hei

Skal sette to lag med spikerslag i et innertak og jeg eier en skrumaskin, så jeg tenkte å skru fast spikerslagene i stedet for å spikre for å gjøre det hele litt smidigere. Kan dog ikke finne treskruer på bånd noe sted, noen som vet om det er å få tak i eller om det går like bra med skruer for gips- eller OSB-plater? :)
 
Jeg hadde kjørt med sponplateskrue, den finnes bandet.
 
  • Liker
Bumlersson
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jeg ville ha kjørt med sponplateskrue, den finnes båndet.
Er vel litt for kort.
 
R RoBo skrev:
Er vel litt for kort.
Nja, 55 mm kan vel funke bra til 28 mm gles. Med vanlig trskruv pleier jeg å bruke 60 mm.
 
27 mm er ikke mye til feste. Selv 60 er litt klent, har jo også med avstanden på bjelker/takstoler å gjøre.
 
Ja, det er riktig. Jeg har kunnet skru doble skruer med cc600. Er det lengre enn det, er jeg enig i at det kanskje er i underkant.
 
  • Liker
Dr4co og 1 annen
  • Laddar…
Jeg brukte 55mm bandet terrasseksruer fra Byggmax. Har ikke falt ned enda...
 
  • Liker
Bumlersson
  • Laddar…
S
R RoBo skrev:
27 mm er ikke mye til feste. Selv 60 er litt spinkelt, har jo også med avstanden på bjelker/takstoler å gjøre.
Tommelfingerregel for skrueforbindelse er at skruens lengde skal være dobbelt så lang som delen man skruer fast. Så 60 mm skrue til 28 mm gles er rimelig.
 
S sinuslinus skrev:
Tommelregel for skrueforbindelse er at skruens lengde skal være dobbelt så lang som biten man skrur fast. Så 60 mm skrue til 28 mm gles er rimelig.
Eller 55 mm om man drar ned skruen 0,5 mm under overflaten :)
 
S
Terrasseskrue burde trekke bedre enn gipsskrue men det vil vel trenges en lavturtall skrueautomat.
 
S sinuslinus skrev:
Tommelregel for skrueforbindelse er at skruens lengde skal være dobbelt så lang som biten man skrur fast. Så 60 mm skrue til 28 mm gles er rimelig.
Ok rimelig avhengig av skrue. Mye forskjellig på hvordan gjengene er utformet. Mange skruer har ikke mye til trekk i spissen. Synes ikke man skal ta sjanser.
 
  • Liker
twoody
  • Laddar…
På hvor mange steder som helst banker man opp panel 28x70 mot bef. betongtak CC1200mm for å så legge panel i den "andre retningen" CC 300mm. Det andre laget panel kan da ikke festes med lengre skrue enn 56mm. På ordentlig, tenk litt, du kan i prinsippet henge deg i en skrue og du setter to skruer per "festepunkt"
 
  • Liker
Mattias1977
  • Laddar…
Båndet sponplateskrue 55 er det du skal ha. Doble skruer i hver innfestning så vrir ikke glesen seg like lett. Det henger fast.
 
  • Liker
A. Å.
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Bandad sponplateskrue 55 er det du skal ha. Doble skruen i hver innfesting så vrir ikke lektene seg like lett. Det holder.
Takk for alle svar! Skulle også tro at det duger godt! Takstolene sitter med cc600mm. Setter første laget lekt med cc600 og andre med cc300. Skruautomat klarer maks 57mm så 55mm duger sikkert fint :)
 
Oskerien Oskerien skrev:
Takk for alle svar! Skulle også tro at det duger godt! Takstolene sitter med cc600mm. Setter første laget gles med cc600 og andre med cc300. Skruveautomaten klarer maks 57mm så 55mm duger sikkert fint :)
Selv skulle jeg legge noen kroner ekstra på bedre og lengre skruer, synes terrasse skruer er altfor tynne for gles.
 
  • Liker
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.