommer selvfølgelig fôr som da havner mer eller mindre i samme nivå som gipset.

Å få spesialtilpasset terskel løser problemet med forskjellige nivåer på gulvet, men dessverre har vi fortsatt de plagsomme problemene, dvs. 1. dørbladet er allerede nå kun 3-5 mm over gulvet, 2. det blir fortsatt glipper mellom gulv og fremside/bakside av karmene, dvs. der som fuge listene og fôr er ment å sitte.

Om dørbladene er massive så er det jo ikke noe problem å kappe dem nede. I annet fall må du nok heve hele karmen for et godt resultat.

S snowjim skrev:
det blir fortsatt gliper mellom gulv og forside/bakside av karmene, dvs. der som foglisterna og foder er tenkt å sitte.
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår problemet fullt ut.
En pen arrangement av karm, foder og gulvlist, kan se ut på følgende måte.
Illustrasjon av et dørkarmarrangement med karm, foder og gulvlist i profil.

J
låner et bilde fra en annen tråd på forumet med bilde av "skurkloss".... (justus bilde var ikke så lett å forstå om man ikke har sett dette i virkeligheten)

https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/32/32465-2d464cb46dc4e3e08169df68ecc9c2d4.jpg

Om det passer i resten av stilen på huset vet jeg ikke, men i eldre hus er dette helt klart den peneste (og mest klassiske) løsningen.

De som kjører helt uten karm, eller med minimale lister får jo som sagt problem om noe ikke er 100% - gissningsvis er det jo derfor man satte fôr, for å dekke akkurat de glipene og skjevlene som oppstår...

Om nederkanten av døra tar i gulvet så finnes det vel ikke mye valg mellom å heve karmen eller kappe døra i nederkant, men er det ikke en massiv dør funker det ikke - mange nye dører er laget typ i malt presset papp eller noe lignende...

Kanskje kan du løsne karmen, men for å slippe å ødelegge veggen så kapper du noen millimeter på overkant karm og monterer den litt høyere på nytt...

Det er en skurkloss jeg har tegnet på mitt bilde. Jeg husker ikke hva den detaljen heter, men uten den blir det ikke pene møter mellom foring og gulvlist. Skurklossen skal være litt tykkere enn øvrige lister, men trenger ikke å være dekorert som var vanlig før.

J
Terskelen burde dekke over begge gulvene, sammen med foder/skurkloss løser det problemet... men har du bare noen mm frigang dør til gulv går jo ikke en vettig terskel inn. Ulempen med flytende gulv er jo at de må kunne bevege seg, ellers hadde du kunnet gjøre en annen løsning...

Skal vurdere om det kan hjelpe i dette tilfellet. Dog så passer det egentlig ikke helt til stilen.

Her er et bilde til som viser litt bedre hva problemet er:

sVgf5DN.jpg

Tenk dere at man setter en foglist på karmen her og at den sitter ca 3-5 mm inn, så oppå den sitter det en karmfôr. Problemet vil bli store hull i gulvet ned til den hvite matten.

Terskelen som vises på dette bildet er en standard terskel til karmen, men som dere ser så går den ikke å bruke uten å få en stor skjøt.

BirgitS
Kan ikke en trekantlist i eik festet i terskelen dekke over hullet foran terskelen uansett, eller hvis det ikke er en nivåforskjell en tynn metallovergangslist med eikefolie?

BirgitS BirgitS skrev:
Kan ikke en trekantslist i eik festet i terskelen dekke over hullet foran terskelen i alle fall, eller om det ikke er en nivåforskjell, en tynn metallovergangslist med eikfolie?
Det var så vi tenkte løse det fra starten og også slik som man hadde løst det tidligere i huset. Men jeg ble raskt informert av byggahus forumet at det er en midlertidig løsning som man ikke gjør mer enn om man må. Og nå i ettertid må jeg innrømme at det ikke er så veldig pent egentlig.

Om man skulle ta på seg alt arbeid med å heve karmene 1 cm, hvordan gjør man med hullene, det føles som en stor risiko at karmskruene går inn i de gamle hullene?

BirgitS
S snowjim skrev:
Det var så vi tenkte å løse det fra starten og også så som man har løst det tidligere i huset. Men jeg ble raskt informert av byggahus forumet at det er en fulløsning som man ikke gjør mer enn om man må. Og nå i ettertid må jeg si meg enig i at det ikke er særlig fint egentlig.
Selvfølgelig er det en nødløsning, og du må selv avgjøre om du vil ta på deg en stor jobb for å få det helt pent, eller ta en nødløsning.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
I vårt tilfelle er grunnlaget i hvert rom tykk sponplate, der eventuelle terskler skal ligge er det massivt. Så gulvet går fra sponplate, over til massivt, over til sponplate igjen. Jeg har her merket at de kan være i ganske forskjellige vinkler, noe som innebærer at hvis man klemmer ned et parkettgulv under karmen, er det fare for at det blir en forhøyning i gulvet rett innenfor og hvis man går der svikter det. Hvordan håndterer man dette?

BirgitS
Jeg forstår ikke helt hva du mener, men det er jo meningen at gulvet ikke skal gå helt inn til veggen under karmen uten at det skal jo være en avstand eller kanskje det er for trangt under karmen så gulvet setter seg fast i karmen og ikke kommer inn i det hele tatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.