Hei!

Da har vi kommet til hallen i vårt ganske nylig kjøpte 70-talls Gullringshus. Veggene skal males, treverkene forbedringsmales, gulvsokler byttes og taket skal først vaskes og deretter eventuelt males avhengig av resultatet av vaskingen. Som bildet viser, har taket delvis blitt sotskadet, og mitt spørsmål er nå om det er noe som hindrer å legge en fug mellom list og tak for å unngå dette i fremtiden? Har spalten noen annen funksjon enn rent estetisk?

Mvh Johan Sotflekker på taket nær taklister i en hall, med spørsmål om fugen mellom liste og tak kan forhindre dette og funksjonen til spalten er mer enn estetisk. En gang i et 70-tallshus med lyse vegger, trapp, trepanel og en dør. Taket viser sotflekker, og det er en rund åpning på veggen.

Skyggelistene gjør jo så det ikke synes når det beveger seg mellom tak og vegg, fuger du der kommer det nok ganske sikkert til å bli sprekker i fugen.

Ok, så vil jeg ha det tett så gjør jeg best i å ta ned listene, fuge mellom tak og vegg og deretter sette dem tilbake?

• Liker
Rainbowmiao
  • Laddar…
Fast da bare på ytterveggene, på innervegger burde vel dette ikke oppstå?

Jo bildet er faktisk på en desimetertykk ikke-bærende innervegg.

Men der burde det jo ikke være noe luftstrøm, så det hjelper jo neppe å fuge da.
Ville nok bare male alt på plass og se, det kan jo holde lenge.

Kan veldig godt trekke fra innvendige vegger.
Årsak: byggfusk/slurv og/eller smågnagere.
Har så selv. Det trekker mellom glesen. Tydeligvis er det åpent ut på ett eller flere steder der glesen møter yttervegger. Deretter vet jeg at det finnes mange smågnagere der også. Summa summarum, det er tett som en sveitserost... og trekker friskt til man drever bak taklistene. Dessverre går det ikke an å komme til rundt ytterveggene uten å rive huset.
Dreving er betydelig bedre enn fugemasse som bare sprekker/slipper fra underlaget med tiden.

På kjøkkenet er ikke denne luftspalten - der har man satt en allmuelist rett mot taket og malt over, og jeg kan ikke se noen sprekkdannelse. Er skyggelist/luftspalte mellom tak og list vanlig? Hvordan ser det ut hjemme hos dere? Jeg vil gjerne ha den bort, dels på grunn av nevnte kuldebroer, men også på grunn av utseendet, jeg forstår ikke den estetiske poenget med skyggen.

Ja, bort med den! Du har helt rett i at det er en stygg løsning. Mye penere med ekte lister.

Tror man gikk over til skyggelister i hus en gang på 70- eller 80-tallet.

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.