Heisann!
Jeg lurer på om det er viktig å bruke skruer spesielt beregnet for OSB-plater, eller om det går bra med treskruer eller kanskje gipsskruer også? Hva har OSB-skruer for spesiell egenskap?
Oscar
Jeg lurer på om det er viktig å bruke skruer spesielt beregnet for OSB-plater, eller om det går bra med treskruer eller kanskje gipsskruer også? Hva har OSB-skruer for spesiell egenskap?
Oscar
Medlem
· Stockholm
· 4 631 innlegg
Kjøpte akkurat treskiveskruv i går til OSB
Jeg tok 30mm lange til 12mm OSB.
49kr for 250 stk på JULA, finnes sikkert billigere.
Kjør hardt!
Jeg tok 30mm lange til 12mm OSB.
49kr for 250 stk på JULA, finnes sikkert billigere.
Kjør hardt!
Nå gjetter jeg, men kanskje fordi gips i motsetning til tre ikke er særlig elastisk. Om skruen hadde vært delgjenget med smal "hals" så hadde det blitt slark i hullet i gipsen der den gjengede delen hadde gått igjennom. Om den ugjengede delen i stedet hadde vært tykk så hadde kanskje gipsen sprukket. Det beste alternativet er nok å ha den helgjenget.
OSB eller plateskrue og også et hode som borer seg ned i platen. Gipsskrue er glatt og presser seg ned for å gi en lettsparklet overflate på gipsen, og fordi overflatepappen sterkt bidrar til holdfastheten.
Hvis du trekker gipsskrue i OSB er det stor risiko for at den stikker ut litt eller knekker hvis du prøver å trekke den ned i platen.
Hvis du trekker gipsskrue i OSB er det stor risiko for at den stikker ut litt eller knekker hvis du prøver å trekke den ned i platen.
Beste svar
Slik er det.
Sponplateskrue (som også brukes til OSB og kryssfiner) har riller på undersiden av hodet, så den forsenker seg selv i plata.
Å bruke vanlig treskrue fungerer dårligere siden det blir veldig stor motstand for å presse hodet inn i treverket, det er åpenbar risiko for at det i stedet renser gjengene i treverket bak.
Men hvis man orker å forsenke hvert hull manuelt, duger vanlig treskrue og gipsskrue like bra.
Disse sponplateskruene må absolutt ikke brukes til gips, da det er svært viktig for innfestingens styrke i gipsen at papiret er intakt under og rundt skruen.
Rillene river uunngåelig opp papiret, og det er "big NONO".
Gipsskrue er i stedet utformet med den mest skånsomme radien som tenkes kan, for at papiret ikke skal briste når man skruer inn skruen og forsenker den i plata.
Om man skrur inn en gipsskrue for langt, slik at papiret går i stykker, er den innfestingspunktet ødelagt, da må man skru inn en ny skrue noen cm fra, og være mer forsiktig.
edit:
typ nummer to på den... burde ikke skrive så lange innlegg ...
Sponplateskrue (som også brukes til OSB og kryssfiner) har riller på undersiden av hodet, så den forsenker seg selv i plata.
Å bruke vanlig treskrue fungerer dårligere siden det blir veldig stor motstand for å presse hodet inn i treverket, det er åpenbar risiko for at det i stedet renser gjengene i treverket bak.
Men hvis man orker å forsenke hvert hull manuelt, duger vanlig treskrue og gipsskrue like bra.
Disse sponplateskruene må absolutt ikke brukes til gips, da det er svært viktig for innfestingens styrke i gipsen at papiret er intakt under og rundt skruen.
Rillene river uunngåelig opp papiret, og det er "big NONO".
Gipsskrue er i stedet utformet med den mest skånsomme radien som tenkes kan, for at papiret ikke skal briste når man skruer inn skruen og forsenker den i plata.
Om man skrur inn en gipsskrue for langt, slik at papiret går i stykker, er den innfestingspunktet ødelagt, da må man skru inn en ny skrue noen cm fra, og være mer forsiktig.
edit:
typ nummer to på den... burde ikke skrive så lange innlegg ...
Sist redigert:
Jeg synes det ser ut til å fungere bra å bruke gipsskruer til byggmax 10mm OSB. Hodet synker nøyaktig passe inn i platen og ingen skruer har brukket.
Kan dette innebære fremtidige problemer? At skruene brekker når platene beveger seg osv?
Kan dette innebære fremtidige problemer? At skruene brekker når platene beveger seg osv?
Ja det er stor risiko da OSB er et hardere materiale enn gips. Gipsskrue er ikke sterke skruer når det gjelder bruddgrense..O Olf Oggler skrev:
Kjøp sponplateskrue i stedet…
Medlem
· Stockholm
· 4 631 innlegg
Ahhhfyfaen for alle ganger gipsskruen ikke har sunket inn i OSB-platen.......
Det gikk bedre i kryssfinerplatene, men OSB er så mye lim i at de ikke synker inn.
/W
Det gikk bedre i kryssfinerplatene, men OSB er så mye lim i at de ikke synker inn.
/W
Klikk her for å svare
