Har nesten fått opp all masonite for luftspalten.
Men nå må jeg slå på en lekt på takstolene for å få plass med 145 isolasjonen.
Men hvordan i all verden gjør jeg for å få alt rett når det er i vinkel?
har fundert litt på å kjøpe denne: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jeg håper at den går å stille skrått
For å kunne stille den i riktig vinkel å måle meg fram til 145 så jeg vet hvordan den nye lekten skal kløyves
Eller hvordan løser man det?
Men nå må jeg slå på en lekt på takstolene for å få plass med 145 isolasjonen.
Men hvordan i all verden gjør jeg for å få alt rett når det er i vinkel?
har fundert litt på å kjøpe denne: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jeg håper at den går å stille skrått
For å kunne stille den i riktig vinkel å måle meg fram til 145 så jeg vet hvordan den nye lekten skal kløyves
Eller hvordan løser man det?
Det går typ ikke å gjøre feil med en snor.L luckmålare skrev:
Hva er egentlig ditt problem?
Er det at undersiden av takstolene ikke er i vater og/eller ligger på forskjellige høyder?L luckmålare skrev:
Det pleier å være slik de fungerer...L luckmålare skrev:
De er ikke i vater på undersiden, når snekkeren var der og forsterket dem, så kløyvde de reglar og monterte opp.K Kardan79 skrev:
Nå varierer disse mellom 110 til 128mm. Isolasjonen er tenkt 145. Så må slå på en regel til for å få alt i vater.
Så de er ikke i vater og
Det er altså underrammene som er forsterket, og nå vil du bygge på dem ytterligere? Still inn laser på passende høyde og mål deretter mellom laser og underramme med tommestokk?L luckmålare skrev:
Stemmer,K Kardan79 skrev:
Men laseren min, jeg har i dag er en Bosh, den kan man linne lute dessverre.
Så vurderer den hultafors som jeg lenket til tidligere. Om det kunne funke, å kjøre den på stativ, og så måle seg frem til 145.
Jeg forstår dessverre ikke hva du prøver å gjøre.L luckmålare skrev:
Skal du ha et skrånende innertak? Ellers stiller du inn laseren på passende høyde (gå ut fra takstolenes laveste punkt) og så bruker du en vanlig målestokk for å måle mellom laser og underkant av takstolene.
Jeg vet ikke om det finnes linje-/krysslasere som kan låses, så de ikke automatisk havner i vater/lodd. Jeg har aldri sett slike, men har heller ikke lett.
God kveldK Kardan79 skrev:Jeg forstår dessverre ikke hva du prøver å gjøre.
Skal du ha et skrått innertak? Ellers stiller du inn laseren på passende høyde (utgå fra takstolenes laveste punkt) og bruker en vanlig tommestokk for å måle mellom laser og underkant av takstolene.
Jeg vet ikke om det finnes linje-/krysslaser som kan låses, så de ikke automatisk havner i vater/lodd. Jeg har aldri sett slike, men har heller ikke lett etter dem.
Bestilt en ny laser, så i dag testet.
Tok en 145 regel opp mot masonitten for å finne riktig mål med laser. Kapte til regel på 63mm. Monterte opp den og det ble helt perfekt. Ble veldig fornøyd.
MEN
Så gjorde jeg det samme på neste, fikk det til 65mm til laserstrålen, kapte og monterte opp i nivå med laseren.
Men da jeg så tok en bit på 145mm regel (som isolasjonen er senere) så merket jeg at det er ca 1cm fra "isolasjonen" til kanten på den nye regel.
Så gikk jeg og sjekket litt mål, den som står nærmest laseren vil bli typ 150mm, det føles som om noe er feil et sted. Satt lenge og funderte på hva feilen kunne være.
Snakket med en kompis, som mistenkte at jeg hadde hatt så uflaks at jeg begynte med den laveste regelen, og at jeg skal snu alt med laser. Skal teste det i morgen.
Eller hva ellers kan være feil?
Er en Hultafors laser, som jeg har montert, og så vridd i riktig posisjon.
Klikk her for å svare