Da har vi kommet til hallen i vårt ganske nylig kjøpte 70-talls Gullringshus. Veggene skal males, treverkene forbedringsmales, gulvsokler byttes og taket skal først vaskes og deretter eventuelt males avhengig av resultatet av vaskingen. Som bildet viser, har taket delvis blitt sotskadet, og mitt spørsmål er nå om det er noe som hindrer å legge en fug mellom list og tak for å unngå dette i fremtiden? Har spalten noen annen funksjon enn rent estetisk?
Kan veldig godt trekke fra innvendige vegger.
Årsak: byggfusk/slurv og/eller smågnagere.
Har så selv. Det trekker mellom glesen. Tydeligvis er det åpent ut på ett eller flere steder der glesen møter yttervegger. Deretter vet jeg at det finnes mange smågnagere der også. Summa summarum, det er tett som en sveitserost... og trekker friskt til man drever bak taklistene. Dessverre går det ikke an å komme til rundt ytterveggene uten å rive huset.
Dreving er betydelig bedre enn fugemasse som bare sprekker/slipper fra underlaget med tiden.
På kjøkkenet er ikke denne luftspalten - der har man satt en allmuelist rett mot taket og malt over, og jeg kan ikke se noen sprekkdannelse. Er skyggelist/luftspalte mellom tak og list vanlig? Hvordan ser det ut hjemme hos dere? Jeg vil gjerne ha den bort, dels på grunn av nevnte kuldebroer, men også på grunn av utseendet, jeg forstår ikke den estetiske poenget med skyggen.