T twoody skrev:
Selv ville jeg brukt noen kroner ekstra på bedre og lengre skruer, synes terrasse skruer er altfor tynne for glissent underlag.
Nå ville jeg selv valgt sponplateskruer 55mm iofs og ikke terrasseskruer.
 
Oskerien Oskerien skrev:
Nå ville jeg selv valgt sponplateskrue 55mm iofs og ikke terrasseskruer.
Samme design. Ikke mye skru i spissen, snarere at sponplateskruen er dårligere.
 
R RoBo skrev:
Samme design. Ikke mye til skrue i spissen, snarere at sponplateskruen er dårligere.
Jeg får vel teste meg frem. Feller jeg den en bit inn, går den jo allikevel inn med typ 3cm i takstol. Klarer en skrue meg på 80kg, så holder den nok :giggle:
 
ja og en firttommers spiker holder en lærling. Men likevel raste stillas før. Skulle aldri skru med så spinkel skrue.
 
Vi spikrerer gles og på 28x70 så går det ikke an å bruke tretommers spiker uten at vi da går opp til firetommers spiker.
 
  • Liker
RoBo
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vi spikrer glissent og på 28x70 så går det ikke an å bruke tre tommers spiker uten da går vi opp til 4 tommers spiker.
Hva setter dere så på glesen?
 
Oskerien Oskerien skrev:
Hva setter dere så på glesen?
Gips
 
T twoody skrev:
Gips
Ett lager?
 
Oskerien Oskerien skrev:
Et lag?
Ja et lag gips.
 
T twoody skrev:
Ja ett lag med gips.
Okei! Grunnen til at jeg er så opptatt av skruer er at jeg har problemer med hammerarmen min og føler at skruer hadde vært et bra alternativ. Vanlig treskrue på bånd ser ut til å være vanskelig å finne..
 
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det gikk? Jeg har samme problem. Skal sette 28 mm gles på et gammelt undertak for å deretter gipse med kortplank. Gikk det bra med båndet 55 mm sponplateskrue?
 
  • Liker
KW60
  • Laddar…
S SJfunkis skrev:
Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det gikk? Jeg har samme problem. Skal sette 28 mm spikerslag på et gammelt undertak for å deretter gipse med kortplank. Gikk det bra med bandet 55 mm sponplateskru?
Det endte med at jeg rev hele innertaket for å forsterke og isolere bedre. Når først spikerslaget skulle på dro jeg og kjøpte en spikerpistol, modell mye større, på Biltema. (y)
 
  • Liker
SJfunkis
  • Laddar…
Oskerien Oskerien skrev:
Det endte med at jeg rev hele inner­taket for å forsterke og isolere bedre. Når først lektverket skulle på, dro jeg og kjøpte en spikerpistol, modell mye større, på Biltema. (y)
Ok! Der ser man. Det kanskje er noe som bør over­veies.
 
Doble skruv 55mm, terrasse- eller sponplateskruv sitter bra, alternativt dobbelspikring med 75/90 spiker. Det er ingen krav til lengde eller lignende, bare at det skal sitte godt. Så det er ganske vagt.

28mm terrasse skrues med 55mm skruv, selvfølgelig liggende på et tregulv, men uttrekksverdien på en skrue er generelt mye høyere enn gjennomdragsverdien når det gjelder tre-mot-tre (at hodet går gjennom det oppsatte materialet). På spiker er det motsatt.

Summa summarum - Ikke sannsynlig at skrudd glespanel vil falle ned bare sånn. Heller ikke spikret for den saks skyld. Begge fungerer bra, og det er først og fremst ergonomisk og økonomisk hvilken som passer i den enkeltes situasjon.

Utdrag fra AMA Hus

HSD.1531 Glespanel som underlag for kledning

Virke skal være av sort G4-3 eller bedre med tverrsnittsmål minst 22×70 (VB0804) ved senteravstand mellom bjelker opptil 600 mm. Ved senteravstand 1 200 mm mellom bjelker eller takstoler skal bord med tverrsnittsmål minst 28×70 (VB0807) brukes. Bord skal skjøtes uten mellomrom over støtte. Endepløyd glespanel kan skjøtes mellom støtte, men høyest hver tredje bord i samme rom. Bordene skal dobbelspikres eller dobbelskruves i hver støtte. Lengde på festemiddel skal tilpasses glespanelets tykkelse og på en slik måte at god forankring mot underlaget oppnås.
 
  • Liker
SJfunkis
  • Laddar…
Kjør med sponplateskrue 55mm i henhold til forslaget ovenfor. De er billige, Terrasseskrue er dyrere. Finner du med torks er det en fordel.
 
  • Liker
SJfunkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.