7.972 lest ·
9 svar
8k lest
9 svar
Slik ser det ene hjørnet i bodtaket ut, mugg?
Har nettopp flyttet inn i et nybygd hus.
Lageret er uisolert og bygget på en støpt grunn.
Taket er papp på rupanel.
Se vedlagt bilde.
Bildet er tatt litt skrått fra siden ser jeg, men flekken vi ser på bildet er altså i det ene hjørnet av taket. (det hvite er taket).
Hva kan vi trekke av konklusjoner om det?
Lageret er uisolert og bygget på en støpt grunn.
Taket er papp på rupanel.
Se vedlagt bilde.
Bildet er tatt litt skrått fra siden ser jeg, men flekken vi ser på bildet er altså i det ene hjørnet av taket. (det hvite er taket).
Hva kan vi trekke av konklusjoner om det?
Jeg prøvde å dra litt i det med fingeren nå i kveld.Hawkai skrev:
Har også prøvd å vaske med en klut.
Og det forsvinner når jeg vasker, akkurat som smuss, føles litt som jord faktisk.
Jeg har aldri vasket bort mugg så jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne med
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Som Hawkai skriver ser det ut som smuss.
En tenkelig årsak:
Lagerstaket er bygget opp av rupaneluker eller noe lignende.
Der synes jo en tydelig grense mellom de forskjellige delene, og "smussen" finnes bare avgrenset på en liten del.
Så årsaken er at rupaneluken (eller hva det er) har ligget delvis uten dekning under transport/lagring før bygget var klart og blitt tilsmusset.
Hadde det vært mugg, hadde det sikkert vært mer utbredt, uten så skarpe avgrensninger.
Du skriver at huset er nybygd. Har det sett slik ut siden det ble bygget?
Hvem har malt taket? Når? Hvorfor?
Det er ikke så vanlig å male undersiden av undertak, og ingen andre bygningsdeler ser ut til å være malt.
I høyre del av bildet synes en merkelig skygge fra taket og ned over "hammarbandet" i tilknytning til det tilsmussede området. Hva er det?
En tenkelig årsak:
Lagerstaket er bygget opp av rupaneluker eller noe lignende.
Der synes jo en tydelig grense mellom de forskjellige delene, og "smussen" finnes bare avgrenset på en liten del.
Så årsaken er at rupaneluken (eller hva det er) har ligget delvis uten dekning under transport/lagring før bygget var klart og blitt tilsmusset.
Hadde det vært mugg, hadde det sikkert vært mer utbredt, uten så skarpe avgrensninger.
Du skriver at huset er nybygd. Har det sett slik ut siden det ble bygget?
Hvem har malt taket? Når? Hvorfor?
Det er ikke så vanlig å male undersiden av undertak, og ingen andre bygningsdeler ser ut til å være malt.
I høyre del av bildet synes en merkelig skygge fra taket og ned over "hammarbandet" i tilknytning til det tilsmussede området. Hva er det?
Knockonwod:
Jeg har ikke sett noen tegn på at det skulle være bygd med hjelp av plater, det ser ut som et helt tak bygd på råspont.
Jeg er faktisk usikker på om det har sett sånn ut lenge eller helt siden det ble bygd.
Jeg så nettopp gjennom gamle bilder og fant et uklart bilde fra en måned siden hvor man ser den "skitne ruten" i taket.
Dette innebærer at den var der når takstmannen inspiserte huset, han sa ingenting om dette.
Når det er malt vet jeg ikke.
Den merkelige skyggeleggingen som du skriver om tror jeg er et nett for å hindre dyr i å fly inn.
Det er en glippe rundt hele boden der tak møter vegg som er dekt med dette nettet.
Jeg har ikke sett noen tegn på at det skulle være bygd med hjelp av plater, det ser ut som et helt tak bygd på råspont.
Jeg er faktisk usikker på om det har sett sånn ut lenge eller helt siden det ble bygd.
Jeg så nettopp gjennom gamle bilder og fant et uklart bilde fra en måned siden hvor man ser den "skitne ruten" i taket.
Dette innebærer at den var der når takstmannen inspiserte huset, han sa ingenting om dette.
Når det er malt vet jeg ikke.
Den merkelige skyggeleggingen som du skriver om tror jeg er et nett for å hindre dyr i å fly inn.
Det er en glippe rundt hele boden der tak møter vegg som er dekt med dette nettet.
Råspontluker er vanlig råspont som er prefabrikert i store luker, noe som gjør at det går raskere å legge tak. Du ser da ingen skjøter på råsponten da man legger lukeskjøten på takstol.savio skrev:
Jeg er også inne på at det har blitt noe "skit" på materialet som nå slår igjennom malingen eller gir noen vekst sammen med fuktig luft.
Så om det stemmer at du har råspontluker, sjekk det, holder jeg med KnockOnWood.
Klikk her for å svare