Jeg har et kjøkkenbord som trenger et nytt lag hardvoks, men det veier rundt 70 kg, så jeg vil helst gjøre jobben direkte på plass i kjøkkenet.
Planen er å slipe for hånd med 180- og 400-papir og deretter legge på to lag Osmo hardvoks.
Kan det fungere å gjøre arbeidet innendørs, eller blir det for mye støv og lukt? Er det tilstrekkelig med et åndedrettsvern med ABEC1-filter ved påføring?
Kjør først 120 for å fjerne laget som allerede er der, og deretter 180 i alle retninger. Slipestøvet er en større faktor enn lukten fra oljen. Løsningsmiddelet i osmoen er ikke farlig å puste inn.
Takk, instruksjonene om slipingen har jeg fått fra produsenten av bordet, det er slik de gjør når de får bord inn som skal friskes opp fra kunder.
"Jobb først med et 180-230 papir langs med treets årringer. Deretter et 400-papir for å pusse ut slipemerker."
"Når jeg skrev pusse med 180-230 papir så skrev jeg også at du deretter må pusse med 400 papir for å fjerne slipemerker. Det er viktig.
Prinsippet er at jo grovere papir, desto mindre jobb å slipe bort materiale, men mer jobb å finpusse. Og motsatt, finere papir krever mer sliping for å fjerne materialet, men isteden mindre arbeid med finpuss."
I mitt tilfelle tror de at det er et oljet bord fra starten, men sier at det går fint med hardvoksolje også, type OSMO.
I dette tilfellet tror jeg ikke det blir så veldig mye sliping for bordet er i relativt god stand allerede, men det handler mer om å pynte opp overflaten før man legger på noe nytt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.