Hei,
Jeg holder på å bygge bad og badstue i kjelleren. Hus fra -65 med siporex, men veggene i kjelleren ser ut til bare å være lecamur. For å bygge badet kommer jeg til å mure opp en vegg i lettbetong (tenkte fram til nylig å bygge med reisverk, men har ombestemt meg). De øvrige tre veggene i badet er innervegger samt vegg mot krypkjeller.

I den delen av badet som blir våtromssone 1 tenkte jeg flislegge veggene. Ellers tenkte jeg pusse og male med silikatmaling.

Mitt første spørsmål gjelder selve pussingen og om jeg bør slipe bort både maling og puss på eksisterende vegger? Vet ikke hva slags maling det er, men den ser ut til å sitte bra. Det samme gjelder pussen, som er ca 10 mm tykk. Gjetter at det er kalksementpuss. Har gjort noen tester med å slipe bort, som dere ser på et av bildene. Tenkte i så fall å slipe ned med vinkelsliper og diamantblad med tilkoblet støvsuger.

Et enklere alternativ kunne kanskje vært å pusse direkte på malingen, men er ikke så begeistret for det alternativet siden jeg ikke vet hva slags maling det er, og det føles meningsløst å male med silikat hvis den er tett bak.

Mitt andre spørsmål er hvilken puss jeg burde velge? Vil ha det så glatt som mulig, typ som en gipsplate. Ser ut som at puss C med små korn typ 0-0,5 mm kan være et alternativ, eller pussmørtel KC B, men er virkelig novise med dette.

• En halvslipet kjellervegg med gul maling og eksponert puss, rørsystem og plastdekket gulv. Klar for renovering av bad og sauna.
  • Veggen i et kjellerrom viser flasser av maling og puss, med flekker av eksponert underlag.
Lip 320 kan du ha som ferdig overflate. Den er råbra og blir veldig fin

Om du vil slipe ned alt så kan jeg anbefale shp primer, deretter legger du nye gipsplater med lim på vegg og plate. Så på med et foliesystem.

F Fjonken skrev:
Lip 320 kan du ha som ferdig overflate. Den er fantastisk og blir veldig fin
Takk for tipset. Det ser lovende ut.

R Rickard.lj skrev:
Om du vil slipe slipe ned alt så kan jeg anbefale shp primer, så legger du på nye gipsplater med fix på vegg og plate. Så på med et foliesystem
Takk for svar. Tenkte at ved å pusse og så male betongveggene med silikatmaling, så skulle jeg slippe å stenge dem igjen med plater og tettningssjikt. Med eventuelle fuktproblemer som det kan medføre. Men du ser kanskje ikke de risikoene?

Nå hva de der dusj skal være tenkte jeg på, utenfor zone kan du alltid kjøre en betongsliper med støvsuger å få bort maling så pusse eller sparkle lv å male så.

R Rickard.lj skrev:
Nå hva de der dusj skal være tenkte jeg på , utenfor sone kan du alltid kjøre en betongsliper med støvsuger å få bort maling så pusse eller sparkle lv å male så
Ah, såklart. Flisleggeren er inne på å bare slipe ned malingen og så prime og kjøre flislim direkte på. Spørsmålet er vel om eksisterende puss bak tåler det.

P
Så lenge pussen er hel og ingen bom i den så skal den holde..

Ja så lenge de ikke er boom i pussen så, men skal han kjøre på med fix og plater direkte uten tettesjikt?

Rejäl skrev:
Så lenge pussen er hel og det ikke er bom i den så skal den holde..
Man må tenke på hvilken mørtel du bruker, den nye mørtelen kan være sterkere og rive i stykker underlaget,

P
F Fjonken skrev:
Man må tenke på hvilket bruk du bruker, det nye bruket kan være sterkere og rive sundt underlaget,
Forstår ikke hvorfor du skriver dette til meg🤔

Rejäl skrev:
Forstår ikke hvorfor du skriver dette til meg🤔
Det ble vel en feil sitering, ber så hemskt
Mkt om unnskyld at jeg gikk på din ømme lille tå

P
F Fjonken skrev:
Det ble vel en feilsitering, ber så forferdelig
Mye om unnskyldning at jeg tråkket på din ømme lille tå
Det finnes delete-funksjoner hvis man gjør feil👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.