Bor i et steinhus fra 66. Støpt plate i kjelleren, deretter murt med betonghullstein og støpte hvelv både i første etasje og ovenpå. I kveld da jeg satt og så på TV, så jeg en skikkelig sprekk i taket i første etasje (altså hvelvet over første etasje). Begynte å se nærmere i sterkt lys og så at akkurat der sprekken går, er taket sparklet. Sprekken går (så langt) der man aner at det har vært sparklet igjen tidligere. Hva skjer med huset mitt? Kan forstå at alt har satt seg med tiden, huset er jo 40 år gammelt. Men hvorfor denne sprekken nå!?
Det er kjempeskummelt synes jeg. Har ikke pirket i sprekken så jeg kan ikke si noe om hvor stor den er, men jeg mistenker at det ikke engang er en millimeter glippe, derimot synes den veldig godt i taket da sparkelen og malingen har sprukket opp. Lengden er omtrent en meter med noen småsprekker i den ene enden som forgrener seg.
Får se i morgen om sprekkene er større enn de var i går (markert med blyant). Synes det er kjempeskummelt, særlig fordi jeg har boret opp avløp i samme hvelv, men i den andre enden av huset. Ser dog egentlig ingen sammenheng mellom boring og sprekkene, de er mange meter fra hverandre og ikke i samme retninger som de gamle avløpsrørene jeg har boret opp.
Hva skal/kan jeg gjøre? Hvis sprekkene blir større enn de områdene som i dag er sparklet, hva bør man gjøre?
Det er kjempeskummelt synes jeg. Har ikke pirket i sprekken så jeg kan ikke si noe om hvor stor den er, men jeg mistenker at det ikke engang er en millimeter glippe, derimot synes den veldig godt i taket da sparkelen og malingen har sprukket opp. Lengden er omtrent en meter med noen småsprekker i den ene enden som forgrener seg.
Får se i morgen om sprekkene er større enn de var i går (markert med blyant). Synes det er kjempeskummelt, særlig fordi jeg har boret opp avløp i samme hvelv, men i den andre enden av huset. Ser dog egentlig ingen sammenheng mellom boring og sprekkene, de er mange meter fra hverandre og ikke i samme retninger som de gamle avløpsrørene jeg har boret opp.
Hva skal/kan jeg gjøre? Hvis sprekkene blir større enn de områdene som i dag er sparklet, hva bør man gjøre?
Du er altså sikker på at den har kommet nå? Hvor sitter den, nær bærende vegg eller midt ute i rommet? Parallelt med nærmeste opplag eller på tvers av opplag? Kan du ikke slenge opp et bilde?
Jeg ville gjettet at det er en gammel "død" sprekk som er sparklet igjen for lenge siden, og det som har skjedd er helt enkelt at sparkel har løsnet av vibrasjonene fra bilingen. Men det er jo umulig å si uten å kikke på den selvfølgelig.
Jeg ville gjettet at det er en gammel "død" sprekk som er sparklet igjen for lenge siden, og det som har skjedd er helt enkelt at sparkel har løsnet av vibrasjonene fra bilingen. Men det er jo umulig å si uten å kikke på den selvfølgelig.
Du igjen jon_h, henger du i alle forumene?jon_h skrev:
Ja, jeg er helt sikker på at den ikke har vært der tidligere.
Den går fra yttervegg inn mot midten i stuen. I sprekkenes forlengelse kommer man til en ny bærende vegg. Skal se om noen av bildene jeg tok i går er tydelige nok, vanskelig å fange på bilde.
Det er min gjetning også, tittet i morges før jeg dro på jobb, og da var det ingen ny utvikling. Alle sprekkene er jo dessuten i sparkelen man kan ane, så med all sannsynlighet er det en gammel sprekk.
Finnes litt andre sprekker i huset, men de har vært der lenge, og ingen ting tydet på at de var dårlige ifølge takstmannen som sjekket huset før kjøpet.
Har ingen erfaring med hva som skjer når man bruker bilhammer i betongplater, trodde dog ikke at vibrasjonene skulle ta seg så langt som hit. Området jeg har brukt bilhammer på ligger ca 4 meter fra sprekken, og området jeg har brukt bilhammer på er avgrenset av minst en, trolig to bærende vegger.
Hehe, jepp. Jeg er overalt..
Vibrasjonene sprer seg i hele platen, det er noe for jævlig hvordan pigging vibrerer. Men sparkel igjen sprekken så ser du direkte om det rører på seg. I så fall får du finne ut hva som forårsaker det.
Vibrasjonene sprer seg i hele platen, det er noe for jævlig hvordan pigging vibrerer. Men sparkel igjen sprekken så ser du direkte om det rører på seg. I så fall får du finne ut hva som forårsaker det.
Der ser man, trodde ikke at vibrasjonene spredte seg sånn. Jaja, skal ta og legge ved noen bilder senere så skal vi se om det klarnes.jon_h skrev:
Er selv helt inne på din linje, det er jo åpenbart en gammel sprekk og det trengs pokker ikke mye vibrasjoner for at sprekker mellom to flater skal komme frem. Ser man jo på vanlige innervegger av platemateriale. Litt dårlig forsterkning og vips så sprekker malingen opp.
/PH
Her kommer to bilder... Utrolig vanskelig å få en bra bilde dels på hele sprekken, dels på nært hold
Håper at de kan bidra til en uttalelse...
Hele sprekken

Deler av sprekken

Innså at 800px brede bilder var litt i bredeste laget men hold ut =)
Hele sprekken

Deler av sprekken

Innså at 800px brede bilder var litt i bredeste laget men hold ut =)
Som du sier, vanskelig å se. Det virker jo i alle fall ikke som en ny sprekk, men det ser jo ut som sparkel som har løsnet fra en gammel. Jeg tror absolutt dette skyldes vibrasjoner fra bilingen. Men som sagt, pirke ut og sparkel igjen så viser det seg ganske raskt om det beveger seg noe mer.
Klikk her for å svare