Hvilken dimensjon skal man egentlig ha når man skrur sammen MDF plater.
Jeg har forstått at man må forbore i platen som skal skrus fast og også forbore i den "nedre platen på høykant" (det skal bli et klesskap).
Jeg har 16 mm plater og ble anbefalt 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw" men jeg synes den er for kort og jeg synes ikke at skruen "fester" ordentlig, hvordan skal man få platene til å sitte sammen ordentlig. Hvilken dimensjon skal man forbore med, hvis jeg måler min skrue 4,5 X 30 så er jo kjernen 2,9. betyr det at jeg skal ha 3 mm til en 4,5 mm skrue.

Lim, vanlig trelim. Du får en mye mer stabil konstruksjon, noe jeg også bruker på noen IKEA-møbler. Ikke demonterbart men bedre stabilitet som jeg skrev tidligere.

Spax har en spesiell MDF-skrue, Spax-M (http://www.spax.com/gb/pdf/2/9.pdf), som fungerer utmerket ved montering av MDF. Bare litt lim og så skru sammen, ingen forboring. Vet dog ikke hvor du finner den utenfor Stockholm. Lykke til!

Hvis du limer, har skruen som hensikt å holde sammen materialet mens limet herder. Det er limet som skal holde sammen konstruksjonen.

Tydeligvis er det ikke så vanlig at folk bygger med MDF, så jeg får vel selv fortelle hvordan jeg løste min skruing.

Skrue: 4,5X50
Borr 2 mm
Ikke lim slik at jeg kan demontere møbelet uten å ødelegge det.

I
Finnes en meget bra skrue for MDF når man skal skru i kanten på en 16 mm plate. Selges bl.a. av Clas Ohlson og kalles der Koplingsskrue med art.nr: 11-1336-50 for 50 mm lengde og 11-1336-70 for 70 mm lengde. 50 mm lengde holder dog godt. 15:-/10 stk. alt. 129:-/100 stk.

Hele denne 'klossen' er skrudd sammen med slik skrue. (Ikke damen på bildet selvsagt :rolleyes: )

Elins_sang.jpg

Sist redigert av en moderator:
Takk Byggarn
Imponerende byggverk.
Dessverre kan jeg ikke lese hele innlegget ditt, teksten kuttes til høyre, men jeg var inne og så hos Classe og så skruen, hva forboret du med?

I
legul skrev:
Takk Byggarn
Imponerende byggverk.
Dessverre kan jeg ikke lese hele innlegget ditt, teksten klippes til høyre, men jeg var inne og kikket hos Classe og så skruen, hva forboret du med?
Da gjør jeg et nytt forsøk etter at telefonen/internett ble brutt akkurat når jeg hadde skrevet ferdig svaret til deg og skulle sende det for snart to uker siden. Innlegget mitt rakk jeg imidlertid å rette slik at teksten kunne leses.

Skruens kjerne er 4 mm. Jeg boret derfor først (på kanten av en 16 mm MDF-plate) med et 4,2 mm bor, men det gikk ikke, uten at det fliset. Gikk så opp til 4,5 - 4,7 og sluttet på 5 mm (yttergjengens diam. er 7 mm). Da går det som regel bra forutsatt at man borer midt i kanten og vinkelrett mot (jeg brukte en borstyring fra Classe som har nummer 20-4826 á 139:-), men ville det ikke samarbeide, så stanset det ved en liten utbuling på flatsiden i den retningen boret stakk avgårde.

Selve 'skaftet' på skruen krever et 7 mm bor og hullene må også forsenkes for 'kragen'.

xibeca skrev:
Spax har en spesiell MDF-skrue, Spax-M ([lenke]), som fungerer utmerket ved montering av MDF. Bare litt lim og så skru sammen, ingen forborring. Vet derimot ikke hvor du finner den utenfor Stockholm. Lykke til!
Løfter en gammel tråd... Hvor i Stockholm får man tak i denne skruen? Axminster har den, men det blir litt dyrt hvis man ikke skal bestille mer derfra...

Finnes på Fredells.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.