Jeg har en slipertrapp ifølge bildet, ca 12m lang. Finnes det noen som selger slipers i disse dimensjonene? De jeg finner er mye tynnere. Disse ble lagt på 90-tallet.
Slitte treslipertrapper med mosse og busker på sidene, fra en hage bygget på 90-tallet. Hånd som måler bred trestokk med grønn mose og blader rundt, viser slitasje på materialet fra 90-tallet. Hånd med klokke ligger på mosegrodd treverk i en slipertrapp, brukt som størrelsesreferanse for slipers lagt på 90-tallet.

Dette kunne være ekte jernbanesviller. Var populært en stund for hageprosjekter. Inneholder kreosot og skal håndteres som miljøfarlig avfall. Tror ikke det er mulig å få tak i lenger, utenom det som tilbys er byggevarehandelens byggetømmer, spinklere, ja, og sannsynligvis ikke like holdbart. Kanskje du skulle vurdere en annen trappeløsning?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
De er bygget på 90-tallet og allerede ganske angrepet, sannsynligvis ikke kreosot.

Min far bygde en trapp av gamle utrangerte jernbanesviller tidlig på 70-tallet som begynte å bli dårlig midt på 00-tallet. Den ble byttet mot lignende "sviller" som TS har på sitt bilde som i praksis bare er skikkelig grovt impregnert treverk. Det holder ikke like lenge som original-sviller, men omtrent like lenge som brukte sviller.

Her er et eksempel:
https://gardajohan.se/produkter/tradgardsslipers/tradgardsslipers/

Du kan nok få tak i dem på din nærmeste byggevarehandel hvis du ber dem bestille inn.

Hører man om noen firma som gjør jobb etter jernbanen? De pleier ikke å være umulige når de skal bli kvitt eldre slipers fra vekseler.

Ossian K Olsson
K _KirderF_ skrev:
Hører man om noe firma som gjør jobber langs jernbanen? De pleier ikke å være umulige når de skal kvitte seg med eldre sviller fra vekslene.
Tresviller skal håndteres i henhold til en veldig tydelig rutine, og skulle "firmaet" gi bort tresviller begår de både miljø- og avtalebrudd. Så det er ikke å anbefale.

De sviller som ikke kan gjenvinnes i jernbaneanlegget går til spesielle anlegg for destruksjon.

• Liker
Sommartorparn og 3 andre
  • Laddar…
Jeg ser nå på impregnert sviller. Takk

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ossian K Olsson
R Rolle85 skrev:
Jeg ser nå på impregnert sviller. Takk
Sjekk også om du kan forbedre dreneringen under trappen. Ingen treverk, uansett hvor godt impregnert det er, har godt av å ligge rett ned i vann.

Holder de 35 år som nå, så er de ok 👍

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.