Har nesten fått opp all masonite for luftspalten.
Men nå må jeg slå på en lekt på takstolene for å få plass med 145 isolasjonen.

Men hvordan i all verden gjør jeg for å få alt rett når det er i vinkel?

har fundert litt på å kjøpe denne: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jeg håper at den går å stille skrått

For å kunne stille den i riktig vinkel å måle meg fram til 145 så jeg vet hvordan den nye lekten skal kløyves

Eller hvordan løser man det?

Finnes krysslasere på billige varehusene som duger godt

Murersnor

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Murersnor
Kombinasjonen murersnor, rettholt og vaterpledd pleier å fungere utmerket

J jonaserik skrev:
Finnes krysslasere på billige varehus som duger godt
Den krysslaseren jeg har, kan jeg ikke vinkle får bare ut vannrett og loddrett.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Murarsnøre
Hvordan tenker du da?

Prøvde å sette opp et, målte ut 145 på første og siste takstol.
På en av de imellom gikk jeg 164 mm mens første og siste var 145.

Eller så gjorde jeg veldig feil 😑

K
L luckmålare skrev:
Hvordan tenker du da?

Prøvde å sette opp en, målte ut 145 på første og siste takstol. På en av dem imellom gikk jeg 164mm mens første og siste var 145.

Eller så gjorde jeg veldig feil 😑
Det går typ ikke å gjøre feil med en snor.

Hva er egentlig ditt problem?
L luckmålare skrev:
Men hvordan i all verden gjør jeg for å få alt rett når det er i vinkel?
Er det at undersiden av takstolene ikke er i vater og/eller ligger på forskjellige høyder?
L luckmålare skrev:
Den krysslaseren jeg har, kan jeg ikke vinkle får bare ut vannrett og loddrett.
Det pleier å være slik de fungerer...

K Kardan79 skrev:
Det går typ ikke an å gjøre feil med en snor.

Hva er egentlig ditt problem?

Er det at undersiden av takstolene ikke er i vater og/eller ligger på ulik høyde?

Det pleier å være så de fungerer...
De er ikke i vater på undersiden, når snekkeren var der og forsterket dem, så kløyvde de reglar og monterte opp.
Nå varierer disse mellom 110 til 128mm. Isolasjonen er tenkt 145. Så må slå på en regel til for å få alt i vater.

Så de er ikke i vater og

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
L luckmålare skrev:
De er ikke i vater på undersiden, da snekkeren var der og forsterket dem, så kuttet de til lekter og monterte opp.
Nå varierer disse mellom 110 til 128mm. Isoleringen er tenkt 145. Så må slå på en lekt til for å få alt i vater.

Så de er ikke i vater og
Det er altså underrammene som er forsterket, og nå vil du bygge på dem ytterligere? Still inn laser på passende høyde og mål deretter mellom laser og underramme med tommestokk?

K Kardan79 skrev:
Det er altså underrammene som er forsterket, og nå vil du bygge på dem ytterligere? Still inn laser på passende høyde og mål deretter mellom laser og underramme med tommestokk?
Stemmer,

Men laseren min, jeg har i dag er en Bosh, den kan man linne lute dessverre.
Så vurderer den hultafors som jeg lenket til tidligere. Om det kunne funke, å kjøre den på stativ, og så måle seg frem til 145.

K
L luckmålare skrev:
Stemmer,

Men min laser, jeg har i dag er en Bosh den kan man ikke lene dessverre. Så vurderer den Hultafors som jeg lenket tidligere. Om det kunne fungere, å kjøre den på stativ, og så måle seg frem til 145.
Jeg forstår dessverre ikke hva du prøver å gjøre.

Skal du ha et skrånende innertak? Ellers stiller du inn laseren på passende høyde (gå ut fra takstolenes laveste punkt) og så bruker du en vanlig målestokk for å måle mellom laser og underkant av takstolene.

Jeg vet ikke om det finnes linje-/krysslasere som kan låses, så de ikke automatisk havner i vater/lodd. Jeg har aldri sett slike, men har heller ikke lett.

K Kardan79 skrev:
Jeg forstår dessverre ikke hva du prøver å gjøre.

Skal du ha et skrått innertak? Ellers stiller du inn laseren på passende høyde (utgå fra takstolenes laveste punkt) og bruker en vanlig tommestokk for å måle mellom laser og underkant av takstolene.

Jeg vet ikke om det finnes linje-/krysslaser som kan låses, så de ikke automatisk havner i vater/lodd. Jeg har aldri sett slike, men har heller ikke lett etter dem.
God kveld

Bestilt en ny laser, så i dag testet.

Tok en 145 regel opp mot masonitten for å finne riktig mål med laser. Kapte til regel på 63mm. Monterte opp den og det ble helt perfekt. Ble veldig fornøyd.

MEN

Så gjorde jeg det samme på neste, fikk det til 65mm til laserstrålen, kapte og monterte opp i nivå med laseren.

Men da jeg så tok en bit på 145mm regel (som isolasjonen er senere) så merket jeg at det er ca 1cm fra "isolasjonen" til kanten på den nye regel.

Så gikk jeg og sjekket litt mål, den som står nærmest laseren vil bli typ 150mm, det føles som om noe er feil et sted. Satt lenge og funderte på hva feilen kunne være.

Snakket med en kompis, som mistenkte at jeg hadde hatt så uflaks at jeg begynte med den laveste regelen, og at jeg skal snu alt med laser. Skal teste det i morgen.
Eller hva ellers kan være feil?
Er en Hultafors laser, som jeg har montert, og så vridd i riktig posisjon.

Du vet at den ikke nivellerer seg selv når du luter den?

For den jobben er det murarsnor som gjelder, sett regelen rett på de to ytterste takstolene, og deretter spenner du opp en murarsnor, en i toppen og en i bunnen, så monterer du de øvrige.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
L luckmålare skrev:
Men min laser, jeg har i dag er en Bosch den kan man linne lute dessverre.
Hva mener du med ikke lute?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.