Holder på med en bokhylle til skråtaket, 2,50m høy, 2m bred, i tre loddrette seksjoner som skrus fast i hverandre ved montering. Så lister som dekker rundt og mellom seksjonene. Materialet er 16mm mdf, 4mm kryssfinér som bakstykke. Se sketchup-bilde nedenfor.

Nå har jeg saget til og malt alt, hylleplan, gavler og "tak".

Tenkte å sette 3+3 skruer i hver hylleplan, gjennom gavlenes utside. Har fått tak i gode Spax-mdf-skruer. Liming også (har latt være å male der jeg skal lime selvfølgelig). Men lurer på om det blir vanskelig å få det vinkelrett?

Har laget skuffer før, der jeg måler diagonalene for å sikre at det ikke blir en rombe. Samme metode kan jo brukes her, til tross for vinkelen, bare tegne en strek på lengre gavlens forside, på samme nivå som den lavere gavlen, så kan jeg måle diagonalene som om jeg hadde en rektangel.

Men dels har jeg så store mål her, vil ha problemer med å presse sammen hvis det blir feil vinkel, som man kan med en mindre skuff. Dessuten er det mange hylleplan, er det mulig å justere ved behov og før limet tørker, uten gigantiske tvinger?

Kanskje er det overdrevne bekymringer, men takknemlig om noen har råd å gi!

En 3D-modell av en bokhylle designet for skråtak, med tre vertikale seksjoner og flere hyller, laget av MDF og kryssfiner.

Fest støtte med tvinger slik at hyllene kommer på riktig plass.

• Liker
Alko
  • Laddar…
Annet kom i veien som vanlig, men nå er det uansett på tide å skruelime sammen delene til de tre hylleavsnittene. Saget til bakstykker i kryssfiner som burde fungere som en mal for å få det rett, så det ikke blir en rombe av hyllen.

Hadde først tenkt å skruelime hyllene mot den ene gavlen først i "eksakt" 90 grader og la det tørke før den andre gavlen skrus på i ro og mak. Men vurderer nå om det heller blir vanskeligere å justere og få det rett når limet allerede har tørket på ene siden, det kreves jo at det virkelig blir vinkelrett hylle-gavl. Kanskje bedre å lime sammen alt direkte, og dermed få mulighet til å justere/trykke litt med bakstykket som "mal" før limet har tørket?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.